Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Filologia Catalana
La tesi analitza l'ample recorregut del Ballet Contemporani de Barcelona, per la seva peculiaritat històrica i pel seu treball continuat de vint anys, a partir de les poètiques coreogràfiques i dels autors que les van dur a terme, pel fet de ser alguns dels pioners en introduir la dansa contemporània com a nou paradigma de les arts escèniques al nostre país. Un dels trets distintius que s'analitzen en aquesta investigació és que va ser al mateix temps una companyia estable i una plataforma de creació coreogràfica, per on van passar alguns dels coreògrafs més rellevants de Catalunya, en la qual no només hi van treballar creadors de dansa sinó també de teatre i de música. L'anàlisi que es realitza comprèn el llarg període creatiu de la companyia i de les seves diverses, heterogènies, compatibles poètiques que li van atorgar personalitat artística. Es focalitza en aquelles creacions que exploren els problemes que es revelen com a urgents en el període de la transició espanyola i que es van metamorfosant al llarg del temps fins a assolir la seva forma més coneguda en l'estabilitat democràtica dels anys noranta. Mostra els desafiaments als que es veu enfrontada la dansa al llarg d'aquest temps, seguint de ben a prop vuit grans i importants creacions del grup, a partir d'un material crític de l'època. També s'hi recullen els temes de major inquietud, compromís i influència i de la sensibilitat coreogràfica per la que va travessar la companyia, amb les poètiques coreogràfiques que revela i que acaben conformant el corpus del Ballet Contemporani de Barcelona, on s'hi deixa veure una notable influència de "l'esperit dels temps". De tots els temes i problemes urgents que persegueixen aquest ampli corpus, se'n destaquen en aquest estudi dos de valor essencial i de reflexió col·lectiva persistent: la dona i la mort. Aquests dos temes inclouen, com no podia ser d’altra manera, la vida, que ve donada per la dona i és contrapunt de la mort. Mitjançant les poètiques dels diferents coreògrafs estudiats es va caracteritzant la importància de la companyia, per l'obertura i la capacitat d'innovar i de comprendre l'interior d'una tradició que s'havia vist ferida en un país que havia viscut dècades de dictadura. Es tracta d'una investigació que posa de relleu les primeres experiències i la personalitat de la dansa contemporània al nostre país. La forma d'aproximació i les seves conclusions, tal i com es realitzen de manera detallada a cada apartat, permeten rastrejar l'osmosi de les obres coreogràfiques per percebre'n la influència estètica i les característiques específiques, així com els trets distintius dels seus autors que entre altres conformen la història de la dansa contemporània del nostre país.
The thesis analyses the long trajectory of Ballet Contemporani de Barcelona, for its historical uniqueness and continuous work over the last twenty years, from its poetic choreographies and authors that realised them, and for being one of the pioneers in introducing contemporary dance as a new paradigm of the performing arts in our country. One of the peculiar features discussed in this research is that the group was both a stable company as well as a platform for choreography creation, where some of the most important choreographers of Catalonia spent time, and in which not only worked creators of dance, but also creators of theatre and music. The analysis performed covers the company´s long creative period and its distinct, heterogeneous and complementary poetries, which gave it its artistic personality. It focuses on those creations that explore the problems that are revealed as urgent during the period of the Spanish transition, and that transform over time until they reach their best-known form during the period of democratic stability in the 1990s. It reveals the challenges that confronted dance during that time, mainly following eight large and important productions of the group, based on material which was critical of the tie. Furthermore, it takes up the issues of greatest concern, commitment, influence and choreographic sensibility that impacted the company, like the poetic choreographies that reveal and end up forming the body of Ballet Contemporani de Barcelona, in what seems to be a strong influence of the "spirit of the times". Of all the issues and pressing problems pursued by this broad corpus, two values, which can be deemed essential and a reflection of creative persistence, are highlighted: the woman and death, these two themes include, as It couldn't be in any other way, life, which is given by the woman which counterpoints death. Through the poetries of the various choreographies studied, the importance of the company will be characterised, for its overture and ability to innovate and to understand the depths of a tradition that had been injured in a country that had experienced decades of dictatorship. It is an investigation that highlights the initial experiences and personality of contemporary dance in our country. The approach and findings, in the detailed way that each section is done, let us crawl into the osmosis of the choreographic works, to perceive their influence, beauty and specific features as well as the distinctive features of their authors, who among others, form the history of contemporary dance in our country.
Dansa; Danza; Dance; Coreògrafs; Coreógrafos; Choreographers; Recerca; Investgación; Research
79 - Recreation. Entertainment. Cinema. Theatre. Dance. Games. Sport
Ciències Humanes