Universitat Pompeu Fabra. Departament de Comunicació
Programa de Doctorat en Comunicació
Esta tesis tiene como objeto de estudio el efecto de las narrativas transmedia en la experiencia turística y su capacidad de diseñar nuevos espacios turísticos en un contexto de convergencia cultural y reconfiguración del sector turístico. A partir de una investigación cualitativa y del método de estudio de caso de cinco proyectos en el ámbito del turismo que incorporan elementos relativos a la comunicación transmedia —las series de ficción La Peste y Los Bridgerton, las iniciativas CATCAR y Los santos de Olot y el fenómeno Romeo y Julieta en Verona—, se contribuye a la teoría, con un enfoque que aporta una definición del concepto turismo transmedia y unas recomendaciones para futuros estudios académicos y aplicaciones para los profesionales del sector. La apuesta por el binomio turismo y transmedia implica incorporar estas narrativas para relacionar mejor el destino con los turistas y con los residentes, activando patrimonios para diseñar nuevos espacios de experiencia turística y de participación.
Aquesta tesi té com a objecte d’estudi l’efecte de les narratives transmèdia en l’experiència turística i la seva capacitat de dissenyar nous espais turístics en un context de convergència cultural i reconfiguració del sector turístic. A partir d’una investigació qualitativa i del mètode d’estudi de cas de cinc projectes de l’àmbit del turisme que incorporen elements relatius a la comunicació transmèdia —les sèries de ficció La Peste i Els Bridgerton, les iniciatives CATCAR i Els sants d’Olot, i el fenomen Romeu i Julieta a Verona—, es contribueix a la teoria, amb un enfocament que aporta una definició del concepte turisme transmèdia i unes recomanacions per a futurs estudis acadèmics i aplicacions per als professionals del sector. L’aposta pel binomi turisme i transmèdia implica incorporar aquestes narratives per relacionar millor la destinació amb els turistes i amb els residents, activant patrimonis per dissenyar nous espais d’experiència turística i de participació.
This thesis aims to study the effect of transmedia narratives on the tourist experience and their ability to design new tourist spaces in a context of cultural convergence and the reconfiguration of the tourism sector. It is based on qualitative research and the case study method of five projects in the field of tourism that incorporate elements related to transmedia communication – the fiction series The Plague and Bridgerton, the CATCAR and Saints of Olot initiatives, and the Romeo and Juliet phenomenon in Verona – that contribute to the theory, with an approach that provides a definition of the concept of ‘transmedia tourism’ as well as recommendations for future academic studies and applications for practitioners. A commitment to the tourism and transmedia binomial involves the incorporation of these narratives in order to connect the destination more effectively with tourists and residents, activating heritage to design new spaces for tourist experience and participation.
Convergencia cultural; Narrativas transmedia; Comunicación; Experience economy; Turismo; Nuevas tecnologías; Gamificación; Participación; Engagement; Prosumer; Cocreación; Posturismo; Convergència cultural; Narratives transmèdia; Comunicació; Turisme; Noves tecnologies; Gamificació; Participació; Cocreació; Postturisme; Cultural convergence; Transmedia narratives; Communication; Tourism; New technologies; Gamification; Participation; Co-creation; Post-tourism
316 – Sociology. Communication
ADVERTIMENT. Tots els drets reservats. L'accés als continguts d'aquesta tesi doctoral i la seva utilització ha de respectar els drets de la persona autora. Pot ser utilitzada per a consulta o estudi personal, així com en activitats o materials d'investigació i docència en els termes establerts a l'art. 32 del Text Refós de la Llei de Propietat Intel·lectual (RDL 1/1996). Per altres utilitzacions es requereix l'autorització prèvia i expressa de la persona autora. En qualsevol cas, en la utilització dels seus continguts caldrà indicar de forma clara el nom i cognoms de la persona autora i el títol de la tesi doctoral. No s'autoritza la seva reproducció o altres formes d'explotació efectuades amb finalitats de lucre ni la seva comunicació pública des d'un lloc aliè al servei TDX. Tampoc s'autoritza la presentació del seu contingut en una finestra o marc aliè a TDX (framing). Aquesta reserva de drets afecta tant als continguts de la tesi com als seus resums i índexs.