Universitat Autònoma de Barcelona. Programa de Doctorat en Teoria de la Literatura i Literatura Comparada
Aquesta investigació s'emmarca en la irrupció de la mirada en la narrativa recent escrita per dones de Xile i Argentina. A partir dels conceptes d'hibridesa textual i intimitat èxtima s'analitza un corpus ficcional i autoficcional compost per Sangre en el ojo (2012), de Lina Meruane, La resta (2014), d'Alia Trabucco Zerán, El trabajo de los ojos (2018), de Mercedes Halfon, El libro de tamar (2018), de Tamar Kamenszain, El nervio óptico (2017) de María Gainza, y Poste restante (2000), de Cynthia Rimsky. L'anterior amb el propòsit de retre compte de què i com miren aquestes narradores, i quina és l'estètica-polítics subjacent en aquests textos escrits en primera persona.
La presente investigación se enmarca en la irrupción de la mirada en la narrativa reciente escrita por mujeres de Chile y Argentina. A partir de los conceptos de hibridez textual e intimidad éxtima se analiza un corpus ficcional y autoficcional compuesto por Sangre en el ojo (2012), de Lina Meruane, La resta (2014), de Alia Trabucco Zerán, El trabajo de los ojos (2018), de Mercedes Halfon, El libro de tamar (2018), de Tamara Kamenszain, El nervio óptico (2017), de María Gainza, y Poste restante (2000), de Cynthia Rimsky. Lo anterior con el propósito de dar cuenta qué y cómo miran estas narradoras, y cuál es la estética-política subyacente en estos textos escritos en primera persona.
This research is framed in the irruption of the gaze in recent narrative written by women from Chile and Argentina. Based on the concepts of textual hybridity and extimacy intimacy, this research analyzes a fictional and autofictional corpus composed by Sangre en el ojo (2012), by Lina Meruane, La resta (2014), by Alia Trabucco Zerán, El trabajo de los ojos (2018), by Mercedes Halfon, El libro de tamar (2018), by Tamara Kamenszain, El nervio óptico (2017), by María Gainza, and Poste restante (2000), by Cynthia Rimsky. The above with the purpose of giving an account of what and how these narrators watch, and what is the underlying aesthetics-politics in these texts written in the first person.
Mirada; Gaze; Narrativa llatinoamericana; Latin american narrative; Narrativa latinoamericana
00 – Science and knowledge. Research. Culture. Humanities
Ciències Humanes
ADVERTIMENT. Tots els drets reservats. L'accés als continguts d'aquesta tesi doctoral i la seva utilització ha de respectar els drets de la persona autora. Pot ser utilitzada per a consulta o estudi personal així com en activitats o materials d'investigació i docència en els termes establerts a l'art. 32 del Text Refós de la Llei de Propietat Intel·lectual (RDL 1/1996). Per altres utilitzacions es requereix l'autorització prèvia i expressa de la persona autora. En qualsevol cas en la utilització dels seus continguts caldrà indicar de forma clara el nom i cognoms de la persona autora i el títol de la tesi doctoral. No s'autoritza la seva reproducció o altres formes d'explotació efectuades amb finalitats de lucre ni la seva comunicació pública des d'un lloc aliè al servei TDX. Tampoc s'autoritza la presentació del seu contingut en una finestra o marc aliè a TDX (framing). Aquesta reserva de drets afecta tant als continguts de la tesi com als seus resums i índexs.