dc.contributor
Universitat Pompeu Fabra. Departament d'Humanitats
dc.contributor.author
Peters, Rebecca Anne
dc.date.accessioned
2022-02-11T11:45:25Z
dc.date.available
2022-02-11T11:45:25Z
dc.date.issued
2021-07-06
dc.identifier.uri
http://hdl.handle.net/10803/673473
dc.description.abstract
This thesis analyzes 12 episodes from the dystopian science fiction anthology series, Black Mirror (2011-present). Episodes selected are those that, as argued in this text, depict the role of technology as replacing that of traditional religion, namely Christianity. The importance of looking at these episodes together becomes clear when considering contemporary debates around technology and our collective technological aims. The analysis of individual episodes forms a foundation for the reading of Black Mirror and its technology within the framework of Christian concepts. Episodes are compared to the Christian concepts they mirror, historical events and theological debates within Christianity, and contemporary trends and events relating to technology. Throughout the history of western civilization, Christian belief has played an important role in shaping cultural ideologies particularly conceptions of death, suffering, and humanity’s place in the world; these ideas continue to penetrate cultural narratives today, despite declining self-recognition in the west as religious.
en_US
dc.description.abstract
Aquesta tesi analitza el paper de la tecnologia en substitució del de la religió cristiana a través de 12 episodis de la sèrie de ciència-ficció Black Mirror (2011-present). La importància d'analitzar aquests episodis en conjunt es fa evident quan es consideren debats contemporanis entorn de la tecnologia i els nostres objectius tecnològics col·lectius. Es comparen els episodis amb conceptes cristians que reflecteixen, els esdeveniments històrics i els debats teològics del cristianisme i les tendències i esdeveniments contemporanis relacionats amb la tecnologia. Històricament, el cristianisme ha configurat la ideologia cultural d'occident, com les concepcions de la mort, el sofriment i el lloc de la humanitat al món; aquestes idees continuen penetrant en les narratives culturals actuals, tot i disminuir l'autoreconeixement d'Occident com a religiós.
en_US
dc.format.extent
230 p.
en_US
dc.format.mimetype
application/pdf
dc.language.iso
eng
en_US
dc.publisher
Universitat Pompeu Fabra
dc.rights.license
L'accés als continguts d'aquesta tesi queda condicionat a l'acceptació de les condicions d'ús establertes per la següent llicència Creative Commons: http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0/
dc.rights.uri
http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0/
*
dc.source
TDX (Tesis Doctorals en Xarxa)
dc.subject
Black Mirror
en_US
dc.subject
Science fiction
en_US
dc.subject
Dystopian futures
en_US
dc.subject
Technology
en_US
dc.subject
Christianity
en_US
dc.subject
Christian theology
en_US
dc.subject
History of christianity
en_US
dc.subject
Ciència-ficció
en_US
dc.subject
Futurs distòpics
en_US
dc.subject
Tecnologia
en_US
dc.subject
Cristianisme
en_US
dc.subject
Teologia cristiana
en_US
dc.subject
Història del cristianisme
en_US
dc.title
When Code replaces scripture: Black Mirror, Technology and the Specter of Cristianity
en_US
dc.type
info:eu-repo/semantics/doctoralThesis
dc.type
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.contributor.authoremail
peters.rebecca.a@gmail.com
en_US
dc.contributor.director
Arribas, Sonia
dc.embargo.terms
cap
en_US
dc.rights.accessLevel
info:eu-repo/semantics/openAccess
dc.description.degree
Programa de doctorat en Humanitats