Universitat de Barcelona. Facultat de Filosofia
This work examines the acceptance of the theoretical construct of political virtue in contemporary liberalism. The thesis suggests that the instrumental use of political virtue fulfills an ideological function in the liberal theory. It also discusses the use of political virtue beyond the mere distributive function of the dominant goods. The study proposes that political virtue must be understood as a dialectical disposition between individuals and institutions. The first chapter presents a preliminary approach to John Rawls’s liberalism. The aims is identify political virtues as qualities of people’s moral character, and examine the influence of the distributive conception of justice and the priority of the right over the good. The second chapter considers two liberal theories that follow Rawls’s ideas, in terms of the political notion of justice. However, both theories assign a specific role to virtue as a key element for prosperity in a liberal society. That is why both theories reject some liberal principles, as neutrality, in favour of liberal ideology. On one hand, Richard Dagger’s republican liberalism intends to show the compatibility between the individual rights, autonomy with republican ideas –civic virtues- and duties. On the other hand, Stephen Macedo’s civic liberalism claims that liberal virtues contribute to improve liberal policy. The third chapter critically considers the notions on political virtues from a liberal anthropological perspective of liberal ‘self’, and moral conceptions of people related to Michael Sandel’s ideas. It includes Iris Marion Young´s perspectives, specifically her idea of displace the concept of justice from distribution, in order to associate the concept of virtue with the negative dimension of justice which requires citizens willing to challenge the dominant order.
La presente investigación expone el tema de la virtud política en el liberalismo contemporáneo. El objetivo es desentrañar el papel instrumental de la virtud política en la estructura básica. La investigación sigue el método genealógico que se propone sacar a la luz los valores dominantes que el liberalismo guarda para la virtud política, en torno a la moralización de las conductas en nombre de la sociedad justa. El trabajo parte rastreando la entrada de la virtud política en el liberalismo de John Rawls. Luego examina dos enfoques liberales que desarrollan el ideal de virtud política. El primer enfoque es el liberalismo republicano de Richard Dagger, cuya postura intenta articular principios liberales como la autonomía y los derechos individuales, con la virtud cívica y los deberes de los ciudadanos. El segundo enfoque es el liberalismo cívico que presenta Stephen Macedo que concibe la virtud liberal como instrumento de la ideología individualista que privatiza las formas de vida. En seguida se presenta el aparato crítico que permite desembarazar la virtud política de la estructura básica, del concepto normativo y de la justícia distributiva. Se sigue la propuesta de Iris Marion Young que cuestiona el ideal de imparcialidad y propone una concepción de justicia política que admite el conflicto y la indignación como reclamos de injusticia. Finalmente la presente tesis propone reformular el concepto de virtud liberal a través de su composición dialéctica, como Hegel plantea. Desde ahí, la virtud se vislumbra como una disposición capaz de expresar la contradicción con los valores dominantes y reivindica la tensión entre lo particular y lo universal. De tal modo la virtud se configura como una disposición a la justicia frente a situaciones de opresión y dominación.
Liberalisme; Liberalismo; Liberalism; Justícia (Filosofia); Justicia (Filosofía); Justice (Philosophy); Virtut; Virtud; Virtue; Teoria crítica; Teoría crítica; Critical theory; Dialèctica; Dialéctica; Dialectic
17 - Ethics. Practical philosophy
Ciències Humanes i Socials
Facultat de Filosofia [127]