Ramon de Cornet: l'autor, l'obra i la circulació manuscrita

dc.contributor
Universitat de Girona. Institut de Llengua i Cultura Catalanes
dc.contributor.author
Navàs Farré, Marina
dc.date.accessioned
2020-02-17T15:56:12Z
dc.date.available
2020-02-17T15:56:12Z
dc.date.issued
2019-07-11
dc.identifier.uri
http://hdl.handle.net/10803/668661
dc.description
Un apèndix musical en CD acompanyant la tesi en paper, reprodueix cinc peces de Ramon de Cornet musicades per a l’ocasió a partir de la melodia conservada dels seus models i musicals. Fitxers d'àudio també disponibles. Podeu posar-vos en contacte amb l'autora de la tesi doctoral marina.navas@gmail.com - A CD appendix accompanying the dissertation on paper, reproduces five pieces by Ramon de Cornet, touted for the occasion from the conserved tune of his models and musicals. Audio files also available. You can contact the author of the doctoral thesis marina.navas@gmail.com - Un apéndice musical en CD acompañando la tesis en papel, reproduce cinco piezas de Ramon de Cornet musicadas para la ocasión a partir de la melodía conservada de sus modelos y musicales. Archivos de audio disponibles. Puede ponerse en contacto con la autora de la tesis doctoral marina.navas@gmail.com
dc.description.abstract
This study intends to offer a comprehensive analysis of Ramon de Cornet’s poetic and historical profile, his works and his manuscript tradition. He is the most important 14th-century Occitan poet, the author of a vast extant corpus with a larger manuscript tradition than his contemporaries: all of this shows him to be a key figure for the definition and reassessment of the poetics of this period, half way between troubadour lyrics and pre-Marchian poetry, often silenced or branded as decadent. This thesis is divided into four parts. The first aims at distinguishing the author from his literary character in order to reconstruct the historical evidence about him and review some readings of his works in excessively biographic terms. The second outlines the network that supports the circulation of his works, revealing a map of Occitan courts and other centres that have been traditionally forgotten. The dedicatees of his poems attest to the reception of a poetry well-rooted in the troubadour tradition beyond the Toulouse Consistory. The third section offers an overall analysis of his works, which are defined by their variety and eclecticism an represent the best example of late troubadour lyrics and its subsequent evolution. The aspects discussed are illustrated by excerpts from Cornet’s work, taken from my on-going edition, which I partially included in my École national des chartes dissertation. The fourth part presents the recensio and description of all extant manuscript witnesses, which had a considerable circulation in Catalonia, and analyses the whole of the tradition beyond Cornet’s transmission. Finally a musical appendix is included in a CD, containing 5 of Cornet’s poems arranged and sung from the basis of the melodies of his metrical and musical models.
dc.description.abstract
Aquest estudi té l’objectiu d’oferir una anàlisi de conjunt de la figura de Ramon de Cornet, de la seva obra i de la seva tradició manuscrita. Ramon de Cornet és el poeta occità més important del segle XIV, amb un vast corpus conservat i una tradició manuscrita molt superior a la dels seus contemporanis. Tot pegat el configura com un personatge clau a l’hora de definir i revaloritzar la poètica de l’època, a cavall entre la lírica trobadoresca i la lírica premarquiana, sovint silenciada o titllada de decadent. Aquest treball es divideix en quatre parts: a la primera es distingeix entre l’autor i el personatge literari. A la segona part es presenta la xarxa de circulació de la seva obra. Els destinataris dels seus poemes testimonien una recepció de la cultura de tall trobadoresc que s’estén més enllà del Consistori de Tolosa i que permet dibuixar un mapa de corts occitanes i altres focus de difusió que han estat tradicionalment oblidats. La tercera part és una anàlisi de conjunta de la seva obra. Aquesta, caracteritzada per la varietat i l’eclecticisme, és el millor exemple per il·lustrar la lírica tardotrobadoresca i l’evolució que va experimentar. La quarta part presenta la recensió i descripció dels testimonis manuscrits, que tingueren una circulació notable a Catalunya, i una anàlisi del conjunt de la tradició que va més enllà del propi Cornet. Finalment, un apèndix musical en CD reprodueix cinc peces de Cornet musicades per a l’ocasió a partir de la melodia conservada dels seus models i musicals.
dc.format.extent
458 p.
dc.format.mimetype
application/pdf
dc.language.iso
cat
dc.language.iso
fra
dc.publisher
Universitat de Girona
dc.rights.license
ADVERTIMENT. Tots els drets reservats. L'accés als continguts d'aquesta tesi doctoral i la seva utilització ha de respectar els drets de la persona autora. Pot ser utilitzada per a consulta o estudi personal, així com en activitats o materials d'investigació i docència en els termes establerts a l'art. 32 del Text Refós de la Llei de Propietat Intel·lectual (RDL 1/1996). Per altres utilitzacions es requereix l'autorització prèvia i expressa de la persona autora. En qualsevol cas, en la utilització dels seus continguts caldrà indicar de forma clara el nom i cognoms de la persona autora i el títol de la tesi doctoral. No s'autoritza la seva reproducció o altres formes d'explotació efectuades amb finalitats de lucre ni la seva comunicació pública des d'un lloc aliè al servei TDX. Tampoc s'autoritza la presentació del seu contingut en una finestra o marc aliè a TDX (framing). Aquesta reserva de drets afecta tant als continguts de la tesi com als seus resums i índexs.
dc.source
TDX (Tesis Doctorals en Xarxa)
dc.subject
Cornet, Ramon de
dc.subject
Trobadors
dc.subject
Troubadours
dc.subject
Trovadores
dc.subject
Cançons trobadoresques
dc.subject
Troubadour songs
dc.subject
Canciones trovadorescas
dc.subject
Poesia occitana
dc.subject
Occitan poetry
dc.subject
Poesia medieval
dc.subject
Medieval poetry
dc.subject
Lírica occitana
dc.subject
Occitan lyrics
dc.subject
Lírica medieval
dc.subject
Medieval lyrics
dc.subject
Consistori de Tolosa
dc.subject
Toulouse Consistory
dc.title
Ramon de Cornet: l'autor, l'obra i la circulació manuscrita
dc.type
info:eu-repo/semantics/doctoralThesis
dc.type
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.subject.udc
82
dc.contributor.director
Cabré, Míriam
dc.contributor.director
Martí, Sadurní
dc.contributor.tutor
Cabré, Míriam
dc.embargo.terms
cap
dc.rights.accessLevel
info:eu-repo/semantics/openAccess


Documentos

tmnf_20190711.pdf

20.12Mb PDF

Este ítem aparece en la(s) siguiente(s) colección(ones)