Universitat de Girona. Departament d'Història i Història de l'Art
Universitat de Girona. Institut de Recerca Històrica
Programa de Doctorat en Ciències Humanes, del Patrimoni i de la Cultura
This research paper focuses on the study of the professional career of the painter Antoni Peitaví and his workshop. Furthermore, it presents a critical analysis of his artistic culture. Born in Toulouse in the mid-16th century, Antoni Peitaví worked as a painter all through the counties of Roussillon and Cerdanya (diocese of Elna), alongside other parts in the south of the Pyrenees, including La Seu d'Urgell and Sant Joan de les Abadesses. The excellent practice of the master and his collaborators, particularly Miquel Verdaguer, led to his dominance on the market of altarpieces, generating an important production throughout the territory. The distinctive pictorial language of the Peitaví-Verdaguer society, still subject to the artisan inertias characteristically of the Catalan pictorial tradition, is established within the artistic context termed «Catalan Romanism». And both artists together were the protagonist of a new episode in the application of the language of late Mannerism from the engraving of Cornelis Cort. Antoni Peitaví and the painters who worked alongside whith him brought together the most highly valued skills of his time, turning them into a key factor in the devotional painting market of the period
El present treball consisteix en l’estudi de la trajectòria professional d’Antoni Peitaví i el seu obrador, i en l’anàlisi de la seva cultura artística. Nascut a Tolosa a finals de la primera meitat del segle XVI, Antoni Peitaví va desenvolupar l’ofici de pintor al llarg dels comtats del Rosselló i la Cerdanya (bisbat d’Elna) així com en altres punts al sud dels Pirineus, com a la Seu d’Urgell o Sant Joan de les Abadesses. La recerca de la documentació de l’època ha permès constatar la bona pràctica del mestre i els seus col·laboradors, entre els quals s’ha de destacar a Miquel Verdaguer, fet pel qual els portà a dominar el mercat de la retaulística generant una producció que s’estengué arreu del territori. El llenguatge pictòric de la societat Peitaví-Verdaguer, arrelat a les inèrcies artesanals característiques de la tradició pictòrica a Catalunya, se situà d’inici en les coordenades del que s’ha denominat «romanisme català» o «rafaelisme d’estampa», i evolucionà cap a nous episodis en l’aplicació del llenguatge del tardomanierisme a partir del gravat de Cornelis Cort. Antoni Peitaví i els pintors que treballaren amb ell varen reunir les aptituds més valorades del seu temps, convertint-los en una peça rellevant en el mercat de la pintura devocional de l’època
Pintura; Painting; Retaules; Retablos; Retables; Gravat; Grabado; Engraving; Catalunya; Cataluña; Catalonia; Catalunya del Nord (França); Northern Catalonia (France); Peitaví, Antoni, -1592; Renaixement; S. XVI; 16th century; Artífexs; Artesans; Artesanos; Craftmen; Cultura popular; Popular culture
75 - Painting; 93 - History. Auxiliary sciences of history. Local History
ADVERTIMENT. Tots els drets reservats. L'accés als continguts d'aquesta tesi doctoral i la seva utilització ha de respectar els drets de la persona autora. Pot ser utilitzada per a consulta o estudi personal, així com en activitats o materials d'investigació i docència en els termes establerts a l'art. 32 del Text Refós de la Llei de Propietat Intel·lectual (RDL 1/1996). Per altres utilitzacions es requereix l'autorització prèvia i expressa de la persona autora. En qualsevol cas, en la utilització dels seus continguts caldrà indicar de forma clara el nom i cognoms de la persona autora i el títol de la tesi doctoral. No s'autoritza la seva reproducció o altres formes d'explotació efectuades amb finalitats de lucre ni la seva comunicació pública des d'un lloc aliè al servei TDX. Tampoc s'autoritza la presentació del seu contingut en una finestra o marc aliè a TDX (framing). Aquesta reserva de drets afecta tant als continguts de la tesi com als seus resums i índexs.