dc.contributor
Universitat Abat Oliba CEU. Departament d'Humanitats
dc.contributor.author
Nalvarte Lozada, Juan Carlos
dc.date.accessioned
2023-10-05T14:40:30Z
dc.date.available
2024-03-28T23:05:22Z
dc.date.issued
2022-03-29
dc.identifier.uri
http://hdl.handle.net/10803/689091
dc.description.abstract
El marc de referències i principis en què s'emmarca l'ensenyament i l'actuació
de l'Església peruana a la política cap als anys vuitanta del segle XX contrasta
dràsticament amb les referències i principis que guiaven la seva actuació al segle XIX
i la primera meitat del segle XX. Mostra d'això és la distància entre el fort
caràcter apologètic i de lluita contra el «món modern» de l'ensenyament del
bisbe Mariano Holguín i la primacia de les aspiracions de reforma social sobre les
referències a realitats ultraterrenes en l'ensenyament de l'episcopat nacional a
els anys seixanta. Així mateix, resulta significatiu que la idea que impulsa els
catòlics arequipenys a participar en la política partidària fins als anys trenta és la
defensa de l'Església i la civilització cristiana, mentre que partits com la
Democràcia Cristiana (1956) i el Partit Popular Cristià (1966) només trobin
a la doctrina social de l'Església un programa de promoció social sense cap
implicança espiritual. Aquesta tesi demostra i analitza les causes i la
profunditat daquest canvi en la cultura política catòlica. Això s'aconsegueix a través del
anàlisi dels actes i declaracions de dos bisbes d'Arequipa, Mariano Holguín
(19061945)
i Leonardo José Rodríguez Ballón (1945-1980),
així com del
desenvolupament dels laics arequipenys a la premsa ia la política partidària.
ca
dc.description.abstract
El marco de referencias y principios en el que se enmarca la enseñanza y actuación
de la Iglesia peruana en la política hacia los años ochenta del siglo XX contrasta
drásticamente con las referencias y principios que guiaban su actuar en el siglo XIX
y la primera mitad del siglo XX. Muestra de ello es la distancia entre el fuerte
carácter apologético y de lucha contra el «mundo moderno» de la enseñanza del
obispo Mariano Holguín y la primacía de las aspiraciones de reforma social sobre las
referencias a realidades ultraterrenas en la enseñanza del episcopado nacional en
los años sesenta. Asimismo, resulta significativo que la idea que impulsa a los
católicos arequipeños a participar en la política partidaria hasta los años treinta es la
defensa de la Iglesia y la civilización cristiana, mientras que partidos como la
Democracia Cristiana (1956) y el Partido Popular Cristiano (1966) solo encuentren
en la doctrina social de la Iglesia un programa de promoción social sin ninguna
implicancia espiritual. La presente tesis demuestra y analiza las causas y la
profundidad de este cambio en la cultura política católica. Esto se logra a través del
análisis de los actos y declaraciones de dos obispos de Arequipa, Mariano Holguín
(19061945)
y Leonardo José Rodríguez Ballón (19451980),
así como del
desenvolvimiento de los laicos arequipeños en la prensa y en la política partidaria.
ca
dc.description.abstract
The framework of references and principles in which the Peruvian church’s teaching
and participation in politics were framed in the eighties of the twentieth century
contrast drastically with the references and principles that guided its actions in the
nineteenth century and the first half of the twentieth century. An example of this is the
distance between the strong apologetic character and the struggle against the
“modern world” in the teaching of the bishop Mariano Holguín and the primacy of the
aspirations of social reform over references to otherworldly realities in the teaching of
the national episcopate in the sixties. Likewise, it is significant that the idea that
drives the arequipean catholics to participate in party politics until the thirties is the
defense of the Church and the christian civilization, while parties such as the
Christian Democracy (1956) and the Popular Christian Party (1966) only find in the
social doctrine of the Church a program of social promotion without any spiritual
implications. The present thesis demonstrates and analyzes the causes and depth of
this change in the catholic political culture. This is achieved through the analysis of
the acts and declarations of two bishops of Arequipa, Mariano Holguín (1906 - 1945)
and Leonardo José Rodríguez Ballón (1945 - 1980) as well as the development of
the arequipean laity in the press and in party politics.
ca
dc.format.extent
286 p.
ca
dc.publisher
Universitat Abat Oliba CEU
dc.rights.license
L'accés als continguts d'aquesta tesi queda condicionat a l'acceptació de les condicions d'ús establertes per la següent llicència Creative Commons: http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/
ca
dc.rights.uri
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/
*
dc.source
TDX (Tesis Doctorals en Xarxa)
dc.subject
Cultura política catòlica
ca
dc.subject
Església peruana
ca
dc.subject
Catolicisme social
ca
dc.subject
Cultura política católica
ca
dc.subject
Iglesia peruana
ca
dc.subject
Catolicismo social
ca
dc.subject
Catholic political culture
ca
dc.subject
Peruvian Church
ca
dc.subject
Social Catholicism
ca
dc.title
La cultura política de los católicos de Arequipa y sus cambios durante los episcopados de Mariano Holguín y Leonardo Rodríguez Ballón, 1906-1980
ca
dc.type
info:eu-repo/semantics/doctoralThesis
dc.type
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.contributor.director
Saavedra Inaraja, María
dc.rights.accessLevel
info:eu-repo/semantics/openAccess