dc.contributor.author
Piñol Álvarez, Estefanía
dc.date.accessioned
2024-12-29T07:42:03Z
dc.date.available
2024-12-29T07:42:03Z
dc.date.issued
2024-11-08
dc.identifier.uri
http://hdl.handle.net/10803/693152
dc.description.abstract
Josep Puiggarí i Llobet (1821-1903), principalment conegut pels seus estudis sobre el vestit històric, fou un dels primers estudiosos de l'art català. La seva manera d’aproximar-se a l’art del passat es caracteritza per l’ús de les fonts documentals i del dibuix documental, mitjançant la còpia d’obres d’art catalanes o que es trobaven a Catalunya en el moment en què les dibuixà. Dels seus estudis es desprèn una notable preferència per l’edat mitjana catalana, cosa que s’ha d’entendre dins la redescoberta i revaloració de l’art medieval que es donà al llarg del segle XIX en un context de destrucció patrimonial. Els dibuixos de Josep Puiggarí, que podem considerar de les primeres reproduccions del patrimoni català medieval, són actualment de gran valor i utilitat, ja que ens proporcionen, per exemple, informacions d’obres desaparegudes, disperses o de procedència desconeguda.
La present tesi doctoral es divideix en dues parts, cadascuna amb la seva pròpia estructura, objectius i metodologia. A la primera part, articulada en tres capítols, estudiem la figura i l’obra (en un sentit més genèric) de Josep Puiggarí. La segona part de la tesi és més extensa i consisteix en la realització d'un catàleg que pren com a base una selecció del material gràfic dels Estudios de Indumentaria Española custodiats a la Real Academia de Bellas Artes de San Fernando de Madrid, amb el qual es pretén ampliar el coneixement actual sobre la pintura gòtica i reivindicar la importància de Puiggarí com un dels primers historiadors de l’art medieval a Catalunya.
dc.description.abstract
Josep Puiggarí i Llobet (1821-1903), principalmente conocido por sus estudios sobre el vestido histórico, fue uno de los primeros estudiosos del arte catalán. Su manera de aproximarse al arte del pasado se caracteriza por el uso de fuentes archivísticas y el dibujo documental, mediante la copia de obras de arte catalanas o que se encontraban en Cataluña en el momento en que las dibujó. De sus estudios se desprende una notable preferencia por la Edad Media catalana, un hecho que debe entenderse dentro del redescubrimiento y revaloración del arte medieval que tiene lugar a lo largo del siglo XIX en un contexto de destrucción patrimonial. Los dibujos de Josep Puiggarí son hoy de gran valor y utilidad, ya que nos proporcionan, por ejemplo, informaciones de obras desaparecidas, dispersas o de procedencia desconocida.
La presente tesis doctoral se divide en dos partes, cada una con su propia estructura, objetivos y metodología. En la primera parte, articulada en tres capítulos, estudiamos la figura y la obra de Josep Puiggarí. La segunda parte es más extensa y consiste en la elaboración de un catálogo en base a una selección del material gráfico de los Estudios de Indumentaria Española custodiados en la Real Academia de Bellas Artes de San Fernando de Madrid, con el cual se pretende ampliar el conocimiento actual sobre la pintura gótica y reivindicar la importancia de Puiggarí como uno de los primeros historiadores del arte en Cataluña
dc.description.abstract
Josep Puiggarí i Llobet (1821-1903), mainly known for his costume studies, was one of the first scholars of Catalan art. His approach to the art of the past is characterized by the use of archival sources and documentary drawing, copying Catalan art works or art works that were in Catalonia at the time he saw them. His studies reveal a notable preference for the Catalan Middle Ages, which must be understood within the rediscovery and revaluation of medieval art that took place throughout the 19th century in the context of the destruction of medieval heritage. Josep Puiggarí's drawings are of great value and utility today, as they provide us, for example, with information on works that have disappeared, been dispersed or are of unknown provenance.
This doctoral thesis is divided into two parts, each one with its own structure, objectives and methodology. In the first part, divided into three chapters, we study the figure and work of Josep Puiggarí. The second part is more extensive and consists of the preparation of a catalogue based on a selection of graphic material from the Estudios de Indumentaria Española held at the Real Academia de Bellas Artes de San Fernando (Madrid), with the aim of broadening current knowledge of Gothic painting and vindicating the importance of Puiggarí as one of the first art historians in Catalonia.
dc.publisher
Universitat Autònoma de Barcelona
dc.rights.license
L'accés als continguts d'aquesta tesi queda condicionat a l'acceptació de les condicions d'ús establertes per la següent llicència Creative Commons: http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/
dc.rights.uri
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/
dc.source
TDX (Tesis Doctorals en Xarxa)
dc.subject
Historiografia
dc.subject
Historiography
dc.subject
Historiografía
dc.subject
Pintura gòtica
dc.subject
Gothic Painting
dc.subject
Pintura gótica
dc.subject
Estudis d'indumentària
dc.subject
Costume Studies
dc.subject
Estudios de indumentaria
dc.subject.other
Ciències Humanes
dc.title
Josep Puiggarí i Llobet (1821-1903) i la pintura gòtica catalana a la seva obra gràfica
dc.type
info:eu-repo/semantics/doctoralThesis
dc.type
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.date.updated
2024-12-29T07:42:03Z
dc.contributor.director
Bassegoda i Hugas, Bonaventura
dc.contributor.director
Cornudella i Carré, Rafael
dc.contributor.tutor
Cornudella i Carré, Rafael
dc.rights.accessLevel
info:eu-repo/semantics/openAccess
dc.description.degree
Universitat Autònoma de Barcelona. Programa de Doctorat en Història de l'Art i Musicologia