dc.contributor
Universitat Pompeu Fabra. Departament de Comunicació
dc.contributor.author
Araújo de Siqueira, Matheus
dc.date.accessioned
2019-01-23T11:10:33Z
dc.date.available
2020-01-06T01:00:10Z
dc.date.issued
2018-01-07
dc.identifier.uri
http://hdl.handle.net/10803/665066
dc.description.abstract
This thesis confronts how, in Vincent Moon’s films, experience takes the spotlight in detriment of signification. I formulate that the director, rather than worrying about imbuing his films with an inherited sense, is instead searching that his work may express something unique each time it is encountered. To achieve this, his artistic practice is submitted through a set of procedures that are more in line with the field of sound than that of cinema. By transposing values that are deeply rooted into sound philosophy to film (particularly Listening by Jean-Luc Nancy), Moon’s work criticizes the predominant ocular-centric perspective where meaning and understanding is the ultimate goal. Questioning the implications of such a practice, I relate emerging studies related to sound with Deleuze’s Actual/Virtual circuit and Walter Benjamin’s auratic experience. I conclude by proposing that in Vincent Moon a new form of image surfaces, one that even though in its early stages, should be comprehended through its explosive capacity to deliver an experience and in its intrinsic transient and ephemeral nature—the encounter-image.
dc.description.abstract
Esta tesis se enfrenta a cómo la experiencia es el centro de la atención en detrimento de la significación en las películas de Vincent Moon. Formulo que el director está buscando que su trabajo exprese algo único cada vez que se lo encuentre en vez de preocuparse por imbuir sus películas con un sentido. Para lograr esto, su práctica artística se somete a un conjunto de procedimientos que están más en línea con el campo del sonido que el del cine. Al transponer valores profundamente arraigados en la filosofía del sonido al cine (particularmente A la escucha de Jean-Luc Nancy), el trabajo de Moon critica la perspectiva ocular predominante donde el significado y la comprensión es el objetivo final. Al cuestionar las implicaciones de tal práctica, dialogo con estudios emergentes relacionados con el sonido con lo Actual y lo Virtual de Deleuze, además de la experiencia aurática de Walter Benjamin. Concluyo proponiendo que Vincent Moon propone una nueva forma de imagen, una que debe ser comprendida a través de su capacidad explosiva de ofrecer una experiencia de naturaleza intrínsecamente transitoria y efímera: la imagen-encuentro.
dc.format.mimetype
application/pdf
dc.publisher
Universitat Pompeu Fabra
dc.rights.license
L'accés als continguts d'aquesta tesi queda condicionat a l'acceptació de les condicions d'ús establertes per la següent llicència Creative Commons: http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/
dc.rights.uri
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/
*
dc.source
TDX (Tesis Doctorals en Xarxa)
dc.subject
Petites Planètes
dc.subject
La Blogothéque
dc.subject
Take away shows
dc.subject
Concerts à emporter
dc.subject
Encounter-image
dc.subject
Walter Benjamin
dc.subject
Jean-Luc Nancy
dc.subject
Cinematic-Diagram
dc.subject
Teoria del cine
dc.subject
Estudios del sonido
dc.subject
Imagen-encuentro
dc.subject
Diagrama-cinemático
dc.subject
Teoría del sonido
dc.title
Listening to Vincent Moon: musical encounters and the cinematic diagram
dc.type
info:eu-repo/semantics/doctoralThesis
dc.type
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.contributor.authoremail
matheussiq8@gmail.com
dc.contributor.director
Garin Boronat, Manuel
dc.embargo.terms
12 mesos
dc.rights.accessLevel
info:eu-repo/semantics/openAccess
dc.description.degree
Programa de doctorat en Comunicació