El concepto wenming: discurso, espacio y práctica civilizatoria en Nanjing, China

dc.contributor.author
Romero Moreno, Aran
dc.date.accessioned
2021-02-15T19:15:03Z
dc.date.available
2021-02-15T19:15:03Z
dc.date.issued
2020-10-01
dc.identifier.isbn
9788449096914
dc.identifier.uri
http://hdl.handle.net/10803/670797
dc.description.abstract
Durant les últimes dècades el Partit Comunista Xinès ha estat emprant la retòrica wenming (civilització, civisme, cultura) per assentar les bases morals d’un “nou estil de societat” (shu xin feng), això és, una societat de classe mitja. Com a resultat, les ciutats xineses es troben plenes de missatges descrivint i prescrivint la pràctica legítima de la ciutadania. Aquesta investigació ofereix una nova perspectiva sobre l’estudi de conceptes polítics a Xina, reconstruint el terme wenming per mitjà d’un anàlisi dialèctic de tres objectes d’estudi: (1) textos urbans (cartells, pancartes i campanyes polítiques); (2) espais urbans (urbanitzacions, centres comercials i altre infraestructura pública); (3) interacció social (trobades cara a cara i situacions pràctiques a temps real). Així, fent-se servir del mètode etnogràfic a la ciutat de Nanjing, l’autor arriba a tres conclusions fonamentals. La primera, que la ideologia wenming es construeix a través de la dicotomia públic/privat. La segona, que la morfologia espacial urbana (especialment la de més nova construcció) reprodueix el mateix binomi ideològic. En tercer lloc, que lluny d’ésser objectes passius, a través de la interacció social, els cossos imposen la seva pròpia racionalitat sobre el que “civilitzat” significa. En síntesi, la tesi demostra que el procés wenming reflexa els canvis estructurals que la societat xinesa està experimentant, no tan sols des de la reforma de 1978, sinó des de la fundació de la República en sí mateixa.
en_US
dc.description.abstract
En las últimas décadas el Partido Comunista Chino ha estado empleando la retórica wenming (civilización, civismo, cultura) para asentar las bases morales de un “nuevo estilo de sociedad” (shu xin feng), esto es, una sociedad de clase media. Como resultado, las ciudades chinas se encuentran llenas de mensajes describiendo y prescribiendo la práctica legítima de la ciudadanía. La presente investigación ofrece una nueva perspectiva sobre el estudio de conceptos políticos en China, reconstruyendo el término wenming por medio del análisis dialéctico de tres objetos de estudio: (1) textos urbanos (carteles, pancartas y campañas políticas); (2) espacios urbanos (urbanizaciones, centros comerciales y otras infraestructuras públicas); (3) interacción social (encuentros cara a cara y situaciones prácticas en tiempo real). De este modo, sirviéndose del método etnográfico en la ciudad de Nanjing, el autor llega a tres conclusiones fundamentales. La primera, que la ideología wenming se construye a través de la dicotomía público/privado. La segunda, que la morfología espacial urbana (especialmente la de más nueva construcción) reproduce el mismo binomio ideológico. En tercer lugar, que lejos de ser objetos pasivos, a través de la interacción social, los cuerpos imponen su propia racionalidad sobre lo que “ser civilizado” significa. En síntesis, la tesis demuestra que el proceso wenming refleja los cambios estructurales que la sociedad china está experimentando, ya no solo desde las reformas de 1978, sino desde la fundación de la República en sí misma.
en_US
dc.description.abstract
In the last decades the Communist Party of China has been employing the rhetoric of wenming (civilization, civilized, culture) to set the moral grounds of a “new style of society” (shu xin feng), that is, a middle class society. As a result, Chinese cities are filled with messages describing and prescribing the legit practice of citizenry. This research sheds a new light on the study of political terms in China, reconstructing the concept of wenming through the dialectic analysis of three objects: (1) urban texts (banners, advertisement and political campaigns); (2) urban spaces (gated communities, malls and other public infrastructure); (3) social interaction (face-to-face encounters and real time, practical, situations). Thus, employing the ethnographic method in the city of Nanjing, the author arrives to three main conclusions. First, that the wenming ideology is built around the fundamental binomial: public/private. Second, that the morphology of urban spaces (specially the newly built) reproduces this same ideological schism. Third, that far from being passive objects, through social interaction, bodies impose their own practical reason of what “being civilized” means. Altogether, the wenming process reflects the structural changes that Chinese society is experiencing not only since the major reforms of 1978, but since the foundation of the Republic itself.
en_US
dc.format.extent
226 p.
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dc.format.mimetype
application/pdf
dc.language.iso
spa
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dc.publisher
Universitat Autònoma de Barcelona. Programa de Doctorat en Traducció i Estudis Interculturals
dc.rights.license
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http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/
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dc.source
TDX (Tesis Doctorals en Xarxa)
dc.subject
Wenming
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dc.subject
Societat xinesa
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dc.subject
Sociedad china
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dc.subject
Chinese society
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dc.subject
Antropologia política
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dc.subject
Antropología política
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dc.subject
Political anthropology
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dc.subject.other
Ciències Socials
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dc.title
El concepto wenming: discurso, espacio y práctica civilizatoria en Nanjing, China
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dc.type
info:eu-repo/semantics/doctoralThesis
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dc.subject.udc
00
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dc.contributor.authoremail
rommorar@gmail.com
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dc.contributor.director
Guarné Cabello, Blai
dc.contributor.director
Masdeu Torruella, Irene
dc.embargo.terms
cap
en_US
dc.rights.accessLevel
info:eu-repo/semantics/openAccess
dc.description.degree
Universitat Autònoma de Barcelona. Programa de Doctorat en Traducció i Estudis Interculturals


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