Identitat gamer, classe social i gènere: una anàlisi dels discursos del col·lectiu adolescent sobre la cultura del videojoc i les pràctiques videolúdiques

dc.contributor
Universitat Pompeu Fabra. Departament de Comunicació
dc.contributor.author
Vilasís-Pamos, Júlia
dc.date.accessioned
2023-06-22T09:56:37Z
dc.date.issued
2023-06-12
dc.identifier.uri
http://hdl.handle.net/10803/688491
dc.description.abstract
Aquesta tesi doctoral analitza el paper que juguen la classe social i el gènere en els processos de construcció de la identitat gamer, entre el col·lectiu adolescent de 14 i 15 anys escolaritzat a Barcelona i Vic. Per fer-ho, s’han realitzat dos qüestionaris qualitatius, als adolescents i les seves famílies, vuit grups de discussió i setze entrevistes (vuit entrevistes virtuals semiestructurades i vuit entrevistes jugant online). Les diferències entre col·lectius evidencien que l’entorn sociocultural i les desigualtats de classe i gènere condicionen de forma significativa la relació que el col·lectiu adolescent estableix amb videojoc, és a dir, la percepció que tenen del mitjà i les seves pràctiques videolúdiques, així com el paper que juga el videojoc en els seus processos de construcció de la identitat gamer i les aspiracions que tenen envers el videojoc com a possible via de futur professional.
ca
dc.description.abstract
This doctoral thesis analyses the role played by social class and gender in the processes of construction of gamer identity among teenagers aged 14 and 15 years old in school in the cities of Barcelona and Vic. For this purpose, two qualitative questionnaires have been carried out with teenagers and their families, eight focus groups and sixteen interviews (eight virtual semi-structured interviews and eight online gaming interviews). The differences evidenced between groups show that the sociocultural environment, in terms of social class and gender inequalities, significantly conditions the relationship that teenagers establish with the medium and, therefore, their perception of video games and their gaming practices, as well as their processes of construction of gamer identity and the aspirations they have towards video games as a possible future career path.
ca
dc.description.abstract
Esta tesis doctoral analiza el papel que juegan la clase social y el género en los procesos de construcción de la identidad gamer, entre el colectivo adolescente de 14 y 15 años escolarizado en Barcelona y Vic. Para hacerlo, se han llevado a cabo dos cuestionarios cualitativos, a los y las adolescentes y sus familias, ocho grupos de discusión y dieciséis entrevistas (ocho entrevistas virtuales semiestructurades y ocho entrevistas jugando online). Las diferencias entre colectivos evidencian que el entorno sociocultural y las desigualdades de clase y género condicionan de forma significativa la relación que el colectivo adolescente establece con el videojuego, es decir, la percepción que tienen del medio y sus prácticas videolúdicas, así como el papel que juega el videojuego en sus procesos de construcción de la identidad gamer y las aspiraciones que tienen en relación al videojuego como posible vía de futuro profesional.
ca
dc.format.extent
351 p.
ca
dc.language.iso
cat
ca
dc.publisher
Universitat Pompeu Fabra
dc.rights.license
ADVERTIMENT. Tots els drets reservats. L'accés als continguts d'aquesta tesi doctoral i la seva utilització ha de respectar els drets de la persona autora. Pot ser utilitzada per a consulta o estudi personal, així com en activitats o materials d'investigació i docència en els termes establerts a l'art. 32 del Text Refós de la Llei de Propietat Intel·lectual (RDL 1/1996). Per altres utilitzacions es requereix l'autorització prèvia i expressa de la persona autora. En qualsevol cas, en la utilització dels seus continguts caldrà indicar de forma clara el nom i cognoms de la persona autora i el títol de la tesi doctoral. No s'autoritza la seva reproducció o altres formes d'explotació efectuades amb finalitats de lucre ni la seva comunicació pública des d'un lloc aliè al servei TDX. Tampoc s'autoritza la presentació del seu contingut en una finestra o marc aliè a TDX (framing). Aquesta reserva de drets afecta tant als continguts de la tesi com als seus resums i índexs.
ca
dc.source
TDX (Tesis Doctorals en Xarxa)
dc.subject
Identitat gamer
ca
dc.subject
Classe social
ca
dc.subject
Gènere
ca
dc.subject
Adolescents
ca
dc.subject
Professionalització
ca
dc.subject
Gamer identity
ca
dc.subject
Social class
ca
dc.subject
Gender
ca
dc.subject
Professionalisation
ca
dc.subject
Identidad gamer
ca
dc.subject
Clase social
ca
dc.subject
Género
ca
dc.subject
Adolescentes
ca
dc.subject
Profesionalización
ca
dc.title
Identitat gamer, classe social i gènere: una anàlisi dels discursos del col·lectiu adolescent sobre la cultura del videojoc i les pràctiques videolúdiques
ca
dc.type
info:eu-repo/semantics/doctoralThesis
dc.type
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.subject.udc
316
ca
dc.contributor.authoremail
juliavp66@gmail.com
ca
dc.contributor.director
Pérez, Óliver
dc.embargo.terms
24 mesos
ca
dc.date.embargoEnd
2025-06-11T02:00:00Z
dc.rights.accessLevel
info:eu-repo/semantics/embargoedAccess
dc.description.degree
Programa de Doctorat en Comunicació


Documents

Aquest document conté fitxers embargats fins el dia 11-06-2025

Aquest element apareix en la col·lecció o col·leccions següent(s)