Els compositors entren a l'aula. Estudio de la intervención del compositor en el proceso de creación musical en la etapa de primaria

Author

Getino Diez, Julia

Director

Valls, Assumpta

Date of defense

2018-12-03

ISBN

9788449085192

Pages

390 p.



Department/Institute

Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Didàctica de l'Expressió Musical, Plàstica i Corporal

Abstract

Aquesta tesi doctoral està contextualitzada en un projecte d'innovació educativa en l'etapa d'educació primària (6-12 anys) que té per títol “Els compositors entren a l’aula”. L'experiència parteix de l'audició i anàlisi de l'obra d'un compositor contemporani, treball a partir del qual els alumnes desenvolupen un procés de creació basat en alguns dels elements musicals i recursos compositius de l'obra estudiada. Posteriorment, es produeix la visita del compositor, qui escolta les creacions dels alumnes i els convida a reflexionar, millorar les seves composicions i avançar a través del coneixement professional de l'expert. Després, en posteriors sessions, els nens reelaboren les seves creacions i les interpreten en un concert final. La finalitat d'aquesta recerca és estudiar l'entrada del compositor contemporani a l'aula de primària en el procés de creació i en l'aprenentatge musical dels alumnes. Els objectius de l'estudi són analitzar la interacció entre el compositor i els alumnes, el rol del docent i la valoració dels alumnes, docents i compositors sobre la visita del compositor i el projecte. Els referents que sustenten aquest estudi són els projectes de col·laboració entre docents i artistes, així com la seva repercussió en el context educatiu. La metodologia és principalment qualitativa i el paradigma interpretatiu. El mostreig intencional ho componen cinc mestres amb experiència prèvia en música contemporània i creació. Les tècniques de recollida de dades són l'observació en l'aula, el grup de discussió, els qüestionaris i les trobades no formals, la qual cosa ens permet triangular la informació obtinguda. Com a conclusió, els resultats suggereixen que el treball cooperatiu entre els nens i els compositors sembla conduir a una experiència significativa d'aprenentatge musical a través del procés creatiu i la figura de l'expert. Per tant, podem dir que els indicadors de l'experiència són favorables. Això ens fa suposar que la visita del compositor a l'aula és molt beneficiosa per a l'aprenentatge musical dels alumnes i que el projecte en el qual s'insereix aquesta visita no solament és factible, sinó que pot ser interessant expandir-ho a la comunitat educativa.


Esta tesis doctoral está contextualizada en un proyecto de innovación educativa en la etapa de educación primaria (6-12 años) que tiene por título “Els compositors entren a l’aula”. La experiencia parte de la audición y análisis de la obra de un compositor contemporáneo, trabajo a partir del cual los alumnos desarrollan un proceso de creación basado en algunos de los elementos musicales y recursos compositivos de la obra estudiada. Posteriormente, se produce la visita del compositor, quién escucha las creaciones de los alumnos y les invita a reflexionar, mejorar sus composiciones y avanzar a través del conocimiento profesional del experto. Luego, en posteriores sesiones, los niños reelaboran sus creaciones y las interpretan en un concierto final. La finalidad de esta investigación es estudiar la entrada del compositor contemporáneo en el aula de primaria en el proceso de creación y en el aprendizaje musical de los alumnos. Los objetivos del estudio son analizar la interacción entre el compositor y los alumnos, el rol del docente y la valoración de los alumnos, docentes y compositores sobre la visita del compositor y el proyecto. Los referentes que sustentan este estudio son los proyectos de colaboración entre docentes y artistas, así como su repercusión en el contexto educativo. La metodología es principalmente cualitativa y el paradigma interpretativo. El muestreo intencional lo componen cinco maestros con experiencia previa en música contemporánea y creación. Las técnicas de recogida de datos son la observación en el aula, el grupo de discusión, los cuestionarios y los encuentros no formales, lo que nos permite triangular la información obtenida. Como conclusión, los resultados sugieren que el trabajo cooperativo entre los niños y los compositores parece conducir a una experiencia significativa de aprendizaje musical a través del proceso creativo y la figura del experto. Por tanto, podemos decir que los indicadores de la experiencia son favorables. Ello nos hace suponer que la visita del compositor en el aula es muy beneficiosa para el aprendizaje musical de los alumnos y que el proyecto en el cual se inserta esta visita no solo es factible, sino que puede ser interesante expandirlo a la comunidad educativa.


This doctoral thesis is contextualized in a project of educational innovation in the stage of primary education (6-12 years) under the title “The Composers Enter the Classroom”. The experience starts with the audition and analysis of the work of a contemporary composer, a work from which students develop a process of creation based on some of the musical elements and compositional resources of the work studied. Subsequently, the composer visits the students and listens to their creations and invites them to reflect, improve their compositions and advance through the professional knowledge of the expert. Then, in subsequent sessions, the children rework their creations and perform them in a final concert. The purpose of this research is to study the introduction of the contemporary composer in the primary classroom in the process of creation and in the musical learning of the students. The objectives of the study are to analyse the interaction between the composer and the students, the role of the teacher and the assessment of the students, teachers and composers about the composer’s visit and the project. The references that support this study are the collaboration projects between teachers and artists, as well as their repercussion in the educational context. The methodology is mainly qualitative and the interpretive paradigm. Intentional sampling consists of five teachers with previous experience in contemporary music and creation. The techniques of data collection are the classroom observation, the discussion group, the questionnaires and the non-formal meetings, which allows us to triangulate the information obtained. In conclusion, the results suggest that cooperative work between children and composers seems to lead to a significant musical learning experience through the creative process and the figure of the expert. Therefore, we can say that the indicators of experience are favourable. This makes us suppose that the visit of the composer in the classroom is very beneficial for the students’ musical learning and that the project in which this visit is inserted is not only feasible, but it can be interesting to expand it to the educational community.

Keywords

Compositor a l'aula; Compositor en el aula; Composer in the classroom; Didàctca de la música; Didáctica de la música; Music didactics; Educació primària; Educación primaria; Primary education

Subjects

37 – Education. Training. Leisure time

Knowledge Area

Ciències Socials

Documents

jgd1de1.pdf

2.311Mb

 

Rights

L'accés als continguts d'aquesta tesi queda condicionat a l'acceptació de les condicions d'ús establertes per la següent llicència Creative Commons: http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/
L'accés als continguts d'aquesta tesi queda condicionat a l'acceptació de les condicions d'ús establertes per la següent llicència Creative Commons: http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/

This item appears in the following Collection(s)