Universitat Autònoma de Barcelona. Programa de Doctorat en Psicologia de l'Educació
En les darreres dècades, ha sorgit entre educadors i investigadors un nou enfocament educatiu que reconeix la importància de l'estudiant com a protagonista actiu en el procés d'aprenentatge. Aquesta situació ha permès crear espais d'interacció entre estudiants, fet que brinda noves oportunitats per a adquirir coneixements, desenvolupar habilitats socials i tenir una major motivació per a aprendre. D'aquesta manera, es modifica la concepció tradicional de l'educació formal, en què el docent és l'únic que actua com a mediador entre el contingut i l'activitat mental de l'aprenent. El propòsit del present treball de tesi doctoral és investigar les potencialitats i limitacions de l'ús d'una forma d'aprenentatge entre iguals, on els estudiants actuen com a co-docents del professor en el seu procés d'ensenyament-aprenentatge. Per tal d'assolir aquest objectiu, s'ha dut a terme una revisió de literatura sobre l'aprenentatge entre iguals, l'aprenentatge cooperatiu, la docència compartida amb estudiants i sobre l'oportunitat d'aprendre que implica l'activitat d'ensenyar. A més, s'ha dissenyat i posat en pràctica una proposta didàctica basada en la docència compartida amb estudiants de secundària en un context xilè, per a abordar cinc temàtiques de l'assignatura de música (figures musicals, solfeig parlat, discriminació auditiva, flauta i cant) que estan alineades amb el currículum nacional establert pel Ministeri d'Educació. Els objectius d'aquesta investigació són: conèixer si la implementació de la proposta didàctica proporciona una millora significativa en els resultats d'aprenentatge dels estudiants co-docents i dels estudiants que reben suport en les cinc temàtiques abordades, i identificar les accions que permeten que es produeixi o no aprenentatge a les sessions mitjançant la docència compartida amb estudiants, posant especial atenció en l'aprenentatge dels estudiants que desenvolupen el rol de co-docents. La proposta didàctica d'aquesta investigació va ser implementada en un centre de secundària, en què van participar 85 estudiants. Amb l'objectiu de donar resposta als canvis produïts en les cinc temàtiques abordades i de reconèixer les accions que afavoreixen aquests canvis, s'ha optat per un disseny seqüencial explicatiu de mètodes mixtos, que s'ha combinat amb un enfocament quasi experimental pre-post amb un sol grup. Els resultats quantitatius indiquen millores estadísticament significatives en comparar els resultats del pretest i posttest de tots els estudiants participants en la proposta didàctica (co-docents i tutorats) en les cinc temàtiques abordades. Després de l'anàlisi de les actuacions dels co-docents, s'ha pogut concloure que les millores se sustenten gràcies a la bastida ajustada proporcionada pel co-docent, a les oportunitats de l'avaluació entre iguals que van permetre monitoritzar el progrés oferint feedback i retroalimentació, i a la possibilitat d'aprendre ensenyant. Aquesta investigació demostra la viabilitat de fer servir la docència compartida amb estudiants com a enfocament per a treballar temàtiques d'educació musical en un context de secundària. L'escassa literatura existent en investigacions sobre docència compartida amb estudiants evidencia la necessitat de continuar investigant sobre aquesta línia temàtica, tant en l'àrea de la música com en altres disciplines presents al currículum educatiu.
En las últimas décadas, ha surgido entre educadores e investigadores un nuevo enfoque educativo que reconoce la importancia del estudiante como protagonista activo en el proceso de aprendizaje. Esta situación ha permitido que se creen espacios de interacción entre estudiantes, lo que brinda nuevas oportunidades para adquirir conocimientos, desarrollar habilidades sociales y tener mayor motivación por aprender. De esta manera, se modifica la concepción tradicional de la educación formal, en que el docente es el único que actúa como mediador entre el contenido y la actividad mental del aprendiz. El propósito del presente trabajo de tesis doctoral es investigar las potencialidades y limitaciones de la utilización de una forma de aprendizaje entre iguales, en donde los estudiantes actúan como co-enseñantes del profesor en su proceso de enseñanza-aprendizaje. Para lograr este objetivo, se ha realizado una revisión de literatura sobre el aprendizaje entre iguales, el aprendizaje cooperativo, la docencia compartida con estudiantes, y sobre la oportunidad de aprender que implica la actividad de enseñar. Además, se ha diseñado y llevado a la práctica una propuesta didáctica basada en la docencia compartida con estudiantes de secundaria en un contexto chileno, para abordar cinco temáticas de la asignatura de música (figuras musicales, solfeo hablado, discriminación auditiva, flauta y canto) que están alineadas con el currículo nacional establecido por el Ministerio de educación. Los objetivos de esta investigación son: conocer si la implementación de la propuesta didáctica brinda una mejora significativa en los aprendizajes de los estudiantes co-enseñantes y de los estudiantes que reciben apoyo en las cinco temáticas abordadas, e identificar las acciones que permiten que se produzca o no aprendizaje en las sesiones mediante la docencia compartida con estudiantes, poniendo especial atención en el aprendizaje de los estudiantes que desarrollan el rol de co-enseñantes. La propuesta didáctica de esta investigación fue implementada en un centro de secundaria, en la que participaron 85 estudiantes. Con el fin de dar respuesta a los cambios producidos en las cinco temáticas abordadas y reconocer las acciones que favorecen tales cambios, se ha optado por un diseño secuencial explicativo de métodos mixtos, que ha combinado con un enfoque cuasiexperimental pre-post con un solo grupo. Los resultados cuantitativos indican mejoras estadísticamente significativas al comparar los resultados del pretest y postest de todos los estudiantes participantes en la propuesta didáctica (co-enseñantes y tutorados) en las cinco temáticas abordadas. Tras el análisis de las actuaciones realizadas por los co-enseñantes, se ha podido concluir que las mejoras se sustentan gracias al andamiaje ajustado proporcionado por el co-enseñante, a las oportunidades de la evaluación entre iguales que permitieron monitorizar el progreso ofreciendo feedback y retroalimentación, y a la posibilidad de aprender enseñando. Esta investigación demuestra la viabilidad de utilizar la docencia compartida con estudiantes como enfoque para trabajar temáticas de educación musical en un contexto de secundaria. La escasa literatura existente en investigaciones sobre docencia compartida con estudiantes evidencia la necesidad de continuar investigando sobre esta línea temática, tanto en el área de la música como en otras disciplinas presentes en el currículo educativo.
In the last decades, a new educational approach has emerged among educators and researchers, recognizing the importance of the student as an active protagonist in the learning process. This situation has allowed for the creation of spaces for interaction among students, providing new opportunities to acquire knowledge, develop social skills, and foster greater motivation to learn. This way, the traditional conception of formal education, in which the teacher is the only one who acts as a mediator between content and the learner's mental activity, is being modified. The purpose of this doctoral thesis is to investigate the potentialities and limitations of using a peer learning method, where students act as co-teachers of the class teacher during their own teaching and learning process. To achieve this objective, a literature review has been conducted on peer tutoring, cooperative learning, students as co-teachers, and the learning opportunity involved in the teaching activity. Additionally, a didactic proposal based on students as co-teachers with secondary school students has been designed and put into practice in a Chilean context, addressing five topics in the music subject (musical figures, spoken solfege, auditory discrimination, flute, and singing) aligned with the national curriculum established by the Ministry of Education. The aims of this research are to determine whether the implementation of the didactic proposal provides a significant improvement in the learning outcomes of both the co-teaching students and the students receiving support in the five addressed topics, and to identify the actions that enable or hinder learning in the sessions where students act as co-teachers, with special attention to the learning of those students who assume the role of co-teachers. The didactic proposal of this research was implemented in a secondary school, involving 85 students. In order to respond to the changes produced in the five addressed topics and identify the actions that facilitate such changes, a sequential explanatory design of mixed methods has been chosen, combined with a quasi-experimental pretest-posttest approach with a single group. The quantitative results indicate statistically significant improvements when comparing the pretest and posttest outcomes of all students participating in the didactic proposal (co-teachers and tutored students) across the five addressed topics. After analyzing the actions carried out by the co-teachers, it can be concluded that the improvements are supported by the adjusted scaffolding provided by the co-teacher, the opportunities for peer assessment that allowed for progress monitoring and the provision of feedback, and the potential of learning by teaching. This research demonstrates the feasibility of using Co-teaching with students as an approach to address music education topics in a secondary school context. The limited existing literature on students as co-teachers highlights the need for further research in this thematic area, both in the field of music and in other disciplines within the educational curriculum.
Aprendre ensenyant; Learning by teaching; Aprender enseñando; Docència compartida; Students as co-teach; Docencia compartida; Educació musical; Musica education; Educación musical
37 - Educació. Ensenyament. Formació. Temps lliure; 78 - Música
Ciències Humanes; Ciències Socials
ADVERTIMENT. Tots els drets reservats. L'accés als continguts d'aquesta tesi doctoral i la seva utilització ha de respectar els drets de la persona autora. Pot ser utilitzada per a consulta o estudi personal així com en activitats o materials d'investigació i docència en els termes establerts a l'art. 32 del Text Refós de la Llei de Propietat Intel·lectual (RDL 1/1996). Per altres utilitzacions es requereix l'autorització prèvia i expressa de la persona autora. En qualsevol cas en la utilització dels seus continguts caldrà indicar de forma clara el nom i cognoms de la persona autora i el títol de la tesi doctoral. No s'autoritza la seva reproducció o altres formes d'explotació efectuades amb finalitats de lucre ni la seva comunicació pública des d'un lloc aliè al servei TDX. Tampoc s'autoritza la presentació del seu contingut en una finestra o marc aliè a TDX (framing). Aquesta reserva de drets afecta tant als continguts de la tesi com als seus resums i índexs.