dc.contributor
Universitat de Barcelona. Facultat de Filosofia
dc.contributor.author
Ruz Escobar, Catalina
dc.date.accessioned
2018-02-06T09:14:23Z
dc.date.available
2018-09-06T02:00:12Z
dc.date.issued
2017-09-06
dc.identifier.uri
http://hdl.handle.net/10803/461406
dc.description.abstract
This work examines the acceptance of the theoretical construct of political virtue in contemporary liberalism. The thesis suggests that the instrumental use of political virtue fulfills an ideological function in the liberal theory. It also discusses the use of political virtue beyond the mere distributive function of the dominant goods. The study proposes that political virtue must be understood as a dialectical disposition between individuals and institutions.
The first chapter presents a preliminary approach to John Rawls’s liberalism. The aims is identify political virtues as qualities of people’s moral character, and examine the influence of the distributive conception of justice and the priority of the right over the good. The second chapter considers two liberal theories that follow Rawls’s ideas, in terms of the political notion of justice. However, both theories assign a specific role to virtue as a key element for prosperity in a liberal society. That is why both theories reject some liberal principles, as neutrality, in favour of liberal ideology. On one hand, Richard Dagger’s republican liberalism intends to show the compatibility between the individual rights, autonomy with republican ideas –civic virtues- and duties. On the other hand, Stephen Macedo’s civic liberalism claims that liberal virtues contribute to improve liberal policy. The third chapter critically considers the notions on political virtues from a liberal anthropological perspective of liberal ‘self’, and moral conceptions of people related to Michael Sandel’s ideas. It includes Iris Marion Young´s perspectives, specifically her idea of displace the concept of justice from distribution, in order to associate the concept of virtue with the negative dimension of justice which requires citizens willing to challenge the dominant order.
en_US
dc.description.abstract
La presente investigación expone el tema de la virtud política en el liberalismo contemporáneo. El objetivo es desentrañar el papel instrumental de la virtud política en la estructura básica. La investigación sigue el método genealógico que se propone sacar a la luz los valores dominantes que el liberalismo guarda para la virtud política, en torno a la moralización de las conductas en nombre de la sociedad justa.
El trabajo parte rastreando la entrada de la virtud política en el liberalismo de John Rawls. Luego examina dos enfoques liberales que desarrollan el ideal de virtud política. El primer enfoque es el liberalismo republicano de Richard Dagger, cuya postura intenta articular principios liberales como la autonomía y los derechos individuales, con la virtud cívica y los deberes de los ciudadanos. El segundo enfoque es el liberalismo cívico que presenta Stephen Macedo que concibe la virtud liberal como instrumento de la ideología individualista que privatiza las formas de vida.
En seguida se presenta el aparato crítico que permite desembarazar la virtud política de la estructura básica, del concepto normativo y de la justícia distributiva. Se sigue la propuesta de Iris Marion Young que cuestiona el ideal de imparcialidad y propone una concepción de justicia política que admite el conflicto y la indignación como reclamos de injusticia. Finalmente la presente tesis propone reformular el concepto de virtud liberal a través de su composición dialéctica, como Hegel plantea. Desde ahí, la virtud se vislumbra como una disposición capaz de expresar la contradicción con los valores dominantes y reivindica la tensión entre lo particular y lo universal. De tal modo la virtud se configura como una disposición a la justicia frente a situaciones de opresión y dominación.
en_US
dc.format.extent
254 p.
en_US
dc.format.mimetype
application/pdf
dc.language.iso
spa
en_US
dc.publisher
Universitat de Barcelona
dc.rights.license
L'accés als continguts d'aquesta tesi queda condicionat a l'acceptació de les condicions d'ús establertes per la següent llicència Creative Commons: http://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0/
dc.rights.uri
http://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0/
*
dc.source
TDX (Tesis Doctorals en Xarxa)
dc.subject
Liberalisme
en_US
dc.subject
Liberalismo
en_US
dc.subject
Liberalism
en_US
dc.subject
Justícia (Filosofia)
en_US
dc.subject
Justicia (Filosofía)
en_US
dc.subject
Justice (Philosophy)
en_US
dc.subject
Teoria crítica
en_US
dc.subject
Teoría crítica
en_US
dc.subject
Critical theory
en_US
dc.subject
Dialèctica
en_US
dc.subject
Dialéctica
en_US
dc.subject
Dialectic
en_US
dc.subject.other
Ciències Humanes i Socials
en_US
dc.title
La virtud política en el liberalismo contemporáneo: de lo instrumental a lo dialéctico
en_US
dc.type
info:eu-repo/semantics/doctoralThesis
dc.type
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.contributor.director
García Manrique, Ricardo
dc.contributor.tutor
García Manrique, Ricardo
dc.embargo.terms
12 mesos
en_US
dc.rights.accessLevel
info:eu-repo/semantics/openAccess