dc.contributor
Universitat Pompeu Fabra. Departament d'Humanitats
dc.contributor.author
Aguilera Gómez, Luis Jorge
dc.date.accessioned
2020-11-17T15:35:45Z
dc.date.available
2020-11-17T15:35:45Z
dc.date.issued
2020-07-09
dc.identifier.uri
http://hdl.handle.net/10803/669997
dc.description.abstract
La presente investigación germina en la necesidad de estudiar la
recepción creadora de Juan de la Cruz (1542-1591) en la lírica
iberoamericana del siglo XX. Partiendo de una perspectiva
metodológica orientada por la Teoría de la Recepción, se estudia la
concreción y el sentido de la recepción creadora del poeta místico del
siglo XVI en los libros de poesía Cántico espiritual (1942) de Blas de
Otero, Las estrellas vencidas (1964) de Clara Janés, El fulgor (1984) de José
Ángel Valente, Graons (1979) de Ramón Xirau, Telescopio en la noche oscura
(1993) de Ernesto Cardenal y Tálamo (2013) de Minerva Margarita
Villarreal. La recepción de Juan de la Cruz, en general y desde sus
primeros receptores, genera conciencia de la experiencia: mística,
erótica o poética; en particular, la obra de Juan de la Cruz significa en la
lírica del siglo XX lo que significó para cada uno de sus poetas
receptores.
en_US
dc.description.abstract
This investigation arises from the need to study John of the Cross’s
(1542-1591) creative reception in 20th century Ibero-American poetry.
Starting from a methodological perspective guided by Reception
Theory, creative reception’s concretion and meaning of the 16th
century mystical poet are studied in poetry books Cántico espiritual (1942)
by Blas de Otero, Las estrellas vencidas (1964) by Clara Janés, El fulgor
(1984) by José Ángel Valente, Graons (1979) by Ramón Xirau, Telescopio
en la noche oscura (1993) by Ernesto Cardenal and Tálamo (2013) by
Minerva Margarita Villarreal. John of the Cross’s reception generally,
and from it’s first receptors, generates experience awareness: mystical,
erotic or poetic; in particular, John of the Cross’s works means in 20th
century’s poetry what it meant for each of its receiving poets.
en_US
dc.format.extent
386 p.
en_US
dc.format.mimetype
application/pdf
dc.language.iso
spa
en_US
dc.publisher
Universitat Pompeu Fabra
dc.rights.license
ADVERTIMENT. Tots els drets reservats. L'accés als continguts d'aquesta tesi doctoral i la seva utilització ha de respectar els drets de la persona autora. Pot ser utilitzada per a consulta o estudi personal, així com en activitats o materials d'investigació i docència en els termes establerts a l'art. 32 del Text Refós de la Llei de Propietat Intel·lectual (RDL 1/1996). Per altres utilitzacions es requereix l'autorització prèvia i expressa de la persona autora. En qualsevol cas, en la utilització dels seus continguts caldrà indicar de forma clara el nom i cognoms de la persona autora i el títol de la tesi doctoral. No s'autoritza la seva reproducció o altres formes d'explotació efectuades amb finalitats de lucre ni la seva comunicació pública des d'un lloc aliè al servei TDX. Tampoc s'autoritza la presentació del seu contingut en una finestra o marc aliè a TDX (framing). Aquesta reserva de drets afecta tant als continguts de la tesi com als seus resums i índexs.
dc.source
TDX (Tesis Doctorals en Xarxa)
dc.subject
Juan de la Cruz
en_US
dc.subject
Teoria de la Recepción
en_US
dc.subject
Lírica iberoamericana del siglo XX
en_US
dc.subject
John of the Cross
en_US
dc.subject
20th century Ibero-American poetry
en_US
dc.subject
Reception Theory
en_US
dc.title
Decid si por vosotros ha pasado: La recepción creadora de Juan de la Cruz en poetas españoles e hispanoamericanos del siglo XX
en_US
dc.type
info:eu-repo/semantics/doctoralThesis
dc.type
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.contributor.authoremail
luisjorge.aguilera@gmail.com
en_US
dc.contributor.director
Cirlot, Victòria
dc.embargo.terms
cap
en_US
dc.rights.accessLevel
info:eu-repo/semantics/openAccess
dc.description.degree
Programa de doctorat en Humanitats