Universitat de Barcelona. Facultat d'Educació
L’adolescència és una etapa de la vida en què els nois i les noies viuen canvis relacionats amb la seva corporeïtat i necessiten redefinir-se. Per tal de garantir un desenvolupament saludable i autèntic de la identitat corporeïtzada, cal que els adolescents i les adolescents tinguin una actitud crítica i creativa davant dels models corporis de referència cultural. En un moment en què emergeix un paradigma educatiu que considera la necessitat d’orientar l’educació cap a l’estudi de la condició humana i la configuració d’una identitat planetària, així com la necessitat d’orientar les ciències de la motricitat humana cap a accions i principis pedagògics que afavoreixin la cerca de sentit en una societat de canvis constants, la recerca planteja l’objectiu de caracteritzar com les estratègies de creativitat expressiva susciten la consciència de la identitat corporeïtzada en l’alumnat adolescent de 14 a 15 anys en un centre d’educació secundària obligatòria. L’enfocament metodològic de la recerca ha estat de tall qualitatiu fenomenològic. Hi han participat 6 professors i 55 alumnes de 14 a 15 anys de l’Institut Lluís Domènech i Montaner de Canet de Mar, Barcelona, Espanya. La recerca conclou que, en aquest context, les estratègies de creativitat expressiva susciten la consciència de la identitat corporeïtzada en l’alumnat d’aquesta edat. Es conclou que l’alumnat descriu la identitat corporeïtzada com un fenomen complex, que no només depèn de la interconnexió de diferents aspectes –físics, pensaments, emocions, sentiments, accions i valors–, sinó que es configura a partir de la relació amb el proïsme. Al mateix temps, es conclou que les estratègies de creativitat expressiva estimulen la fluïdesa i la flexibilitat del pensament creatiu de l’alumnat respecte al significat de la identitat corporeïtzada, i que susciten una evolució de la vivència emocional cap a més positiva, en el cas de l’alumnat que partia d’una experiència prèvia menys positiva, i que és més positiva en el cas de l’alumnat que mostrava a l’aula més iniciativa i imaginació. Es conclou que les activitats en què estan més implicats els sentits afavoreixen la consciència de la identitat corporeïtzada i que les estratègies de creativitat expressiva fan possible que l’alumnat relacioni les dimensions de la corporeïtat amb els trets d’identitat que són més originals i significatius. Es conclou que les estratègies de creativitat expressiva susciten la consciència del significat que, per a l’alumnat, tenen els sentits (mirar i veure l’altre), l’espai (relacionar, adquirir), la introspecció (pensar, reflexionar, adonar-se, veure’s, descobrir, conèixer) i el temps (canviar, no canviar, créixer, madurar, saber), en referència a la seva identitat.
Adolescence is a stage of life when boys and girls go through physical changes and feel the need to redefine themselves physically. An educational paradigm is emerging that accepts the need to focus on investigating the human condition, and developing a planetary identity. This is found alongside the need for motor skill and movement sciences to take pedagogical principles and actions that promote the search for meaning - in a society of constant change - into account. The aim of the research study was to analyse the ways in which strategies of creative expression raise awareness of body identity/image in secondary school students aged between 14 and 15 years of age. The methodological approach of the qualitative research study was phenomenological. It involved six teachers and 55 students aged between 14 and 15 from the Institute Lluís Domènech i Montaner, a secondary school based in Canet de Mar, Barcelona, Spain. The research found that (in this context) strategies of creative expression raise awareness of body identity/image in students of this age. The students perceived their bodies through a complex phenomenon whereby various individual aspects –physical senses and sensations, thoughts, emotions, feelings, actions and values– interconnected with their relationship with others. At the same time, it can be seen that strategies which stimulate creative expression increased both the flow and the flexibility of each student´s creative thinking about the meaning of his or her physical identity. Those students who had previously gone through less than positive emotional experiences tended to develop in a more positive direction, while the students who showed the greatest initiative and imagination in the classroom had even more positive outcomes. The research also found that the more the senses were involved in a particular activity, the greater the awareness of body identity in the student. It concluded that strategies of creative expression awaken teenage students´ awareness of the true significance of the senses (looking at and seeing the other person); space (relating, acquiring); introspection (thinking, reflection, insight; and seeing, discovering and getting to know oneself); and time (change vs things staying the same, growth, maturity, knowledge) with regards to their own identities.
Adolescència; Adolescencia; Adolescence; Identitat (Psicologia); Identidad (Psicología); Identity (Psychology); Consciència; Conciencia; Consciousness; Creativitat; Creatividad; Creativity; Educació secundària obligatòria; Educación Secundaria Obligatoria; Secondary education
373 - Kinds of school providing general education
Ciències de l’Educació
ADVERTIMENT. L'accés als continguts d'aquesta tesi doctoral i la seva utilització ha de respectar els drets de la persona autora. Pot ser utilitzada per a consulta o estudi personal, així com en activitats o materials d'investigació i docència en els termes establerts a l'art. 32 del Text Refós de la Llei de Propietat Intel·lectual (RDL 1/1996). Per altres utilitzacions es requereix l'autorització prèvia i expressa de la persona autora. En qualsevol cas, en la utilització dels seus continguts caldrà indicar de forma clara el nom i cognoms de la persona autora i el títol de la tesi doctoral. No s'autoritza la seva reproducció o altres formes d'explotació efectuades amb finalitats de lucre ni la seva comunicació pública des d'un lloc aliè al servei TDX. Tampoc s'autoritza la presentació del seu contingut en una finestra o marc aliè a TDX (framing). Aquesta reserva de drets afecta tant als continguts de la tesi com als seus resums i índexs.
Facultat d'Educació [271]