The Ainu Ethnicity in Contemporary Japan: Museums, Parks and Reconstructed Villages

dc.contributor.author
Battipaglia, Sabrina
dc.date.accessioned
2022-01-28T18:40:19Z
dc.date.available
2022-01-28T18:40:19Z
dc.date.issued
2021-04-29
dc.identifier.uri
http://hdl.handle.net/10803/673324
dc.description.abstract
Aquesta recerca se centra en la representació de la cultura tradicional ainu en museus a l’aire lliure, parcs culturals i pobles reconstruïts al Japó actual. El seu principal objectiu és explorar com aquests llocs estan contribuint a la redefinició de la cultura ainu a través de pràctiques de turistificació i mercantilització. La tesi sosté que, més enllà de les connotacions negatives associades a aquestes pràctiques, els museus a l’aire lliure, els parcs culturals i els pobles reconstruïts poden operar com a vehicles complexos on la identitat ainu es negocia contínuament a través de la recreació i representació de la seva cultura tradicional. En aquest sentit, la tesi revisa els relats històrics sobre els ainu, la consciència política moderna i la revitalització cultural de les seves comunitats, i la recepció de la seva cultura a Europa, específicament, a Itàlia, a través de la consideració històrica de la seva influència en el col·leccionisme d’art, i la seva representació contemporània a les obres de l’intel·lectual italià Fosco Maraini i el seu important paper en la difusió de la cultura ainu més enllà del Japó. La museïtzació i la turistificació poden formar part d’un procés de mercantilització de la tradició cultural ainu, les conseqüències del qual poden semblar problemàtiques i essencialment negatives. No obstant això, aquesta tesi sosté que també hi ha un aspecte constructiu en aquest procés, no exempt de problemàtiques, mitjançant el qual la cultura tradicional pot combinar-se amb elements contemporanis més fàcilment accessibles i transformar-se en béns comercialitzables amb finalitats turístiques que preservin la seva existència. A nivell metodològic, la tesi aplica les eines investigadores de l’anàlisi històrica i els estudis culturals, integrant l’anàlisi documental amb algunes tècniques de recerca pròpies de l’anàlisi social, especialment l’entrevista.
en_US
dc.description.abstract
Esta investigación se centra en la representación de la cultura tradicional ainu en museos al aire libre, parques culturales y pueblos reconstruidos en el Japón actual. Su principal objetivo es explorar cómo estos lugares están contribuyendo a la redefinición de la cultura ainu a través de prácticas de turistificación y mercantilización. La tesis sostiene que, más allá de las connotaciones negativas asociadas a estas prácticas, los museos al aire libre, los parques culturales y los pueblos reconstruidos pueden operar como vehículos complejos en los que la identidad ainu se negocia continuamente a través de la recreación y representación de su cultura tradicional. En este sentido, la tesis revisa los relatos históricos sobre los ainu, la conciencia política moderna y la revitalización cultural de sus comunidades, y la recepción de su cultura en Europa, específicamente, en Italia, a través de la consideración histórica de su influencia en el coleccionismo de arte, y su representación contemporánea en las obras del intelectual italiano Fosco Maraini y su importante papel en la difusión de la cultura ainu más allá de Japón. La musealización y la turistificación pueden formar parte de un proceso de mercantilización de la tradición cultural ainu cuyas consecuencias pueden parecer problemáticas y esencialmente negativas. Sin embargo, esta tesis sostiene que también hay un lado constructivo en este proceso, no exento de problemáticas, mediante el cual la cultura tradicional puede combinarse con elementos contemporáneos más fácilmente accesibles y transformarse en bienes comercializables con fines turísticos que preserven su existencia. A nivel metodológico, la tesis aplica las herramientas investigadoras del análisis histórico y los estudios culturales, integrando el análisis documental con algunas técnicas de investigación propias del análisis social, especialmente la entrevista.
en_US
dc.description.abstract
This research focuses on the representation of Ainu traditional culture in open museums, cultural parks, and reconstructed villages in contemporary Japan. Its main objective is to explore how these places are contributing to the redefinition of Ainu culture through touristification and commodification practices. The thesis contends that, beyond the negative connotations associated to these practices, open museums, cultural parks, and reconstructed villages can operate as complex vehicles in which Ainu identity is continuously negotiated through the recreation and representation of its traditional culture. In this sense, the thesis reviews the historical accounts on the Ainu, the modern political awareness and cultural revitalization of their communities, and the reception of their culture in Europe, specifically, in Italy, through the historical consideration of its influence on art collecting, and its contemporary representation in the works of the Italian intellectual Fosco Maraini and his important role in the dissemination of Ainu culture beyond Japan. Musealization and touristification may indeed be part of a process of commodification of Ainu cultural traditions, one which can come across as problematic and quintessentially negative. However, this thesis argues that there is also a constructive side to this process by means of which, while unquestionably implying a form of compromise, traditional culture can be combined with more easily accessible contemporary elements and transformed into marketable goods for touristic purposes that preserve its existence. At the methodological level, the thesis applies the research tools of historical analysis and cultural studies, integrating the documentary analysis with some research techniques of social analysis, especially the interview.
en_US
dc.format.extent
323 p.
en_US
dc.format.mimetype
application/pdf
dc.language.iso
eng
en_US
dc.publisher
Universitat Autònoma de Barcelona. Programa de Doctorat en Traducció i Estudis Interculturals
dc.rights.license
ADVERTIMENT. Tots els drets reservats. L'accés als continguts d'aquesta tesi doctoral i la seva utilització ha de respectar els drets de la persona autora. Pot ser utilitzada per a consulta o estudi personal, així com en activitats o materials d'investigació i docència en els termes establerts a l'art. 32 del Text Refós de la Llei de Propietat Intel·lectual (RDL 1/1996). Per altres utilitzacions es requereix l'autorització prèvia i expressa de la persona autora. En qualsevol cas, en la utilització dels seus continguts caldrà indicar de forma clara el nom i cognoms de la persona autora i el títol de la tesi doctoral. No s'autoritza la seva reproducció o altres formes d'explotació efectuades amb finalitats de lucre ni la seva comunicació pública des d'un lloc aliè al servei TDX. Tampoc s'autoritza la presentació del seu contingut en una finestra o marc aliè a TDX (framing). Aquesta reserva de drets afecta tant als continguts de la tesi com als seus resums i índexs.
dc.source
TDX (Tesis Doctorals en Xarxa)
dc.subject
Ainu
en_US
dc.subject
Etnoturisme
en_US
dc.subject
Etnoturismo
en_US
dc.subject
Ethno-Tourism
en_US
dc.subject
Fosco Maraini
en_US
dc.subject.other
Ciències Humanes
en_US
dc.title
The Ainu Ethnicity in Contemporary Japan: Museums, Parks and Reconstructed Villages
en_US
dc.type
info:eu-repo/semantics/doctoralThesis
dc.type
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.subject.udc
39
en_US
dc.contributor.authoremail
sabrinabattipaglia@gmail.com
en_US
dc.contributor.director
Guarné Cabello, Blai
dc.contributor.director
Ghidini, Chiara
dc.embargo.terms
cap
en_US
dc.rights.accessLevel
info:eu-repo/semantics/openAccess
dc.description.degree
Universitat Autònoma de Barcelona. Programa de Doctorat en Traducció i Estudis Interculturals


Documents

saba1de1.pdf

4.660Mb PDF

Aquest element apareix en la col·lecció o col·leccions següent(s)