dc.contributor
Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Mitjans, Comunicació i Cultura
dc.contributor.author
Ribes Pericàs, Francina M.
dc.date.accessioned
2020-10-23T18:31:46Z
dc.date.available
2020-10-23T18:31:46Z
dc.date.issued
2019-11-28
dc.identifier.isbn
9788449092299
en_US
dc.identifier.uri
http://hdl.handle.net/10803/669836
dc.description.abstract
Aquesta investigació aborda la paradoxa entre la (in)visibilitat de l’homosexualitat
femenina al cinema comercial contemporani i la presència de personatges que
protagonitzen explícites escenes lèsbiques en el cinema mainstream. Les protagonistes
d’aquestes imatges són generalment figures femenines de força que exerceixen la violència
i l’assassinat. Es detecta així l’arquetip de la lesbiana assassina, que cristal·litza durant
l’auge del neo-noir al Hollywood dels anys 90. L’encarnen feminitats excessives, hereves
de la dona fatal clàssica i properes a la recurrent figura de la vampira lesbiana, que
sorgeixen sota una forta empremta de gènere (noir i terror). S’investiga la llavor de
l’arquetip des dels orígens del cinema i s’observa també com ha transcendit el context en
què es va definir i ha adquirit noves connotacions a la postmodernitat. Es teoritza sobre el
significat d’aquest arquetip que neix marcat per la misogínia i l’homofòbia, però que
amaga un inequívoc potencial subversiu.
en_US
dc.description.abstract
This thesis aims to address a paradox that lies between the (in)visibility of female
homosexuality in Hollywood films and the presence of characters who play explicit lesbian
scenes in contemporary mainstream cinema. The protagonists of these images are generally
powerful feminine figures that exercise violence and murder. The archetype of the lesbian
killer crystallizes during the rise of neo-noir in Hollywood in the 1990s under a strong
genre imprint (noir and horror). In these films, the lesbian killer often embodies an
excessive femininity, heir of the classic femme fatale, referencing the recurring figure of
the lesbian vampire. This thesis revolves around the meaning of this archetype which has
been marked by misogyny and homophobia since its inception, but which also hides an
unequivocal subversive potential.
en_US
dc.format.extent
338 p.
en_US
dc.format.mimetype
application/pdf
dc.language.iso
cat
en_US
dc.publisher
Universitat Autònoma de Barcelona
dc.rights.license
ADVERTIMENT. Tots els drets reservats. L'accés als continguts d'aquesta tesi doctoral i la seva utilització ha de respectar els drets de la persona autora. Pot ser utilitzada per a consulta o estudi personal, així com en activitats o materials d'investigació i docència en els termes establerts a l'art. 32 del Text Refós de la Llei de Propietat Intel·lectual (RDL 1/1996). Per altres utilitzacions es requereix l'autorització prèvia i expressa de la persona autora. En qualsevol cas, en la utilització dels seus continguts caldrà indicar de forma clara el nom i cognoms de la persona autora i el títol de la tesi doctoral. No s'autoritza la seva reproducció o altres formes d'explotació efectuades amb finalitats de lucre ni la seva comunicació pública des d'un lloc aliè al servei TDX. Tampoc s'autoritza la presentació del seu contingut en una finestra o marc aliè a TDX (framing). Aquesta reserva de drets afecta tant als continguts de la tesi com als seus resums i índexs.
dc.source
TDX (Tesis Doctorals en Xarxa)
dc.subject
Lesbianisme
en_US
dc.subject
Lesbianismo
en_US
dc.subject
Lesbianism
en_US
dc.subject
Feminisme
en_US
dc.subject
Feminismo
en_US
dc.subject
Feminism
en_US
dc.subject.other
Ciències Socials
en_US
dc.title
Absència i excés: la lesbiana assassina en el cinema comercial contemporani
en_US
dc.type
info:eu-repo/semantics/doctoralThesis
dc.type
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.contributor.authoremail
francina.ribes@gmail.com
en_US
dc.contributor.director
Gallego Ayala, Juana
dc.embargo.terms
cap
en_US
dc.rights.accessLevel
info:eu-repo/semantics/openAccess