Narrativa inmersiva en parques temáticos

Autor/a

Fonts González, Elisabet

Director/a

Duran Castells, Jaume

Fecha de defensa

2022-01-28

Páginas

363 p.



Departamento/Instituto

Universitat de Vic - Universitat Central de Catalunya. Departament de Comunicació

Programa de doctorado

Ciències Experimentals i Tecnologies

Resumen

La immersió juga un factor clau perquè els visitants sentin que formen part d’un món màgic. És per això que s’ha pogut observar que els parcs temàtics sempre tenen trets en comú, independentment de quina sigui la seva temàtica: detallisme, tecnologia, escultura, arquitectura, art, disseny, psicologia, textures, música, cultura, context, decoració, espais, naturalesa i ambientació. Una cosa que cal tenir molt en compte és que si els hostes volen visitar aquest món, és perquè hi ha una narrativa i una temàtica molt forta que els farà sentir que formen part d’una experiència més gran que una simple pel·lícula. Els farà viatjar en una narrativa transmèdia, on els personatges que ja coneixen poden viure aventures que no s’han vist mai o que es poden contemplar sota un punt de vista totalment diferent o viure una aventura amb els protagonistes. Els parcs temàtics són com una extensió del cinema, és a dir, cadascun dels mons que es creen són representats com a petites escenes de diferents pel·lícules que, unides, formen una totalitat. Durant la investigació s’ha observat que actualment s’ha produït un canvi de paradigma en les experiències viscudes als parcs. Per exemple, s’observa aquest fet al món Harry Potter al parc Universal Studios Hollywood a Los Ángeles (Califòrnia): no cal que els visitants vulguin ser Harry Potter, Ron o Hermione, sinó que simplement volen ser ells mateixos vestits amb la roba de les diferents cases de Hogwarts i sentir-se que formen part del món de màgia. Aquest concepte trenca amb els paradigmes establerts anteriorment, ja que els visitants han passat de voler ser com el personatge a voler formar part de la història com ells mateixos. L’objectiu de la tesi és estudiar les franquícies que tenen un paper important. Observar quina importància té la temàtica als parcs, com també el món i els submóns que l’envolten, perquè el visitant tingui una immersió inoblidable i estudiar les narratives transmèdia i com influencien els visitants.


La inmersión juega un factor clave para que los visitantes sientan que forman parte de un mundo mágico. Es por ello, que se ha podido observar que los parques temáticos siempre tienen rasgos en común, independientemente de cuál sea su temática: detallismo, tecnología, escultura, arquitectura, arte, diseño, psicología, texturas, música, cultura, contexto, decoración, espacios, naturaleza y ambientación. Algo que se tiene que tener muy en cuenta es que si los huéspedes quieren visitar dicho mundo, es porque hay una narrativa y una temática muy fuerte que les hará sentir que forman parte de algo más grande que una simple película. Les hará viajar en una narrativa transmedia, donde los personajes que ya conocen pueden vivir sub-aventuras que no se han visto nunca o se pueden contemplar bajo un punto de vista totalmente distinto o vivir una aventura con los protagonistas. Los parques temáticos son como una extensión del cine, es decir, cada uno de los mundos que se crean son representados como pequeñas escenas de diferentes películas que, unidas, forman una totalidad. Durante la investigación se ha observado que, en la actualidad, se ha producido un cambio de paradigma en las experiencias vividas en los parques. Por ejemplo, se observa este hecho en el mundo Harry Potter en el parque Universal Studios Hollywood en Los Ángeles (California): no es necesario que los visitantes quieran ser Harry Potter, Ron o Hermione, sino que simplemente quieren ser ellos mismos vestidos con las ropas de las diferentes casas de Hogwarts y sentirse que forman parte del mundo de magia. Este concepto rompe con los paradigmas establecidos anteriormente, ya que los visitantes han pasado de querer ser como el personaje a querer formar parte de la historia como ellos mismos. El objetivo de la tesis es estudiar las franquicias que juegan un papel importante. Observar qué importancia tiene la temática en los parques, como también el mundo y los submundos que lo envuelven, para que el visitante tenga una inmersión inolvidable y estudiar las narrativas transmedia y cómo influencian a los visitantes.

Palabras clave

Parcs d'atraccions; Immersió; Narrativa; Transmèdia; Tecnologia

Materias

79 - Diversiones. Espectáculos. Cine. Teatro. Danza. Juegos. Deportes

Área de conocimiento

Espectacle

Documentos

tesdoc_a2021_fonts_elisabet_narrativa.pdf

14.38Mb

 

Derechos

L'accés als continguts d'aquesta tesi queda condicionat a l'acceptació de les condicions d'ús establertes per la següent llicència Creative Commons: http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0/
L'accés als continguts d'aquesta tesi queda condicionat a l'acceptació de les condicions d'ús establertes per la següent llicència Creative Commons: http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0/

Este ítem aparece en la(s) siguiente(s) colección(ones)