Diseño gráfico e identidad cultural patrimonial. Creación de símbolos en base a la recomposición de signos indígenas chilenos de los pueblos Diaguita, Rapanui, Mapuche y Selk'nam

Author

Reveco Sepúlveda, Camila Francisca

Director

Bartomeu Magaña, Elena

Casacuberta, David, 1967-

Date of defense

2022-05-25

Pages

389 p.



Doctorate programs

Universitat Autònoma de Barcelona. Programa de Doctorat en Filosofia

Abstract

L’estudi té per objectiu fonamental difondre el patrimoni artístic de quatre pobles indígenes xilens: Diaguita, Mapuche, Selk’nam i Rapanui, que són representatius de cada macro regió geogràfica del país: nord, centre, sud (corresponents al Xile continental) i la Polinèsia. Això mitjançant el rescat dels elements gràfics i la seva actualització mitjançant mecanismes propis del disseny gràfic. En aquest aspecte, el fonament de la investigació és desenvolupar un projecte original i interdisciplinari que aporti a la difusió de l’art dels pobles indígenes de Xile, per perpetuar el seu llegat i enfortir la imatge cultural dins i fora del país. Així, aquesta memòria fa servir el disseny gràfic per sintetitzar i clarificar, des d’una perspectiva semiòtica, la qüestió del grafisme com a cultura immaterial dels pobles indígenes xilens. La intenció és crear símbols sobre la base del nostre objecte d’estudi, els signes indígenes, per presentar-los a un públic contemporani. En aquest sentit, la percepció juga també un paper fonamental en l’emissió i la recepció dels missatges que volen ser transmesos perquè l’usuari arribi a comprendre el que volem presentar. La recomposició dels signes indígenes xilens permetrà experimentar fins a quin punt es poden manipular sense que perdin la identitat original i igualment conèixer la interpretació del receptor en percebre els nous dissenys. En aquest sentit, pretenem transmetre el resultat entre un públic interessat per conèixer aquesta herència, fet que possibilitarà la construcció d’una identitat propera al llegat cultural dels avantpassats. El propòsit de desenvolupar un sistema de signes basat en les creacions dels pobles indígenes xilens amb elements del present es relaciona igualment amb la manera de difondre el significat dels nous signes a un públic actual per tal de reconstruir el passat i recontextualitzar-lo a través de l’experimentació visual. Per a l’elaboració de la recerca cal conèixer el procés interpretatiu de l’usuari, cosa que també es relaciona amb el seu entorn cultural i la seva posició al món. Així mateix, és fonamental que el públic aprengui gràficament i que percebi els nous símbols amb pràctiques de disseny que generen instàncies per interactuar amb els nous símbols ia més enfortir el codi de reconeixement dels signes originals. D’aquesta manera podem rescatar part de la cultura xilena i lliurar valor a aquells elements que la identifiquen i diferencien.


El estudio tiene por objetivo fundamental difundir el patrimonio artístico de cuatro pueblos indígenas chilenos: Diaguita, Mapuche, Selk’nam y Rapanui, que son representativos de cada macro región geográfica del país: norte, centro, sur (correspondientes al Chile continental) y la Polinesia. Esto a través del rescate de los elementos gráficos y su actualización mediante mecanismos propios del diseño gráfico. En ese aspecto, el fundamento de la investigación es desarrollar un proyecto original e interdisciplinario que aporte en la difusión del arte de los pueblos indígenas de Chile, para perpetuar su legado y fortalecer la imagen cultural dentro y fuera del país. Así, esta memoria usa el diseño gráfico para sintetizar y clarificar, desde una perspectiva semiótica, la cuestión del grafismo como cultura inmaterial de los pueblos indígenas chilenos. La intención es crear símbolos en base a nuestro objeto de estudio, los signos indígenas, para presentarlos a un público contemporáneo. En ese sentido, la percepción juega también un papel fundamental en la emisión y la recepción de los mensajes que pretenden ser transmitidos para que el usuario llegue a comprender lo que queremos presentar. La recomposición de los signos indígenas chilenos permitirá experimentar hasta qué punto se pueden manipular sin que pierdan su identidad original e igualmente conocer la interpretación del receptor al percibir los nuevos diseños. En ese sentido, pretendemos transmitir el resultado entre un público interesado por conocer esta herencia, lo que posibilitará la construcción de una identidad cercana al legado cultural de sus antepasados. El propósito de desarrollar un sistema de signos basado en las creaciones de los pueblos indígenas chilenos con elementos del presente se relaciona igualmente con la manera de difundir el significado de los nuevos signos a un público actual a fin de reconstruir el pasado y recontextualizarlo a través de la experimentación visual. Para la elaboración de la investigación es necesario conocer el proceso interpretativo del usuario, lo que también se relaciona a su entorno cultural y su posición en el mundo. Asimismo, es fundamental que el público aprenda gráficamente y que perciba los nuevos símbolos con prácticas de diseño que generan instancias para interactuar con los nuevos símbolos y además fortalecer el código de reconocimiento de los signos originales. De esta manera podemos rescatar parte de la cultura chilena y entregar valor a aquellos elementos que la identifican y diferencian.


The study’s main objective is to disseminate the artistic heritage of four Chilean indigenous peoples: Diaguita, Mapuche, Selk’nam and Rapanui, who are representative of each geographical macro region of the country: north, center, south (corresponding to continental Chile) and the Polynesia. This through the rescue of the graphic elements and their updating through mechanisms of graphic design. In this aspect, the basis of the research is to develop an original and interdisciplinary project that contributes to the dissemination of the art of the indigenous peoples of Chile, to perpetuate their legacy and strengthen the cultural image inside and outside the country. Thus, this report uses graphic design to synthesize and clarify, from a semiotic perspective, the issue of graphics as an immaterial culture of Chilean indigenous peoples. The intention is to create symbols based on our object of study, indigenous signs, to present them to a contemporary audience. In this sense, perception also plays a fundamental role in the emission and reception of the messages that need to be transmitted so that the user understands what we want to present. The recomposition of the Chilean indigenous signs will make it possible to experiment to what extent they can be manipulated without losing their original identity and also to know the interpretation of the receiver when perceiving the new designs. In this sense, we intend to transmit the result among a public interested in learning about this heritage, which will enable the construction of an identity close to the cultural legacy of their ancestors. The purpose of developing a system of signs based on the creations of Chilean indigenous peoples with elements of the present is also related to how to spread the meaning of the new signs to a current public in order to reconstruct the past and recontextualize it through visual experimentation. For the elaboration of the investigation it is necessary to know the interpretive process of the user, which is also related to his cultural environment and his position in the world. Likewise, it is essential that the public learn graphically and that they perceive the new symbols with design practices that generate instances to interact with the new symbols and also strengthen the recognition code of the original signs. In this way we can rescue part of the Chilean culture and add value to those elements that identify and differentiate it.

Keywords

Disseny gràfic; Diseño gráfico; Graphic design; Identitat i cultura; Identidad y cultura; Identity and culture; Pobles indígenes Xile; Pueblos indígenas Chile; Indigenous peoples Chile

Subjects

3 - Social Sciences

Knowledge Area

Ciències Humanes

Documents

cafarese1de1.pdf

21.24Mb

 

Rights

L'accés als continguts d'aquesta tesi queda condicionat a l'acceptació de les condicions d'ús establertes per la següent llicència Creative Commons: http://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0/
L'accés als continguts d'aquesta tesi queda condicionat a l'acceptació de les condicions d'ús establertes per la següent llicència Creative Commons: http://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0/

This item appears in the following Collection(s)