Reimagining the city: hip hop and the social transformation of Comuna 13, Medellín

Author

Lindmäe, Maria

Director

Luna García, Antoni

Date of defense

2020-01-13

Pages

264 p.



Department/Institute

Universitat Pompeu Fabra. Departament d'Humanitats

Doctorate programs

Programa de doctorat en Humanitats

Abstract

This dissertation studies the role of music making in the social construction of the city within the paradigm of the experience economy. Music making as collective organization of sound that requires decisions of what is being emitted and what not, of what creates harmony and what produces dissonance, is also the organization of the imaginary and real spaces where it is created. Looking at hip hop as a social process that is constitutive of and constituted by in-between differential spaces, the thesis puts into value vernacular practices of creativity, analysing their role in the social reconstruction of Comuna 13 in Medellín, Colombia. Focusing on the cultural heritage of Comuna 13 that has been created by young artists as a means of resistance to (state) violence, the dissertation argues that urban social formations, such as hip hop groups, have an important role in empowering youth and in creating counter-dominant place narratives to the elitist city imagery.


La presente tesis estudia el papel de la práctica musical en la construcción social de la ciudad desde el paradigma de la economía de la experiencia. La práctica musical, entendida como la organización colectiva sonido que requiere tomar decisiones sobre lo que se emite o lo que no, y sobre lo que crea armonía o lo que produce disonancia, también organiza el espacio imaginario y real donde esa música se crea. Destacando al hip hop como un proceso social que constituye y a su vez está constituido por espacios intermedios diferenciales, la tesis pone en valor las prácticas de creatividad vernácula, analizando su función en la reconstrucción social de la Comuna 13 de Medellín, Colombia. La investigación, centrada en el patrimonio cultural creado por jóvenes artistas como un medio de resistencia a la violencia (estatal), sostiene que las formaciones urbano-sociales, como los grupos de hip-hop, tienen una repercusión importante en el empoderamiento de la juventud y en la creación de narrativas de lugar alternativas al imaginario elitista de la ciudad.

Keywords

Hip hop; Music making; Music video analysis; Urban transformation; Spatial discourse; Place narrative; Medellín; Práctica musical; Análisis del video musical; Transformación urbana; Discurso espacial; Narrativa de lugar

Subjects

9 - geography. Biography. History

Documents

tml.pdf

2.715Mb

 

Rights

ADVERTIMENT. Tots els drets reservats. L'accés als continguts d'aquesta tesi doctoral i la seva utilització ha de respectar els drets de la persona autora. Pot ser utilitzada per a consulta o estudi personal, així com en activitats o materials d'investigació i docència en els termes establerts a l'art. 32 del Text Refós de la Llei de Propietat Intel·lectual (RDL 1/1996). Per altres utilitzacions es requereix l'autorització prèvia i expressa de la persona autora. En qualsevol cas, en la utilització dels seus continguts caldrà indicar de forma clara el nom i cognoms de la persona autora i el títol de la tesi doctoral. No s'autoritza la seva reproducció o altres formes d'explotació efectuades amb finalitats de lucre ni la seva comunicació pública des d'un lloc aliè al servei TDX. Tampoc s'autoritza la presentació del seu contingut en una finestra o marc aliè a TDX (framing). Aquesta reserva de drets afecta tant als continguts de la tesi com als seus resums i índexs.

This item appears in the following Collection(s)