La figura del náufrago. Itinerarios y marcas

Author

Millaret Valls, Joan

Director

Luque Pendón, Alberto

Date of defense

2023-01-11

Pages

882 p.



Department/Institute

Universitat de Lleida. Departament de Geografia, Història i Història de l’Art

Abstract

Robinson Crusoe s’ha instal·lat en l’imaginari popular com la figura del nàufrag per excel·lència, una figura tan categòrica que no ha aconseguit eclipsar, però, els altres nàufrags. En realitat, Robinson representa l’arquetip del nàufrag en illa deserta, i un recorregut històric per la representació del nàufrag en la literatura, la pintura i, especialment, el cinema, demostrarà la diversitat i l’abundància de les diverses modalitats de nàufrags. Més enllà de Robinson i el robinsonisme, els diversos camins del nàufrag a través d’obres literàries, quadres o pel·lícules ha acabat configurant un vast i ric univers propi. La versàtil poètica del nàufrag ha tingut la seva traducció en una àmplia tipologia de temes significatius que hem intentar ordenar, motius sustentats en un ampli ventall d’ imatges literàries, pictòriques i cinematogràfiques. Finalment, ens hem aventurat en la recerca del nàufrag metafòric, el nàufrag deslligat del seu entorn habitual, el mar. Ens referim al nàufrag en terra ferma, atrapat i aïllat en espais naturals tan oposats com el desert, els cims nevats o l’espai exterior.


Robinsón Crusoe se ha instalado en el imaginario popular como la figura del náufrago por excelencia, una figura tan categórica que, sin embargo, no ha conseguido eclipsar a los otros náufragos. En realidad, Robinsón representa el arquetipo del náufrago en isla desierta, y un recorrido histórico por la representación del náufrago en la literatura, la pintura y, especialmente, el cine, demostrará la diversidad y la abundancia de las diversas modalidades de náufragos. Más allá de Robinsón y el robinsonismo, los diversos caminos del náufrago a través de las obras literarias, cuadros o películas han terminado por configurar un variado y rico universo propio. La versátil poética del náufrago ha tenido su traducción en una amplia tipología de temas significativos que hemos intentado catalogar, motivos sustentados en un amplio espectro de imágenes literarias, pictóricas y cinematográficas. Por último, nos hemos aventurado en la búsqueda del náufrago metafórico, el náufrago desligado de su entorno habitual, el mar. Nos referimos al náufrago en tierra firme, atrapado y aislado en espacios tan opuestos como el desierto, las cimas nevadas o el espacio exterior.


Robinson Crusoe has established himself in the popular imagination as the figure of the castaway par excellence, a figure so categorical that, however, he has not managed to outshine the other castaways. In fact, Robinson represents the archetype of the castaway on the desert island, and a historical journey through the representation of the shipwrecked in literature, painting and, especially, the cinema, will demonstrate the diversity and abundance of the various models of castaways. Beyond Robinson and Robinsonism, the various ways of the castaways through literary works, paintings or movies have ended up configuring a rich and varied universe of its own. This versatile poetic of the castaways has had its translation in a wide typology of themes, significant reasons that we have tried to catalog, sustained in a wide set of literary, pictorial and cinematographic images. Finally, we have ventured into the search for the metaphorical castaway, the castaway detached from his usual environment, the sea. We refer to the castaway on dry land, trapped and isolated in natural environments as opposite as the desert, snowy mountains or outer space.

Keywords

Nàufrag; Illa; Robinson; Náufrago; Isla; Robinsón; Castaway; Island

Subjects

77 – Photography. Cinematography

Knowledge Area

Història de l'Art

Documents

Tjmv1de1.pdf

28.95Mb

 

Rights

ADVERTIMENT. Tots els drets reservats. L'accés als continguts d'aquesta tesi doctoral i la seva utilització ha de respectar els drets de la persona autora. Pot ser utilitzada per a consulta o estudi personal, així com en activitats o materials d'investigació i docència en els termes establerts a l'art. 32 del Text Refós de la Llei de Propietat Intel·lectual (RDL 1/1996). Per altres utilitzacions es requereix l'autorització prèvia i expressa de la persona autora. En qualsevol cas, en la utilització dels seus continguts caldrà indicar de forma clara el nom i cognoms de la persona autora i el títol de la tesi doctoral. No s'autoritza la seva reproducció o altres formes d'explotació efectuades amb finalitats de lucre ni la seva comunicació pública des d'un lloc aliè al servei TDX. Tampoc s'autoritza la presentació del seu contingut en una finestra o marc aliè a TDX (framing). Aquesta reserva de drets afecta tant als continguts de la tesi com als seus resums i índexs.

This item appears in the following Collection(s)