dc.contributor
Universitat Rovira i Virgili. Departament d'Història i Història de l'Art
dc.contributor.author
Valls Fusté, Maria del Mar
dc.date.accessioned
2021-06-30T08:03:16Z
dc.date.available
2021-06-30T08:03:16Z
dc.date.issued
2021-05-04
dc.identifier.uri
http://hdl.handle.net/10803/672009
dc.description.abstract
Aquesta tesi doctoral es centra en l’estudi, promoció i valorització dels sostres pintats
medievals, una font de coneixement de creixent acollida en els estudis culturals. Els
territoris ibèrics que antigament formaren part de la Corona d’Aragó, especialment els
Regnes de València i Mallorca, en concreten el focus geogràfic amb una cronologia
oscil·lant entre els segles XIII-XV. Com entitat política en expansió i oberta a la
Mediterrània, els teginats produïts en els seus centres mostren un interessant i original
mostrari estructural i decoratiu, amb un llenguatge artístic interconnectat i alhora
idiosincràtic. La circumscripció en València i Mallorca neix de la necessitat de
desenterrar obres fins ara poc integrades en els circuits acadèmics i turístics, desvetllant
el patrimoni ligni llegat i interpretant els seus codis iconogràfics, reflex de la realitat
cultural compartida. Amb la voluntat d’ésser integral, el discurs es nodreix
d’interrogants que entenen els sostres com estructures arquitectòniques, suport plàstic i
espill simbòlic. D’aquesta manera se’ls fa dialogar amb la dimensió espacial que
sobrevolen, ja es tracti de l’àmbit eclesiàstic o domèstic. La seva (re)descoberta
contemporània, lligada a una historiografia alterna, es troba cimentada en els processos
restauradors perpetrats des del segle XIX. La documentació d’amputacions, alteracions
agressives i processos de destrucció i espoli permet actualitzar-ne el corpus i aproparnos amb major precisió a una producció que fou certament massiva.
en_US
dc.description.abstract
Esta tesis doctoral se centra en el estudio y valorización de los techos pintados
medievales, una fuente de conocimiento de creciente acogida en los estudios culturales.
Los territorios ibéricos que antiguamente formaron parte de la Corona de Aragón,
especialmente los Reinos de Valencia y Mallorca, concretan su foco geográfico con una
cronología oscilante entre los siglos XIII y XV. Como entidad política en expansión y
abierta al Mediterráneo, las techumbres producidas en sus centros presentan un
interesante y original muestrario estructural y decorativo, con un lenguaje artístico
interconectado pero a su vez idiosincrático. La circunscripción en Valencia y Mallorca
nace de la necesidad de desenterrar obras poco integradas en los circuitos académicos y
turísticos, desvelando el patrimonio lignario legado e interpretando sus códigos
iconográficos, reflejo de la realidad cultural compartida. Con la premisa de ser integral,
el discurso se nutre de interrogantes que entienden los techos como estructuras
arquitectónicas, soporte plástico y espejo simbólico. De este modo se los hace dialogar
con la dimensión espacial que sobrevuelan, se trate del ámbito eclesiástico o doméstico.
Su (re)descubrimiento contemporáneo, ligado a una historiografía alterna, se encuentra
cimentado en las restauraciones llevadas a cabo desde el siglo XIX. La documentación
de amputaciones, desapariciones, repintes y espolios permite actualizar el corpus y
acercarnos con mayor precisión a una producción que fue verdaderamente masiva.
en_US
dc.description.abstract
This doctoral thesis focuses on studying, promoting and showcasing medieval painted
ceilings, a source of knowledge that is increasingly popular into cultural studies. The
Iberian lands that used to be part of the Crown of Aragon, especially in the Kingdoms of
Valencia and Mallorca, comprise the geographic focal point ranging between the 13th
and 15th centuries. As an expanding political entity open to the Mediterranean, the
coffered ceilings produced in their centres reveal an interesting, original range of
structures and decorations, with an interconnected yet idiosyncratic artistic language.
This study is limited to Valencia and Mallorca because of the need to turn up works that
thus far have barely been integrated into the academic and tourist circuits to reveal the
wood heritage bequeathed and interpret its iconographic codes, a reflection of the
shared cultural reality. With the goal of comprehensiveness, the discourse is fed by
questions that view ceilings as architectural structures, support for art and symbolic
looking glasses. Thus, they are brought into dialogue with the spatial dimension they
cover, in either churches or homes. Their contemporary (re)discovery, associated with
an intermittent historiography, is grounded in the restorative processes perpetrated in
the 19th century. The documentation on amputations, aggressive alterations and
destruction and despoilment processes enables us to update the corpus and more
precisely sketch an output that was clearly massive.
en_US
dc.format.extent
1429 p.
en_US
dc.format.mimetype
application/pdf
dc.language.iso
cat
en_US
dc.publisher
Universitat Rovira i Virgili
dc.rights.license
ADVERTIMENT. Tots els drets reservats. L'accés als continguts d'aquesta tesi doctoral i la seva utilització ha de respectar els drets de la persona autora. Pot ser utilitzada per a consulta o estudi personal, així com en activitats o materials d'investigació i docència en els termes establerts a l'art. 32 del Text Refós de la Llei de Propietat Intel·lectual (RDL 1/1996). Per altres utilitzacions es requereix l'autorització prèvia i expressa de la persona autora. En qualsevol cas, en la utilització dels seus continguts caldrà indicar de forma clara el nom i cognoms de la persona autora i el títol de la tesi doctoral. No s'autoritza la seva reproducció o altres formes d'explotació efectuades amb finalitats de lucre ni la seva comunicació pública des d'un lloc aliè al servei TDX. Tampoc s'autoritza la presentació del seu contingut en una finestra o marc aliè a TDX (framing). Aquesta reserva de drets afecta tant als continguts de la tesi com als seus resums i índexs.
dc.source
TDX (Tesis Doctorals en Xarxa)
dc.subject
Sostres pintats medievals
en_US
dc.subject
cultura visual
en_US
dc.subject
Mediterrània Medieval
en_US
dc.subject
Painted wooden ceilings
en_US
dc.subject
visual culture
en_US
dc.subject
Medieval Mediterranean
en_US
dc.subject.other
Arts i humanitats
en_US
dc.title
Cels pintats en les arquitectures de la Corona d’Aragó: sobre els repertoris iconogràfics dels Regnes de València i Mallorca (segles XIII-XV)
en_US
dc.type
info:eu-repo/semantics/doctoralThesis
dc.type
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.contributor.director
Buttà, Licia
dc.embargo.terms
cap
en_US
dc.rights.accessLevel
info:eu-repo/semantics/openAccess