The musical dimension of Chinese traditional theatre: An analysis from computer aided musicology

dc.contributor
Universitat Pompeu Fabra. Departament d'Humanitats
dc.contributor.author
Caro Repetto, Rafael
dc.date.accessioned
2019-02-01T11:58:11Z
dc.date.available
2019-02-01T11:58:11Z
dc.date.issued
2018-12-14
dc.identifier.uri
http://hdl.handle.net/10803/665357
dc.description.abstract
Music in jingju, one of the most representative genres of Chinese traditional theatre, is created according to a series of orally transmitted principles. This thesis aims at deepening the understanding of one of them known as shengqiang, which accounts for the melodic material. To this goal, it proposes a novel approach based on computer aided musicology. A corpus of machine readable scores for 92 jingju arias is gathered, covering 899 melodic lines in the two main shengqiang used in jingju, named erhuang and xipi. These lines are grouped into 24 categories according to the principles of jingju music system, and comparative analysis is performed in each category, obtaining a series of melodic schemata which represent their melodic identity. Automatically extracted statistical and quantitative data support and expand the information provided with these schemata. The corpus, the developed code, and the resulting plots and data are available in a companion webpage.
dc.description.abstract
La música del jingju, uno de los géneros más representativos del teatro tradicional chino, es creada según una serie de principios transmitidos oralmente. El objetivo de esta tesis es avanzar en la comprensión de uno de estos principios conocido como shengqiang, que proporciona el material melódico. A tal fin, se propone un método innovador basado en musicología con apoyo computacional, que supone la creación de un corpus de 92 partituras legibles por máquina de arias de jingju, que contiene 899 líneas melódicas en los principales shengqiang de este género, erhuang y xipi. Estas líneas, agrupadas en 24 categorías según los principios del sistema musical del jingju, son analizadas comparativamente, obteniendo esquemas melódicos que representan su identidad melódica. Esta información se apoya y amplía con datos estadísticos y cuantitativos extraídos automáticamente. El corpus, el código desarrollado y las figuras y datos obtenidos son accesibles en la página web de la tesis.
dc.description.abstract
La música del jingju, un dels gèneres més representatius del teatre tradicional xinès, és creada segons una sèrie de principis de transmissió oral. L'objectiu d'aquesta tesi és avançar en la comprensió d'un d'aquests principis conegut com a shengqiang, que hi proporciona el material melòdic. Amb aquesta finalitat, es proposa un mètode innovador basat en musicologia amb suport computacional, que suposa la creació d'un corpus de 92 partitures llegibles per màquina d'àries de jingju, que conté 899 línies melòdiques en els principals shengqiang d'aquest gènere, erhuang i xipi. Aquestes línies, agrupades en 24 categories segons els principis del sistema musical del jingju, són analitzades comparativament, obtenint-hi esquemes melòdics que representen la seva identitat melòdica. Aquesta informació es recolzada i ampliada amb dades estadístiques i quantitatives extretes automàticament. El corpus, el codi desenvolupat i les figures i dades obtingudes són accessibles a la pàgina web que acompanya la tesi.
dc.format.extent
459 p.
dc.format.mimetype
application/pdf
dc.language.iso
eng
dc.publisher
Universitat Pompeu Fabra
dc.rights.license
L'accés als continguts d'aquesta tesi queda condicionat a l'acceptació de les condicions d'ús establertes per la següent llicència Creative Commons: http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/
dc.rights.uri
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/
*
dc.source
TDX (Tesis Doctorals en Xarxa)
dc.subject
Jingju
dc.subject
Peking opera
dc.subject
Shengqiang
dc.subject
Chinese music
dc.subject
Chinese theatre
dc.subject
China
dc.subject
Musicology
dc.subject
Computer aided musicology
dc.subject
Ethnomusicology
dc.subject
Corpus
dc.subject
Corpus-driven research
dc.subject
Melodic schemata
dc.subject
Ópera de Pequín
dc.subject
Música china
dc.subject
Teatro chino
dc.subject
Musicología
dc.subject
Musicología con apoyo computacional
dc.subject
Etnomusicología
dc.subject
Investigación basada en corpus
dc.subject
Esquemas melódicos
dc.subject
Òpera de Pequín
dc.subject
Música xinesa
dc.subject
Teatre xinès
dc.subject
Xina
dc.subject
Musicologia
dc.subject
Musicologia amb suport computacional
dc.subject
Etnomusicologia
dc.subject
Investigació basada en corpus
dc.subject
Esquemes melòdics
dc.title
The musical dimension of Chinese traditional theatre: An analysis from computer aided musicology
dc.type
info:eu-repo/semantics/doctoralThesis
dc.type
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.subject.udc
62
dc.contributor.authoremail
rafael.caro@upf.edu
dc.contributor.director
Ollé, Manuel
dc.contributor.director
Serra, Xavier
dc.embargo.terms
cap
dc.rights.accessLevel
info:eu-repo/semantics/openAccess
dc.description.degree
Programa de doctorat en Humanitats


Documents

trcr.pdf

29.25Mb PDF

This item appears in the following Collection(s)