Els fonaments ideològics de l'arquitectura religiosa del Gaudí de maduresa

dc.contributor
Universitat Pompeu Fabra. Departament d'Humanitats
dc.contributor.author
Genís Terri, Jaume
dc.date.accessioned
2011-04-12T16:33:54Z
dc.date.available
2007-08-09
dc.date.issued
2007-02-28
dc.date.submitted
2007-08-09
dc.identifier.isbn
9788469083093
dc.identifier.uri
http://www.tdx.cat/TDX-0809107-174340
dc.identifier.uri
http://hdl.handle.net/10803/7435
dc.description.abstract
L'originalitat de l'arquitectura d'Antoni Gaudí (Reus 1852- Barcelona 1926) ha sorprès des de la primeria del segle XX diverses generacions de crítics i historiadors. Aquest estudi intenta situar-la ideològicament. Per això partim d'una crítica del concepte de Modernisme, tot analitzant les diverses ideologies que s'integraren en aquest moviment. Això ens portava a recercar les arrels romàntiques de la ideologia de Gaudí, l'idealisme alemany i l'arquitectura neogòtica europea, especialment en les figures de Pugin i Ruskin. <br/>De la filosofia alemanya es dedueix el concepte d'arquitectura cristiana identificada amb el gòtic; dels dos teòrics anglesos una sèrie de preceptes morals que havien de caracteritzar aquesta arquitectura. Alhora es justifica com es transmeté el pensament romàntic a Catalunya a través de Piferrer i Rogent.<br/>Una anàlisi del Park Güell com a símbol de la dialèctica entre naturalesa i cultura ens condueix al temple de Delfos i als plantejaments de l'Estètica de Hegel i d'El Naixement de la Tragèdia de Nietzsche, <br/>A la Sagrada Família, en canvi, ens enfrontem a dos misticismes. D'una banda a l'arquitectura de l'espai concebut com a buit, com a esperit; de l'altra a l'arquitectura simbòlica del material, dos conceptes que procedien de Hegel.<br/>Finalment, a la cripta de l'església de la Colònia Güell, Gaudí portarà a terme la síntesi d'aquests dos misticismes, tot recercant l'espiritualitat del material.
cat
dc.description.abstract
The originality of Antoni's Gaudí (1852- 1926) architecture has amazed several generations of critics and historians from the early 20th century onwards. This thesis tries to place it ideologically. This is the reason why we set up from a criticism of the concept of Catalan Modernist Movement, with an analysis of the ideologies that composed this movement. This takes us to the romantic roots of Gaudí's ideology, the German idealism, and European gothic revival, specially focusing on Pugin and Ruskin.<br/>From German philosophy we deduce the concept of Christian architecture identified with gothic and from the English thinkers some moral precepts that gave character to this architecture. We also justify how this romantic architectonic thought was transferred to Catalonia along the 19th century by Piferrer and Rogent.<br/>The analysis of the Park Güell as a symbol of the dialectic between nature and culture leads us to the temple of Delphi and to the thesis of Hegel's Aesthetics and Nietzsche's The Birth of the Tragedy. <br/>Moreover, we find two mysticisms in the Sagrada Família. First, we stand up to the architecture of the space, as vacuum, as spirit. Likewise, we challenge with symbolic architecture of material; two concepts that came from Hegel.<br/>Finally, in the crypt of the church of Colònia Güell, Gaudí will achieve the synthesis of these two mysticisms, searching for the spirituality of material.
eng
dc.format.mimetype
application/pdf
dc.language.iso
cat
dc.publisher
Universitat Pompeu Fabra
dc.rights.license
ADVERTIMENT. L'accés als continguts d'aquesta tesi doctoral i la seva utilització ha de respectar els drets de la persona autora. Pot ser utilitzada per a consulta o estudi personal, així com en activitats o materials d'investigació i docència en els termes establerts a l'art. 32 del Text Refós de la Llei de Propietat Intel·lectual (RDL 1/1996). Per altres utilitzacions es requereix l'autorització prèvia i expressa de la persona autora. En qualsevol cas, en la utilització dels seus continguts caldrà indicar de forma clara el nom i cognoms de la persona autora i el títol de la tesi doctoral. No s'autoritza la seva reproducció o altres formes d'explotació efectuades amb finalitats de lucre ni la seva comunicació pública des d'un lloc aliè al servei TDX. Tampoc s'autoritza la presentació del seu contingut en una finestra o marc aliè a TDX (framing). Aquesta reserva de drets afecta tant als continguts de la tesi com als seus resums i índexs.
dc.source
TDX (Tesis Doctorals en Xarxa)
dc.subject
Christian architecture
dc.subject
naturalesa i cultura
dc.subject
A.W.N. Pugin
dc.subject
Delfos
dc.subject
romanticisme
dc.subject
J. Maragall
dc.subject
G.W.F. Hegel
dc.subject
F i A Schlegel
dc.subject
Neogòtic
dc.subject
J. Ruskin
dc.subject
E. Rogent
dc.subject
P. Piferrer
dc.subject
Cripta de la Colònia Güell
dc.subject
Sagrada Família
dc.subject
Park Güell
dc.subject
arquitectura cristiana
dc.subject
modernisme
dc.subject
Antoni Gaudí
dc.subject
Crypt of Colònia Güell
dc.subject
Gothic revival
dc.subject
romanticism
dc.subject
nature & culture
dc.title
Els fonaments ideològics de l'arquitectura religiosa del Gaudí de maduresa
dc.type
info:eu-repo/semantics/doctoralThesis
dc.type
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.subject.udc
2
cat
dc.subject.udc
72
cat
dc.contributor.authoremail
jaumegenis2003@yahoo.es
dc.contributor.director
Marí, Antoni
dc.rights.accessLevel
info:eu-repo/semantics/openAccess
dc.identifier.dl
B.42720-2007
dc.description.degree
Programa de doctorat en Humanitats


Documents

tjgt.pdf

1.992Mb PDF

This item appears in the following Collection(s)