España desde el exterior. Análisis comparativo de la presencia de España y la españolidad en Die Welt, The New York Times y Kommersant (2012 – 2014)

Author

Soriano Procas, Miriam

Director

Castelló Cogollos, Enric,

Date of defense

2017-07-17

Pages

282 p.



Department/Institute

Universitat Rovira i Virgili. Departament d'Estudis de Comunicació

Abstract

Espanya és un pais que evoca forts i vívids estereotips. Recents estudis sobre la imatge d'Espanya a l'exterior suggereixen que el pais es percebut encara com la terra del flamenco, la becaina, les "cármenes", el sol i els bous. Aquests vells clichés que van sorgir al segle XVIII encara perduren avui perpetuats internament de forma conscient o inconscient per les autoritats. Hi ha molts actors implicats en aquesta perpetuació d'estereotips i percepcions amb le quals tradicionalment s'ha vinculat Espanya. D'entre totes elles destaquen els mitjans de comunicació, dels quals depenen molta gent per accedir a la informació internacional. Els mitjans de comunicació tenen una gran influència en la creació d'opinió pública i són un dels factors moldejadors de percepcions de la imatge projectada de les nacions i països. Tenint en compte la gran importància del mitjans en aquest àmbit, cal destacar que fins a la data, no hi ha hagut una gran investigació en l'àmbit de la reputació mediàtica. El present estudi pretén omplir aquest buit analitzant la forma en què Espanya és representada en una mostra de mitjans generalistes americans, alemanys i russos. Mitjançant l'anàlisi quantitatiu i qualitatiu, aquesta investigació compara la presència d'Espanya a The New York Times, Kommersant i Die Welt durant el periode 2012-2014. Els resultats mostren que la imatge d'Espanya és predominantment negativa quan es refereix al seu poder dur però extremadament positiva quan es tracta del seu poder tou.


España es un país que evoca fuertes y vívidos estereotipos. Estudios recientes acerca de la imagen de España en el exterior aun sugieren que el país es percibido como la tierra del flamenco, la siesta, cármenes, sol y toros. Estos viejos clichés que surgieron en el siglo XVIII aun perviven hoy en día, a veces perpetuados internamente de forma consciente o inconsciente por as autoridades. Hay muchos actores implicados en esta perpetuación de estereotipos y percepciones con las que tradicionalmente se ha vinculado España. De entre todas ellas destacan los medios de comunicación de masas, de los cuales depende mucha gente para accede a la información internacional. Los medios de comunicación tienen una gran influencia en la creación de la opinion pública y son uno de los factores moldeadores de percepciones de la imagen proyectada de las naciones y países. Teniendo en cuenta la gran importancia de los medios en este asunto, cabe destacar que hasta la fecha, no ha habido mucha investigación en el ámbito de la reputación mediática. El presente estudio pretende llenar este vacío analizando la forma en que España es representada en una muestra de medios generalistas americanos, alemanes y rusos. Mediante el análisis cuantitativo y cualitativo, esta investigación compara la presencia de España en The New York Times, Kommersant y Die Welt durante el periodo 2012 -2014. Los resultados muestran que la imagen de España es predominantemente negativa cuando se refiere a su poder duro pero abrumadoramente positiva cuando se trata de su poder blando.


Spain is a country that conjures up strong vivid stereotypes. Recent studies about Spain's image abroad still suggest that the country is perceived as the land of flamenco, siesta, fiery brunettes, sun and bullfighting. These age-old clichés that emerged in the 18th century still persist nowadays, sometimes perpetuated internally, consciously or otherwise, by the authorities.There are many actors involved in the perpetuation of these stereotypes and perceptions with which Spain has traditionally been characterized. Among them stands out mass media on which most people are dependent for information about international affairs. Media has a strong influence in the creation of public opinion and it is one of the main factors shaping perceptions of other nations and countries’ projected image. Having considered the great significance of the media in this matter, it is remarkable that to the date, there has been relatively little research into the countries’ media reputation. The present study takes a step to fill this gap analyzing the way in which Spain is depicted in a sample of American, German and Russian mainstream media. Combining both qualitative and quantitative methods this research compares the presence of Spain in The New York Times, Kommersant and Die Welt during the period between 2012 and 2014. Results show that there seems to be evidence to indicate that Spain’s image is predominantly negative when referring to its hard power but overwhelming positive in those aspects related to its soft power

Keywords

reputació mediàtica; marca pais; diplomàcia; reputación mediática; media reputation; country image; Diplomacy

Subjects

00 – Science and knowledge. Research. Culture. Humanities; 070 - Newspapers. The Press. Journalism. Information Science; 3 - Social Sciences; 316 – Sociology. Communication

Knowledge Area

Ciències Socials i jurídiques

Documents

TESI.pdf

5.269Mb

 

Rights

ADVERTIMENT. L'accés als continguts d'aquesta tesi doctoral i la seva utilització ha de respectar els drets de la persona autora. Pot ser utilitzada per a consulta o estudi personal, així com en activitats o materials d'investigació i docència en els termes establerts a l'art. 32 del Text Refós de la Llei de Propietat Intel·lectual (RDL 1/1996). Per altres utilitzacions es requereix l'autorització prèvia i expressa de la persona autora. En qualsevol cas, en la utilització dels seus continguts caldrà indicar de forma clara el nom i cognoms de la persona autora i el títol de la tesi doctoral. No s'autoritza la seva reproducció o altres formes d'explotació efectuades amb finalitats de lucre ni la seva comunicació pública des d'un lloc aliè al servei TDX. Tampoc s'autoritza la presentació del seu contingut en una finestra o marc aliè a TDX (framing). Aquesta reserva de drets afecta tant als continguts de la tesi com als seus resums i índexs.

This item appears in the following Collection(s)