Universitat Autònoma de Barcelona. Programa de Doctorat en Teoria de la Literatura i Literatura Comparada
Tot i ésser actualment un dels autors més importants del cànon literari català, Ausiàs March no ha tingut exactament la mateixa consideració sempre ni ha estat valorat a partir dels mateixos criteris. El seu èxit al cinc-cents ha estat àmpliament estudiat, però la fortuna de l'autor des del segle XVIII al XX és un terreny molt menys explorat. Per això, la present investigació vol explicar els diversos processos culturals que modernament han convertit March en un clàssic de la literatura catalana. La tesi té els següents objectius generals: anàlisi de discursos historiogràfics i crítics sobre March (històries de la literatura, estudis introductoris a l'obra del poeta i articles crítics); anàlisi i descripció de les edicions modernes i també d'antologies i traduccions al castellà; estudi i interpretació d'una tria de poetes catalans representatius de les diferents estètiques dels segles XIX i XX influïts per March. Per assolir el primer objectiu, he elaborat un corpus exhaustiu de textos crítics i historiogràfics del vuit-cents a fi d'examinar quins criteris han servit per valorar March dins del sistema literari i quina imatge han creat del poeta. Pel que fa al segon, he cregut convenient plantejar l'estudi d'edicions i antologies des dels plantejaments de la filologia material: la poesia marquiana sempre ha arribat al lector amb un format que n'ha condicionat la comprensió i interpretació. Per això, he volgut tenir en compte diversos aspectes d'aquest objecte: elaboració, ordenació dels poemes i presentació del volum; a nivell social, la publicitat que se n'ha fet a la premsa, el públic lector al qual ha anat especialment dirigit...). Finalment, la recepció de March en els poetes dels segles XIX-XX segueix un plantejament inductiu. En lloc d'observar totes les imitacions que s'han fet de l'autor valencià (moltes, de poetes menors), aquesta tesi pretén descriure la interpretació i potencial reescriptura que n'han fet cinc dels lírics moderns més destacats del nostre cànon, un exercici d'interpretació que pot oferir una imatge més clara de la fortuna de March en la literatura contemporània i també del diàleg de la lírica catalana dels últims dos segles amb la pròpia tradició. Deixant de banda un primer apartat de caràcter introductori sobre tòpics i idees sobre el poeta durant els segles XVI-XVIII, aquesta tesi abraça des de 1813 fins a 1964.
Cànon; Canon; Ausiàs March; Recepció; Reception; Recepción; Ausias March
82 - Literature
Ciències Humanes
ADVERTIMENT. Tots els drets reservats. L'accés als continguts d'aquesta tesi doctoral i la seva utilització ha de respectar els drets de la persona autora. Pot ser utilitzada per a consulta o estudi personal així com en activitats o materials d'investigació i docència en els termes establerts a l'art. 32 del Text Refós de la Llei de Propietat Intel·lectual (RDL 1/1996). Per altres utilitzacions es requereix l'autorització prèvia i expressa de la persona autora. En qualsevol cas en la utilització dels seus continguts caldrà indicar de forma clara el nom i cognoms de la persona autora i el títol de la tesi doctoral. No s'autoritza la seva reproducció o altres formes d'explotació efectuades amb finalitats de lucre ni la seva comunicació pública des d'un lloc aliè al servei TDX. Tampoc s'autoritza la presentació del seu contingut en una finestra o marc aliè a TDX (framing). Aquesta reserva de drets afecta tant als continguts de la tesi com als seus resums i índexs.