Universitat Pompeu Fabra. Departament de Comunicació
Programa de doctorat en Comunicació
This thesis seeks to explain the affective appeal of Wong Kar-wai’s oeuvre in terms of emotional marketing. Although his working method and storytelling principles are most atypical of Hong Kong film industry, the director has actively exploited local strategies of genre, stardom, and hybridization throughout his career. Contrary to his well-crafted image of improvisational artist, recurrent stylistic tropes and narrative strategies in Wong’s films evidence a conscientious organization. . I argue that Wong Kar-wai deliberately caters to the tastes of a transcultural, multilingual and cinema-savvy spectatorship, and that his films encourage affective investment and repeated viewings.
La presente tesis busca explicar el atractivo emocional de la obra de Wong Kar-wai. Aunque su forma de trabajar y estrategia de narración son muy atípicas en la industria cinematográfica de Hong Kong, el director ha recurrido con frecuencia a las convenciones del género, star system e hibridismo del cine hongkonés. Los elementos estilísticos y estrategias narrativas de sus películas contradicen la imagen del artista improvisador, difundida por el propio Wong, y en cambio afirman una minuciosa organización del relato. Sostengo que Wong Kar-wai busca satisfacer los gustos de un público cosmopolita, multilingüe e ilustrado, fomenta un compromiso emocional y hace que los espectadores quieran volver a ver sus películas.
Wong Kar-wai; Hong Kong cinema; Emotion; Cognitive theory; Film analysis; Cine hongkonés; Emoción; Teoría cognitiva; Análisis fílmico
316 – Sociology. Communication