Universitat de Girona. Departament d'Història i Història de l'Art
Programa de Doctorat Interuniversitari en Turisme
When we visit a tourist destination we relate to the space through different sensory stimuli that link us to this place. Tourism provides ways of participating and integrating experiences characterised by their physical and bodily nature. In this context, the sound dimension of the tourist experience is relevant, linked to elements of cultural heritage, especially intangible heritage, as tourism is recognised worldwide not only for its economic and environmental aspects, but also for its social and cultural aspects. This research analyses the practice of manual ringing of bells as intangible cultural heritage, based on living and constructed elements of sound culture, relating it to tourism. The main objective of this research is to understand how sounds participate in the construction of tourist experiences, with reference to the manual ringing of bells through the analysis of two different geographical realities. The study of these two realities has been carried out through fieldwork in Catalonia (Spain) and Minas Gerais (Brazil), using two methodological approaches: phenomenology, which seeks to understand the essence and underlying structure of the phenomenon by studying the conscious experience of people in their everyday life and social action; and grounded theory, which, through the data collected, seeks not only to understand but also to construct a substantive theory about the phenomenon of interest, as well as to offer new perspectives on a variety of experiences and phenomena. The use of these two methodological approaches has enabled us to work with the three agents involved in the research: bell ringers, tourists and public agents of local tourism, while at the same time understanding and highlighting the differences in each locality studied. The results reveal that the manual ringing of bells is notoriously part of the intangible heritage of the destinations analysed and that it has a clear tourist potential which, in many cases, needs to be developed
Quan visitem una destinació turística ens relacionem amb l'espai a través de diferents estímuls sensorials que ens vinculen a aquest indret. El turisme proporciona maneres de participar i integrar experiències caracteritzades per la seva naturalesa física i corporal. En aquest context, la dimensió sonora incideix en l'experiència turística, vinculada a elements del patrimoni cultural, especialment del patrimoni immaterial, ja que el turisme és reconegut mundialment no només pels aspectes econòmics i mediambientals, sinó també pels socials i culturals. Aquesta investigació analitza la pràctica del toc manual de campanes com a patrimoni cultural immaterial, fonamentada en elements vius i construïts de la cultura sonora relacionant-la amb el turisme. L'objectiu principal d'aquesta investigació és comprendre com els sons participen en la construcció d'experiències turístiques, tenint com a referència els tocs manuals de campanes mitjançant l'anàlisi de dues realitats geogràfiques diferents. L'estudi d'aquestes dues realitats s'ha dut a terme a partir del treball de camp a Catalunya (Espanya) i Minas Gerais (Brasil), utilitzant dos enfocaments metodològics: d’una banda, la fenomenologia, que pretén comprendre l'essència i l'estructura subjacent del fenomen mitjançant l’estudi de l'experiència conscient de les persones en la seva vida quotidiana i la seva acció social; d’altra banda, la teoria fonamentada, que, a través de les dades recollides, cerca no només comprendre sinó també construir una teoria substantiva sobre el fenomen d’interès, així com oferir noves perspectives sobre la diversitat d’experiències i fenòmens. L'ús d'aquests dos enfocaments metodològics ha permès treballar amb els tres agents implicats en la investigació: campaners, turistes i agents públics del turisme local, alhora que permet comprendre i destacar les diferències de cada localitat d'estudi. Els resultats revelen que el toc manual de campanes és una part important del patrimoni immaterial de les destinacions estudiades i que té una clara potencialitat turística que, en molts casos, cal desenvolupar
Campanes; Campanas; Bells; Toc manual; Toque manual; Manual ringing; Patrimoni cultural immaterial; Patrimonio cultural inmaterial; Intangible cultural heritage; Paisatge sonor; Paisaje sonoro; Soundscape; Experiència turística; Experiencia turística; Tourist experience; Minas Gerais; Catalunya; Cataluña; Catalonia
338 - Economic situation. Economic policy. Management of the economy. Economic planning. Production. Services. Tourism. Prices; 94 - General history and by country
ADVERTIMENT. Tots els drets reservats. L'accés als continguts d'aquesta tesi doctoral i la seva utilització ha de respectar els drets de la persona autora. Pot ser utilitzada per a consulta o estudi personal, així com en activitats o materials d'investigació i docència en els termes establerts a l'art. 32 del Text Refós de la Llei de Propietat Intel·lectual (RDL 1/1996). Per altres utilitzacions es requereix l'autorització prèvia i expressa de la persona autora. En qualsevol cas, en la utilització dels seus continguts caldrà indicar de forma clara el nom i cognoms de la persona autora i el títol de la tesi doctoral. No s'autoritza la seva reproducció o altres formes d'explotació efectuades amb finalitats de lucre ni la seva comunicació pública des d'un lloc aliè al servei TDX. Tampoc s'autoritza la presentació del seu contingut en una finestra o marc aliè a TDX (framing). Aquesta reserva de drets afecta tant als continguts de la tesi com als seus resums i índexs.