Narrativas sobre el arte rupestre en las sociedades cazadoras recolectoras del valle del río Ibáñez medio, Chile. Memoria, Agencia y Paisaje en la construcción de texturas territoriales

Author

Cordero Fernandez, Maria Rosario

Director

Troncoso Melendez, Andrés Rolando

Mameli, Laura

Tutor

Mameli, Laura

Date of defense

2024-01-10

Pages

278 p.



Doctorate programs

Universitat Autònoma de Barcelona. Programa de Doctorat en Arqueologia Prehistòrica

Abstract

S'hi presenten els resultats obtinguts del registre de 29 sitios amb art rupestre al sector mitjà del riu Ibáñez, a la Regió d'Aysén, Patagònia Central, Xile. A través de la caracterització d'aquests sitios, juntament amb l'anàlisi dels motius, tècniques, freqüències i comparacions amb els grups estilístics definits a l'àrea del riu Pintura (Argentina), s'aborden conceptes com paisatge, agència, memòria i intercanvi d'informació, buscant ampliar la comprensió sobre el comportament de les societats que van habitar aquesta zona durant l'Holocè. En les investigacions vinculades a l'art rupestre, s'ha mostrat un interès centrat en aspectes com l'estil i les seqüències cronològiques. Per això, analitzar el registre arqueològic com un conjunt de motius interrelacionats en un context social resulta essencial. D'aquesta manera, les ocupacions humanes i les seves manifestacions adquireixen un significat social, visualitzant el paisatge com un escenari d'interacció i assignació de significats. En el context del riu Ibáñez mitjà, la distribució dels sitios d'art rupestre suggereix una elecció intencionada dels llocs per a la realització de pintures. Això ressalta la relació intrínseca entre l'art rupestre i altres elements quotidians de qui van habitar la regió. Malgrat l'aparent limitada varietat estilística, on predomina els motius de mans, complementats per alguns dissenys zoomorfs i geomètrics, aquests podrien haver tingut la funció de delimitar territoris. Això subratlla la complexitat i riquesa de significats que comporta aquest tipus de manifestacions, i és a través del seu estudi que busca una perspectiva diferent per entendre les societats que van viure en aquesta àrea. D'aquesta manera, a través de la conceptualització d'un paisatge relacional i la connexió amb la memòria -individual i col·lectiva- sorgeixen com a aspectes fonamentals per interpretar el vincle de les pintures rupestres i les identitats de qui van habitar la vall mitja del riu Ibáñez." S'hi presenten els resultats obtinguts del registre de 29 sitios amb art rupestre al sector mitjà del riu Ibáñez, a la Regió d'Aysén, Patagònia Central, Xile. A través de la caracterització d'aquests sitios, juntament amb l'anàlisi dels motius, tècniques, freqüències i comparacions amb els grups estilístics definits a l'àrea del riu Pintura (Argentina), s'aborden conceptes com paisatge, agència, memòria i intercanvi d'informació, buscant ampliar la comprensió sobre el comportament de les societats que van habitar aquesta zona durant l'Holocè. En les investigacions vinculades a l'art rupestre, s'ha mostrat un interès centrat en aspectes com l'estil i les seqüències cronològiques. Per això, analitzar el registre arqueològic com un conjunt de motius interrelacionats en un context social resulta essencial. D'aquesta manera, les ocupacions humanes i les seves manifestacions adquireixen un significat social, visualitzant el paisatge com un escenari d'interacció i assignació de significats. En el context del riu Ibáñez mitjà, la distribució dels sitios d'art rupestre suggereix una elecció intencionada dels llocs per a la realització de pintures. Això ressalta la relació intrínseca entre l'art rupestre i altres elements quotidians de qui van habitar la regió. Malgrat l'aparent limitada varietat estilística, on predomina els motius de mans, complementats per alguns dissenys zoomorfs i geomètrics, aquests podrien haver tingut la funció de delimitar territoris. Això subratlla la complexitat i riquesa de significats que comporta aquest tipus de manifestacions, i és a través del seu estudi que busca una perspectiva diferent per entendre les societats que van viure en aquesta àrea. D'aquesta manera, a través de la conceptualització d'un paisatge relacional i la connexió amb la memòria -individual i col·lectiva- sorgeixen com a aspectes fonamentals per interpretar el vincle de les pintures rupestres i les identitats de qui van habitar la vall mitja del riu Ibáñez.


Se presentan los resultados obtenidos del registro de 29 sitios con arte rupestre en el sector medio del río Ibáñez, en la Región de Aysén, Patagonia Central, Chile. A través de la caracterización de estos sitios, junto con el análisis de los motivos, técnicas, frecuencias y comparaciones con los grupos estilísticos definidos en el área del río Pintura (Argentina), se abordan conceptos como paisaje, agencia, memoria e intercambio de información, buscando ampliar el entendimiento sobre el comportamiento de las sociedades que habitaron esta zona durante el Holoceno. En las investigaciones vinculadas con el del arte rupestre, se ha mostrado un interés centrado en aspectos como el estilo y las secuencias cronológicas. Por ello, analizar el registro arqueológico como un conjunto de motivos interrelacionados en un contexto social resulta esencial. De esta forma, las ocupaciones humanas y sus manifestaciones cobran un significado social, visualizando el paisaje como un escenario de interacción y asignación de significados. En el contexto del del río Ibáñez medio, la distribución de los sitios de arte rupestre sugiere una elección intencional de los lugares para la realización de pinturas. Esto resalta la relación intrínseca entre el arte rupestre y otros elementos cotidianos de quienes habitaron la región. Pese a la aparente limitada variedad estilística, donde predominan los motivos de manos, complementados por algunos diseños zoomorfos y geométricos, estos podrían haber tenido la función de delimitar territorios. Esto subraya la complejidad y riqueza de significados que conlleva este tipo de manifestaciones, y es a través de su estudio que busca una perspectiva distinta para entender a las sociedades que vivieron en esta área. De esta manera, a través de la conceptualización de un paisaje relacional y la conexión con la memoria -individual y colectiva- surgen como aspectos fundamentales para interpretar el vínculo de las pinturas rupestres y las identidades de quienes habitaron el valle medio del río Ibáñez.


In this thesis, the results obtained from the recording of 29 rock art sites in the middle sector of the Ibáñez River, in the Aysén Region, Central Patagonia, Chile, are presented. Through the characterization of these sites, along with the analysis of the motifs, techniques, frequencies, and comparisons with the stylistic groups defined in the Pintura River area (Argentina), concepts such as landscape, agency, memory, and information exchange are addressed, aiming to expand the understanding of the behavior of the societies that inhabited this area during the Holocene. In research related to rock art, there has been an interest focused on aspects such as style and chronological sequences. Therefore, analyzing the archaeological record as a set of interrelated motifs in a social context is essential. In this way, human occupations and their manifestations take on a social meaning, visualizing the landscape as a stage of interaction and assignment of meanings. In the context of the middle Ibáñez River, the distribution of rock art sites suggests an intentional choice of places for painting. This highlights the intrinsic relationship between rock art and other everyday elements of those who inhabited the region. Despite the apparent limited stylistic variety, where hand motifs predominate, complemented by some zoomorphic and geometric designs, these could have had the function of delimiting territories. This underlines the complexity and richness of meanings that this type of manifestation entails, and it is through its study that a different perspective is sought to understand the societies that lived in this area. In this way, the conceptualization of a relational landscape and the connection with memory - individual and collective - emerge as fundamental aspects to interpret the link between the rock paintings and the identities of those who inhabited the middle valley of the Ibáñez River.

Keywords

Art rupestre; Rock art; Arte rupestre; Patagòni xilena; Chilean patagonian; Patagonia chile

Subjects

90 - Archaeology. Prehistory

Knowledge Area

Ciències Humanes; Ciències Socials

Documents

This document contains embargoed files until 2026-01-09

Rights

L'accés als continguts d'aquesta tesi queda condicionat a l'acceptació de les condicions d'ús establertes per la següent llicència Creative Commons: http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/
L'accés als continguts d'aquesta tesi queda condicionat a l'acceptació de les condicions d'ús establertes per la següent llicència Creative Commons: http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/

This item appears in the following Collection(s)