Repertorio métrico y melódico de la nova cantica (siglos XI, XII y XIII): de la lírica latina a la lírica románica

Author

Camprubí Vinyals, Adriana

Director

Rossell, Antoni

González-Blanco García, Elena

Date of defense

2020-07-06

ISBN

9788449095009

Pages

527 p.



Doctorate programs

Universitat Autònoma de Barcelona. Programa de Doctorat en Teoria de la Literatura i Literatura Comparada

Abstract

L'objectiu de la tesis és elaborar un repertori mètric i melòdic del corpus lírica que constitueix la nova cantica. Per tal d'assolir tal propòsit, s'han incorporat 1756 composicions amb un total de 772 formes de rima diferents. Les tradicions líriques incorporades són les següents: 1) lírica llatina: els versaria (lat. 1139, lat. 3549, lat. 3719, LoB 36881, lat. 1154) conservats a l'abadia de Saint Martial de Limoges, la lírica de l'escola poètica de Santa Maria de Ripoll, la lírica del Codex Calixtinus, el corpus poètic de Pere Abelard, els Carmina Burana, els drames litúrgics del manuscrit lat. 1139 (Sponsus, Ordo Prophetarum i la Lamentatio Rachel), el Ludus Paschalis de Tours, el cicle dramàtica de Benoît-sur-Loire, el Ludus Danielis del manuscrit EG 2615 i un conjunt de composicions afins al repertori de la 'escola aquitana'; 2) lírica occitana: el corpus conservat amb notació musical dels trobadors en el que s'incorpora el Misteri de Santa Agnès i el Cançoner de San Joan de les Abadesses; 3) la lírica francesa: on s'inclou el corpus conservat amb melodia de la primera generació de trouvères; 4) la lírica Gallego-portuguesa: les cantigas de amigo de Martin Codax, las cantigas de amor conservades amb música de Don Denis y las Cantigas de Santa Maria d'Alfons X. Cadascuna de les composicions analitzades serà abordada des de la seva dimensió rítmica, sil·làbica i melòdica que resultarà en la seva corresponent entrada dins del repertori. Aquest es troba acompanyat d'un estudi precedent que dibuixa el marc teòric i contextualitza les diferents relaciones mètriques i melòdiques entre els diferents corpus poètics seleccionats. La finalitat d'aquest repertori serà, per tant, elaborar un eina d'estudi que sistematitzi les estructures mètriques de la lírica medieval amb música facilitant, així, la identificació de les imitacions mètriques, musicals i literàries, de la lírica de finals del segle XI, XII i principis del XIII.


El objetivo de la tesis es elaborar un repertorio métrico y melódico del corpus lírico que constituye la nova cantica. Para ello, se han incorporando 1756 composiciones y un total de 772 formas rítmicas distintas. Las tradiciones líricas contempladas en el estudio son: 1) lírica latina: los versaria (lat. 1139, lat. 3549, lat. 3719, LoB 36881, lat. 1154) conservados en la abadía de Saint Martial de Limoges, la escuela poética de Santa María de Ripoll, la lírica del Codex Calixtinus, el corpus poético de Pedro Abelardo, los Carmina Burana, los dramas litúrgicos del manuscrito lat. 1139 (Sponsus, Ordo Prophetarum y la Lamentatio Rachel), el Ludus Paschalis de Tours, el ciclo dramático de Benoît-sur-Loire, el Ludus Danielis del manuscrito EG 2615 y un conjunto de composiciones afines al repertorio de la 'escuela aquitana'; 2) lírica occitana: el corpus conservado con notación musical de los trovadores en el que se incluye el Misterio de Santa Agnès y el Cancionero de San Joan de les Abadesses; 3) lírica francesa: en la que se incorpora el corpus conservado con melodía de la primera generación de trouvères; 4) lírica gallego-portuguesa: las cantigas profanas conservadas con notación musical de Martin Codax y Don Denis y las Cantigas de Santa María de Alfonso X. Cada una de las composiciones analizadas será abordada desde su dimensión rítmica, silábica y melódica así como de un estudio precedente que dibuja el marco teórica y contextualiza las diferentes relaciones métricas y melódicas entre los distintos corpus poéticos seleccionados. La finalidad de este repertorio será, por tanto, elaborar una herramienta de estudio que sistematice las estructuras métricas de la lírica medieval con música facilitando, así, la identificación de las imitaciones métricas, musicales y literarias, de la lírica de finales del siglo XI, XII y principios del XIII.


The aim of this thesis is to produce a metrical and melodic repertoire of the lyric corpus constituted by the nova cantica. For this purpose, 1,756 compositions have been incorporated with a total of 772 different rhyme schemes. The lyric traditions considered in this study are: 1) Latin lyric: the versaria (lat. 1139, lat. 3549, lat. 3719, LoB 36881, lat. 1154) conserved in the abbey of Saint Martial de Limoges, the poetic school of Santa María de Ripoll, the lyric of the Codex Calixtinus, the poetic corpus of Pedro Abelardo, the Carmina Burana, the liturgical dramas of the manuscript lat. 1139 (Sponsus, Ordo Prophetarum y la Lamentatio Rachel), the Ludus Paschalis from Tours, the dramatic cycle of Benoît-sur-Loire, the Ludus Danielis from the manuscript EG 2615 and a collection of compositions related to the repertory of the ‘Aquitanian school’; 2) Occitan lyric: the corpus of troubadour poems conserved with musical notation, including the Mystery of Santa Agnès and the Cançoner de San Joan de les Abadesses; 3) French lyric: incorporating the corpus conserved with melodic notation from the first generation of trouvères; 4) Galician-Portuguese lyric: the cantigas de amigo of Martin Codax, the cantigas de amor of Don Denis conserved with their music /with musical notation and Alfonso X’s Cantigas de Santa María. Each of the compositions analysed will be treated according to its rhythmic, syllabic and melodic dimension, and this will lead to its corresponding classification in the RMMMNC. This is accompanied by a preceding study that sketches the theoretical framework and contextualises the different metrical and melodic connections between the different poetic corpora that have been selected. The purpose of this catalogue will be to produce a study tool that systematises the metrical structures of medieval lyric with music, making it easier to identify metrical, musical and literary imitation in lyric composed at the end of the eleventh century, during the twelfth century and at the beginning of the thirteenth century.

Keywords

Mètrica; Métrica; Meter; Lírica llatina; Lírica latina; Latin poetry; Lírica occitana; Occitan poetry

Subjects

8 - language. Linguistics. Literature

Knowledge Area

Ciències Humanes

Documents

acv1de1.pdf

6.581Mb

 

Rights

L'accés als continguts d'aquesta tesi queda condicionat a l'acceptació de les condicions d'ús establertes per la següent llicència Creative Commons: http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/
L'accés als continguts d'aquesta tesi queda condicionat a l'acceptació de les condicions d'ús establertes per la següent llicència Creative Commons: http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/

This item appears in the following Collection(s)