El Fantasma de lo real: relación cine-teatro en tres obras de investigación práctica. Estudio de las películas Kopfkino y Pienso casa digo silla de la Cía. Los Detectives y del Film Ensayo Bellas Artrópodas a través del cine de Jaques Rivette y Mariano Llinás

dc.contributor
Universitat Pompeu Fabra. Departament de Comunicació
dc.contributor.author
García Vera, María
dc.date.accessioned
2022-12-16T13:41:00Z
dc.date.issued
2022-12-01
dc.identifier.uri
http://hdl.handle.net/10803/687296
dc.description.abstract
Esta tesis trata ciertas relaciones entre el cine y el teatro desde mi práctica escénica y fílmica como actriz y creadora. La perspectiva de género, la performatividad y la interdisciplinariedad (la traslación de códigos de la escena al cine y viceversa) son los tres ejes que enmarcan mi campo de estudio, que versa sobre el aspecto más oculto que late en obras de Jacques Rivette, Mariano Llinás y Los Detectives, compañía teatral integrada por cuatro mujeres, de la que formo parte. El resultado final se propone resumido en un Film Ensayo, dos películas realizadas a partir de sendas piezas escénicas, un archivo visual y una investigación teórica unida a la práctica artística. Este conjunto de propuestas me ha permitido abordar el análisis teórico desde una nueva perspectiva, al tiempo que la reflexión ha profundizado la comprensión de los procesos creativos escénicos de Los Detectives, sistematizando y generando nuevas metodologías para futuros trabajos de la compañía. El estudio se centra en los métodos corpóreos utilizados por las creadoras y los directores para hacer aflorar elementos ausentes en las obras. Estos elementos han sido definidos en esta investigación como “el fantasma de lo real”, puesto que se perciben en la realidad, son a pesar de no estar.
ca
dc.description.abstract
This thesis deals with certain relations between film and theater from my stage and film practice as an actress and creator. The gender perspective, performativity and interdisciplinarity (the translation of artistic codes from stage to film and vice versa) are the three axes framing my field of study which deals with the most hidden aspect of certain works by Jacques Rivette, Mariano Llinás and Los Detectives, a four-woman theater and performance company which I am a member. The final result is proposed in the form of a Film Essay, two films made from pre-existing stage plays, a visual archive and a theoretical investigation linked to artistic practice. All this material allowed us to approach the theoretical analysis from a new perspective, while at the same time the reflection has given us a deeper understanding of the creative stage processes of Los Detectives, generating new methodologies for the work of the company's future pieces. The study is focused on the corporeal methods used by the creators and filmmakers to bring to the surface absent elements. These elements, have been defined in this research as "the ghost of the real", being perceived in reality even though they are not there.
ca
dc.format.extent
246 p.
ca
dc.language.iso
spa
ca
dc.publisher
Universitat Pompeu Fabra
dc.rights.license
ADVERTIMENT. Tots els drets reservats. L'accés als continguts d'aquesta tesi doctoral i la seva utilització ha de respectar els drets de la persona autora. Pot ser utilitzada per a consulta o estudi personal, així com en activitats o materials d'investigació i docència en els termes establerts a l'art. 32 del Text Refós de la Llei de Propietat Intel·lectual (RDL 1/1996). Per altres utilitzacions es requereix l'autorització prèvia i expressa de la persona autora. En qualsevol cas, en la utilització dels seus continguts caldrà indicar de forma clara el nom i cognoms de la persona autora i el títol de la tesi doctoral. No s'autoritza la seva reproducció o altres formes d'explotació efectuades amb finalitats de lucre ni la seva comunicació pública des d'un lloc aliè al servei TDX. Tampoc s'autoritza la presentació del seu contingut en una finestra o marc aliè a TDX (framing). Aquesta reserva de drets afecta tant als continguts de la tesi com als seus resums i índexs.
ca
dc.rights.license
ADVERTIMENT. Tots els drets reservats. L'accés als continguts d'aquesta tesi doctoral i la seva utilització ha de respectar els drets de la persona autora. Pot ser utilitzada per a consulta o estudi personal, així com en activitats o materials d'investigació i docència en els termes establerts a l'art. 32 del Text Refós de la Llei de Propietat Intel·lectual (RDL 1/1996). Per altres utilitzacions es requereix l'autorització prèvia i expressa de la persona autora. En qualsevol cas, en la utilització dels seus continguts caldrà indicar de forma clara el nom i cognoms de la persona autora i el títol de la tesi doctoral. No s'autoritza la seva reproducció o altres formes d'explotació efectuades amb finalitats de lucre ni la seva comunicació pública des d'un lloc aliè al servei TDX. Tampoc s'autoritza la presentació del seu contingut en una finestra o marc aliè a TDX (framing). Aquesta reserva de drets afecta tant als continguts de la tesi com als seus resums i índexs.
ca
dc.source
TDX (Tesis Doctorals en Xarxa)
dc.subject
Cine-teatro
ca
dc.subject
Práctica-teoría
ca
dc.subject
Género
ca
dc.subject
Pensamiento encarnado
ca
dc.subject
Real-fantasma
ca
dc.subject
Mirada-deseo
ca
dc.subject
Cinema-theater
ca
dc.subject
Practice-theory
ca
dc.subject
Gender
ca
dc.subject
Embodiment
ca
dc.subject
Real-ghost
ca
dc.subject
Gaze-desire
ca
dc.title
El Fantasma de lo real: relación cine-teatro en tres obras de investigación práctica. Estudio de las películas Kopfkino y Pienso casa digo silla de la Cía. Los Detectives y del Film Ensayo Bellas Artrópodas a través del cine de Jaques Rivette y Mariano Llinás
ca
dc.type
info:eu-repo/semantics/doctoralThesis
dc.type
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.subject.udc
316
ca
dc.contributor.authoremail
mariagarciavera@live.com
ca
dc.contributor.director
Lucas, Gonzalo de
dc.embargo.terms
24 mesos
ca
dc.date.embargoEnd
2024-11-30T01:00:00Z
dc.rights.accessLevel
info:eu-repo/semantics/embargoedAccess
dc.description.degree
Programa de doctorat en Comunicació


Documents

Aquest document conté fitxers embargats fins el dia 30-11-2024

Aquest element apareix en la col·lecció o col·leccions següent(s)