dc.contributor
Universitat Rovira i Virgili. Departament d'Estudis de Comunicació
dc.contributor.author
Iglesias Huix, Eulàlia
dc.date.accessioned
2023-07-26T06:57:04Z
dc.date.available
2023-07-26T06:57:04Z
dc.date.issued
2023-06-28
dc.identifier.uri
http://hdl.handle.net/10803/688848
dc.description.abstract
Al cinema clàssic de Hollywood, la principal tasca de les dones és l'amor. Sobretot en el gènere destinat al públic
femení en què la dona exerceix com a agent de la narració, l'anomenat woman's film. Aquest treball de recerca
aprofundeix en les característiques del "cinema de dones", en la seva connexió amb el melodrama i en el paper
que ha jugat dins dels estudis fílmics feministes com a territori idoni per explorar les formes de representació i de
comunicació de les dones dins dels modes de producció industrials i patriarcals. Reflexionem al voltant de la
identificació entre feminitat i amor romàntic que en bona part defineix el gènere, i sobre les contradiccions que
comporta. Plantegem igualment fins a quin punt el woman's film funciona com a patró intergèneric vàlid i
trasplantable tant a altres períodes històrics, com a altres cinematografies fora d'Estats Units. Per últim,
traspassem l'àmbit pròpiament femení del gènere, per analitzar les influències del woman's film i del melodrama en
el cinema d'autor contemporani firmat per homes. Explorem les "pel·lícules de dones" de Rainer Werner
Fassbinder, pioner en actualitzar els codis del melodrama des dels preceptes del cinema de la modernitat i de la
pràctica queer.
ca
dc.description.abstract
TErnil oegl icain dee cl cláosri cdo'o dr,e d Heo Lllayrwso voodn, Tlar iperri.n cipal ocupación de las mujeres era el amor. Sobre todo en el género
destinado al público femenino en que la mujer ejerce como agente de la narración, el llamado woman's film. Este
trabajo de investigación profundiza en las características del "cine de mujeres", en su conexión con el melodrama
y en el papel que ha jugado dentro de los estudios fílmicos feministas como territorio idóneo para explorar las
formas de representación de las mujeres dentro de los modos de producción industriales y patriarcales.
Reflexionamos sobre la identificación entre feminidad y amor romántico que en buena parte define el género, así
como sobre las contradicciones que acarrea. Planteamos igualmente hasta qué punto el woman's film funciona
como un patrón intergénerico trasplantable tanto a otros períodos históricos como a otras cinematografías fuera de
Estados Unidos. Por último, traspasamos el ámbito propiamente femenino del género, para analizar las influencias
del woman's film y del melodrama en el cine de autor contemporáneo firmado por hombres como Rainer Werner
Fassbinder, Pedro Almodóvar y Lars von Trier.
ca
dc.description.abstract
In the golden age of Hollywood movies, the main occupation of women was love, especially in the woman's film, a
genre with women-centered narratives designed to appeal to female audiences. This research makes a detailed
examination of the characteristics of the woman's film, its connection with melodrama and the role it has played
within feminist film studies as the ideal terrain for exploring the forms in which women are represented and
communicated within industrial and patriarchal modes of production. It also discusses the identification between
womanhood and romantic love that largely defines the genre, and the extent to which the woman's film functions as
a valid intergeneric pattern translatable to other historical periods, after the golden age of the Hollywood studio
system, and other national cinemas. Finally, we leave the specifically feminine realm of the genre to analyze how
the woman's film and melodrama influenced contemporary auteur cinema by male filmmakers. We explore the
"woman's films" by Rainer Werner Fassbinder, a pioneer in bringing the codes of melodrama up to date by using
the precepts of modern cinema and the practice of queer cinema, and we investigate how Pedro Almodóvar's
filmography connects with classic maternal melodrama. And we attempt to provide insight into how love is
understood as an extreme sacrifice in the Golden Heart trilogy by Lars von Trier.
ca
dc.format.extent
224 p.
ca
dc.publisher
Universitat Rovira i Virgili
dc.rights.license
ADVERTIMENT. L'accés als continguts d'aquesta tesi doctoral i la seva utilització ha de respectar els drets de la persona autora. Pot ser utilitzada per a consulta o estudi personal, així com en activitats o materials d'investigació i docència en els termes establerts a l'art. 32 del Text Refós de la Llei de Propietat Intel·lectual (RDL 1/1996). Per altres utilitzacions es requereix l'autorització prèvia i expressa de la persona autora. En qualsevol cas, en la utilització dels seus continguts caldrà indicar de forma clara el nom i cognoms de la persona autora i el títol de la tesi doctoral. No s'autoritza la seva reproducció o altres formes d'explotació efectuades amb finalitats de lucre ni la seva comunicació pública des d'un lloc aliè al servei TDX. Tampoc s'autoritza la presentació del seu contingut en una finestra o marc aliè a TDX (framing). Aquesta reserva de drets afecta tant als continguts de la tesi com als seus resums i índexs.
dc.source
TDX (Tesis Doctorals en Xarxa)
dc.subject
Dones al cinema
ca
dc.subject
Woman's film
ca
dc.subject
Teoria fílmica feminista
ca
dc.subject
Mujeres en el cine
ca
dc.subject
Woman's film
ca
dc.subject
Teoría fílmica feminista
ca
dc.subject
Women and cinema
ca
dc.subject
Feminist film theory
ca
dc.subject.other
Ciències socials i jurídiques
ca
dc.title
Quan la principal ocupació de les dones és estimar: el woman's film i la seva influència en el cinema contemporani
ca
dc.type
info:eu-repo/semantics/doctoralThesis
dc.type
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.contributor.director
Quílez Esteve, Laia
dc.rights.accessLevel
info:eu-repo/semantics/openAccess