dc.contributor
Universitat Pompeu Fabra. Departament d'Humanitats
dc.contributor.author
Moret Miranda, Karina
dc.date.accessioned
2020-03-04T11:28:00Z
dc.date.available
2021-12-19T01:00:12Z
dc.date.issued
2019-12-20
dc.identifier.uri
http://hdl.handle.net/10803/668776
dc.description.abstract
During the nineteenth century, the secret societies Ekpe (Egbo) of the Cross River and
Cuban Abakuá, were called "a kind of black masonry." Ekpe (Egbo) had a social, political
and economic function that regulated the Calabar society. Its members, heads of the most
powerful families in Calabar, managed the slave trade with the Europeans. Both his
private esoteric exercise and public masquerades were integrated as a mechanism of his
economic dynamics. Finally, its members will be victims of this slave trade that has
helped feed and will end up as enslaved subjects in Cuba giving rise to the Abakuá.
Through comparative history, we will try to approach the inverse dynamics of the
incorporation of whites for Ekpe (Egbo) and Abakuá and black subjects for regular
masonry.
en_US
dc.description.abstract
Durante el siglo XIX las sociedades secretas Ekpe (Egbo) del Cross River y Abakuá de
Cuba, fueron llamados " masonería negra". Ekpe (Egbo) tenía una función social, política
y económica que regulaba la sociedad Calabar. Sus miembros, jefes de las familias más
poderosas de Calabar, administraban el comercio de esclavos con los europeos. Tanto su
ejercicio esotérico privado como sus mascaradas públicas se integraron como mecanismo
de su dinámica económica. Finalmente, sus miembros serían víctimas de ese comercio de
esclavos que han ayudado a alimentar y terminarán como sujetos esclavizados en Cuba
dando origen a lo Abakuá. A través de la historia comparada intentaremos acercarnos a
las dinámicas inversas de la incorporación de blancos para Ekpe (Egbo) y Abakuá y de
sujetos negros para la masonería regular.
en_US
dc.format.extent
304 p.
en_US
dc.format.mimetype
application/pdf
dc.language.iso
eng
en_US
dc.publisher
Universitat Pompeu Fabra
dc.rights.license
ADVERTIMENT. Tots els drets reservats. L'accés als continguts d'aquesta tesi doctoral i la seva utilització ha de respectar els drets de la persona autora. Pot ser utilitzada per a consulta o estudi personal, així com en activitats o materials d'investigació i docència en els termes establerts a l'art. 32 del Text Refós de la Llei de Propietat Intel·lectual (RDL 1/1996). Per altres utilitzacions es requereix l'autorització prèvia i expressa de la persona autora. En qualsevol cas, en la utilització dels seus continguts caldrà indicar de forma clara el nom i cognoms de la persona autora i el títol de la tesi doctoral. No s'autoritza la seva reproducció o altres formes d'explotació efectuades amb finalitats de lucre ni la seva comunicació pública des d'un lloc aliè al servei TDX. Tampoc s'autoritza la presentació del seu contingut en una finestra o marc aliè a TDX (framing). Aquesta reserva de drets afecta tant als continguts de la tesi com als seus resums i índexs.
dc.source
TDX (Tesis Doctorals en Xarxa)
dc.subject
Cross River
en_US
dc.subject
Cuban Abakuá
en_US
dc.subject
Masoneria
en_US
dc.title
Incorporating the Averse: Emulating Freemasonry? Approach to racial and hermeneutical entanglement in the Abakuá religious exercitatio
en_US
dc.type
info:eu-repo/semantics/doctoralThesis
dc.type
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.contributor.authoremail
karo.moret@gmail.com
en_US
dc.contributor.director
Ucelay-Da Cal, Enric
dc.embargo.terms
24 mesos
en_US
dc.rights.accessLevel
info:eu-repo/semantics/openAccess
dc.description.degree
Programa de doctorat en Història