Universitat Rovira i Virgili. Departament de Pedagogia
L'aprenentatge dialògic s’ha consolidat com una potent alternativa transformadora en la educació (Flecha, 2004). Les tertúlies Dialògiques en diferents àmbits incrementen els aprenentatges significatius dels estudiants i ofereixen una experiència pedagògica eficaç que te efectes positius en l'alumnat, tant a nivell de continguts com a nivell personal. Aquestes, milloren la convivència, la motivació i l'atenció: superen les desigualtats educatives i socials des del diàleg igualitari. El propòsit d'aquesta tesi és analitzar com les tertúlies Dialògiques Musicals (TDM), enteses com actuacions educatives d'èxit (AEE) poden incidir positivament en apropar la música clàssica a l'alumnat de secundària, recolzades en diferents bases teòriques (Bruner, 2000; Chomsky, 1977; Freire, 1997; Habermas, 2003; Vygotski, 1995). Escoltar fragments en grups interactius facilita la comprensió d’aquests i permet comprendre la historia de la música universal, ajudant a adquirir coneixements necessaris per a reflexionar i comprendre el mon en el que vivim, al mateix temps que ens facilita la integració a la societat.
El aprendizaje dialógico se ha consolidado como una potente alternativa transformadora en la educación (Flecha, 2004). Las Tertulias Dialógicas en diferentes ámbitos incrementan los aprendizajes significativos de los estudiantes y ofrecen una experiencia pedagógica eficaz que tiene efectos positivos en el alumnado, tanto a nivel de contenidos como a nivel personal. Estás mejoran la convivencia, la motivación y atención; superan las desigualdades educativas y sociales desde el diálogo igualitario. El propósito de esta tesis es analizar cómo las Tertulias Dialógicas Musicales (TDM), entendidas como actuaciones educativas de éxito (AEE) pueden incidir positivamente en acercar la música clásica a los alumnos de secundaria, apoyadas en diferentes bases teóricas (Bruner, 2000; Chomsky, 1977; Freire, 1997; Habermas, 2003; Vygotski, 1995). Escuchar fragmentos en grupos interactivos facilita la comprensión de éstos y permite comprender la historia de la música universal, ayudando a adquirir conocimientos necesarios para reflexionar y comprender el mundo en el que vivimos, al mismo tiempo que nos facilita la integración en la sociedad.
Dialogic learning has become established as a powerful transformative alternative in education (Flecha, 2004). Dialogic Gatherings in several fields increase the learning of the students and offer an efficient pedagogical experience which has positive effects on them, both at a level of content and personal one. Coexistence, motivation and attention are improved; educational and social inequalities are overcome due to equal dialogue. The purpose of this thesis is to analyze how Dialogic Musical Gatherings (DMG), seen as Successful Educational Actions (SEA), can have a positive impact on approaching classical music to secondary education students, supported by several theoretical basis (Bruner, 2000; Chomsky, 1977; Freire, 1997; Habermans, 2003; Vygotski, 1995). Listening to pieces of music in interactive groups makes the comprehension easy and allows us to understand the history of universal music. It also helps to acquire the necessary knowledge to think and understand the world we live in and, at the same time, makes our integration into society easy. The obtained results allow us to promote the DMG as an alternative to the traditional musical learning and to show a SEA as a transformative experience which affects the improvement of the educational system.
Tertúlies Dialógiques Musicals; Aprenentatge Dialógic; Actuacions Educatives d'Èxit; Tertulias Dialógicas Musicales; Aprendizaje Dialógico; Actuaciones Educativas Éxito; Musical Dialogic Gatherings; Dialogic Learning; Successful Educational
373 - Kinds of school providing general education; 78 - Music
Arts i humanitats
ADVERTIMENT. L'accés als continguts d'aquesta tesi doctoral i la seva utilització ha de respectar els drets de la persona autora. Pot ser utilitzada per a consulta o estudi personal, així com en activitats o materials d'investigació i docència en els termes establerts a l'art. 32 del Text Refós de la Llei de Propietat Intel·lectual (RDL 1/1996). Per altres utilitzacions es requereix l'autorització prèvia i expressa de la persona autora. En qualsevol cas, en la utilització dels seus continguts caldrà indicar de forma clara el nom i cognoms de la persona autora i el títol de la tesi doctoral. No s'autoritza la seva reproducció o altres formes d'explotació efectuades amb finalitats de lucre ni la seva comunicació pública des d'un lloc aliè al servei TDX. Tampoc s'autoritza la presentació del seu contingut en una finestra o marc aliè a TDX (framing). Aquesta reserva de drets afecta tant als continguts de la tesi com als seus resums i índexs.
Departament de Pedagogia [131]