Real-time multimedia on off-the-shelf operating systems: from timeliness dataflow models to pattern languages


Author

Arumí Albó, Pau

Director

Amatriain, Xavier

López, Vicente

Date of defense

2009-06-30

ISBN

9788469273333

Legal Deposit

B.35178-2009



Department/Institute

Universitat Pompeu Fabra. Departament de Tecnologies de la Informació i les Comunicacions

Doctorate programs

Programa de doctorat en Tecnologies de la Informació i les Comunicacions

Abstract

Els sistemes multimèdia basats en programari capaços de processar àudio, vídeo i gràfics a temps-real són omnipresents avui en dia. Els trobem no només a les estacions de treball de sobre-taula sinó també als dispositius ultra-lleugers com els telèfons mòbils. Degut a que la majoria de processament es realitza mitjançant programari, usant abstraccions del maquinari i els serveis oferts pel sistema operatiu i les piles de llibreries que hi ha per sota, el desenvolupament ràpid d'aplicacions esdevé possible. A més d'aquesta immediatesa i exibilitat (comparat amb les plataformes orientades al maquinari), aquests plataformes també ofereixen capacitats d'operar en temps-real amb uns límits de latència apropiats. Malgrat tot això, els experts en el domini dels multimèdia s'enfronten a un desafiament seriós: les funcionalitats i complexitat de les seves aplicacions creixen ràpidament; mentrestant, els requeriments de temps-real (com ara la baixa latència) i els estàndards de fiabilitat augmenten. La present tesi es centra en l'objectiu de proporcionar una caixa d'eines als experts en el domini que els permeti modelar i prototipar sistemes de processament multimèdia. Aquestes eines contenen plataformes i construccions que reecteixen els requeriments del domini i de l'aplicació, i no de propietats accidentals de la implementació (com ara la sincronització entre threads i manegament de buffers). En aquest context ataquem dos problemes diferents però relacionats:la manca de models de computació adequats pel processament de fluxos multimèdia en temps-real, i la manca d'abstraccions apropiades i mètodes sistemàtics de desenvolupament de programari que suportin els esmentats models. Existeixen molts models de computació orientats-a-l'actor i ofereixen millors abstraccions que les tècniques d'enginyeria del programari dominants, per construir sistemes multimèdia de temps-real. La família de les Process Networks i els models Dataflow basades en xarxes d'actors de processat del senyal interconnectats són els més adequats pel processament de fluxos continus. Aquests models permeten expressar els dissenys de forma propera al domini del problema (en comptes de centrar-se en detalls de la implementació), i possibiliten una millor modularització i composició jeràrquica del sistema. Això és possible perquè el model no sobreespecifica com els actors s'han d'executar, sinó que només imposa dependències de dades en un estil de llenguatge declaratiu. Aquests models admeten el processat multi-freqüència i, per tant, planificacions complexes de les execucions dels actors. Però tenen un problema: els models no incorporen el concepte de temps d'una forma útil i, en conseqüència, les planifiacions periòdiques no garanteixen un comportament de temps-real i de baixa latència. Aquesta dissertació soluciona aquesta limitació a base de descriure formalment un nou model que hem anomenat Time-Triggered Synchronous Dataflow (TTSDF). En aquest nou model les planificacions periòdiques són intercalades per vàries "activacions" temporalment-disparades (time-triggered) de forma que les entrades i sortides de la xarxa de processat poden ser servides de forma regular. El model TTSDF té la mateixa expressivitat (o, en altres paraules, té computabilitat equivalent) que el model Synchronous Dataow (SDF). Però a més, té l'avantatge que garanteix la operativitat en temps-real, amb mínima latència i absència de forats i des-sincronitzacions a la sortida. Finalment, permet el balancejat de la càrrega en temps d'execució entre diferents activacions de callbacks i la paralel·lització dels actors. Els models orientats-a-l'actor no són solucions directament aplicables; no són suficients per construir sistemes multimèdia amb una metodologia sistemàtica i pròpia d'una enginyeria. També afrontem aquest problema i, per solucionar-lo, proposem un catàleg de patrons de disseny específics del domini organitzats en un llenguatge de patrons. Aquest llenguatge de patrons permet el refús del disseny, posant una especial atenció al context en el qual el disseny-solució és aplicable, les forces enfrontades que necessita balancejar i les implicacions de la seva aplicació. Els patrons proposats es centren en com: organitzar diferents tipus de connexions entre els actors, transferir dades entre els actors, habilitar la comunicació dels humans amb l'enginy del dataflow, i finalment, prototipar de forma ràpida interfícies gràfiques d'usuari per sobre de l'enginy del dataflow, creant aplicacions completes i extensibles. Com a cas d'estudi, presentem un entorn de desenvolupament (framework) orientat-a-objectes (CLAM), i aplicacions específiques construïdes al seu damunt, que fan ús extensiu del model TTSDF i els patrons contribuïts en aquesta tesi.


Software-based multimedia systems that deal with real-time audio, video and graphics processing are pervasive today, not only in desktop workstations but also in ultra-light devices such as smart-phones. The fact that most of the processing is done in software, using the high-level hardware abstractions and services offered by the underlying operating systems and library stacks, enables for quick application development. Added to this exibility and immediacy (compared to hardware oriented platforms), such platforms also offer soft real-time capabilities with appropriate latency bounds. Nevertheless, experts in the multimedia domain face a serious challenge: the features and complexity of their applications are growing rapidly; meanwhile, real-time requirements (such as low latency) and reliability standards increase. This thesis focus on providing multimedia domain experts with workbench of tools they can use to model and prototype multimedia processing systems. Such tools contain platforms and constructs that reect the requirements of the domain and application, and not accidental properties of the implementation (such as thread synchronization and buffers management). In this context, we address two distinct but related problems: the lack of models of computation that can deal with continuous multimedia streams processing in real-time, and the lack of appropriate abstractions and systematic development methods that support such models. Many actor-oriented models of computation exist and they offer better abstractions than prevailing software engineering techniques (such as object-orientation) for building real-time multimedia systems. The family of Process Networks and Dataow models based on networks of connected processing actors are the most suited for continuous stream processing. Such models allow to express designs close to the problem domain (instead of focusing in implementation details such as threads synchronization), and enable better modularization and hierarchical composition. This is possible because the model does not over-specify how the actors must run, but only imposes data dependencies in a declarative language fashion. These models deal with multi-rate processing and hence complex periodic actor's execution schedulings. The problem is that the models do not incorporate the concept of time in a useful way and, hence, the periodic schedules do not guarantee real-time and low latency requirements. This dissertation overcomes this shortcoming by formally describing a new model that we named Time-Triggered Synchronous Dataow (TTSDF), whose periodic schedules can be interleaved by several time-triggered activations" so that inputs and outputs of the processing graph are regularly serviced. The TTSDF model has the same expressiveness (or equivalent computability) than the Synchronous Dataow (SDF) model, with the advantage that it guarantees minimum latency and absence of gaps and jitter in the output. Additionally, it enables run-time load balancing between callback activations and parallelization. Actor-oriented models are not off-the-shelf solutions and do not suffice for building multimedia systems in a systematic and engineering approach. We address this problem by proposing a catalog of domain-speciffic design patterns organized in a pattern language. This pattern language provides design reuse paying special attention to the context in which a design solution is applicable, the competing forces it needs to balance and the implications of its application. The proposed patterns focus on how to: organize different kinds of actors connections, transfer tokens between actors, enable human interaction with the dataow engine, and finally, rapid prototype user interfaces on top of the dataow engine, creating complete and extensible applications. As a case study, we present an object-oriented framework (CLAM), and speciffic applications built upon it, that makes extensive use of the contributed TTSDF model and patterns.

Keywords

design pattern languages; time-triggered synchronous dataflow; multimedia systems; real-time operating system; callback architecture; static scheduling; dataflow; actor-oriented design

Subjects

62 - Engineering

Documents

tpaa.pdf

4.454Mb

 

Rights

ADVERTIMENT. L'accés als continguts d'aquesta tesi doctoral i la seva utilització ha de respectar els drets de la persona autora. Pot ser utilitzada per a consulta o estudi personal, així com en activitats o materials d'investigació i docència en els termes establerts a l'art. 32 del Text Refós de la Llei de Propietat Intel·lectual (RDL 1/1996). Per altres utilitzacions es requereix l'autorització prèvia i expressa de la persona autora. En qualsevol cas, en la utilització dels seus continguts caldrà indicar de forma clara el nom i cognoms de la persona autora i el títol de la tesi doctoral. No s'autoritza la seva reproducció o altres formes d'explotació efectuades amb finalitats de lucre ni la seva comunicació pública des d'un lloc aliè al servei TDX. Tampoc s'autoritza la presentació del seu contingut en una finestra o marc aliè a TDX (framing). Aquesta reserva de drets afecta tant als continguts de la tesi com als seus resums i índexs.

This item appears in the following Collection(s)