Universitat Autònoma de Barcelona. Departament d'Art
El gravat calcogràfic produït a Barcelona durant la primera meitat de segle XIX és l’objectiu d’aquesta tesi. L’estudi d’aquest art gràfic centra el seu anàlisi com a fenomen lligat a l’activitat productiva de les impremtes, ja que a banda del mercat d’estampes soltes, la principal demanda provenia del món editorial per a cobrir la necessitat d’il·lustrar les seves publicacions. L’estudi dut a terme presenta dues vessants, una bibliogràfica i d’anàlisi, i una altra més artística, en forma de catàleg. L’anàlisi del llibre il·lustrat examina les diverses fases de l’activitat editorial, a partir d’una cronologia que va de 1800 a 1843, en la que ens referim als autors, als impressors-productors del llibre imprès i decorat amb estampes, i als artistes. Aquestes fases ens han obligat a analitzar part del sistema editorial i literari de l’època, i a cercar els models implantats a Barcelona. A grans trets aquestes dues línies d’estudi convergeixen en què el món editorial barceloní dels primers anys del segle XIX es limitava a reeditar i copiar obres d’altres impressors, i que en comptades ocasions publicava obres originals. El catàleg recull la mostra de les il·lustracions i és el fonament de la part d’anàlisi dels llibres publicats a Barcelona. Per vincular l’anàlisi i el catàleg el fil conductor és la impremta barcelonina de la primera meitat de segle XIX, però només centrada en la producció de llibres decorats amb estampes calcogràfiques, perquè creiem que era la tècnica més desatesa per la historiografia de l’art gràfic d’aquesta època. Els primers protagonistes són els impressors. La Barcelona d’aquella època és una ciutat que viu els convulsos esdeveniments històrics que sacsegen els inicis de segle dinou, però malgrat tot hi sorprèn la vitalitat d’aquelles petites impremtes familiars que passaven de pares a fills, en les que prenen un especial protagonisme les vídues dels impressors. Algunes d’aquestes cases presenten unes meritòries obres a pesar de que també el volum total de publicacions amb estampes sigui mínim. Cosa que al cap i a la fi no és el més important ja que per sobre de les xifres destaca l’entusiasme i bon ofici transmès a les publicacions, com és el cas de la impremta Compañia Jordi, Roca y Gaspar. Al costat de les impremtes que tenen més continuïtat en el temps i que deixen un número d’obres publicades notable, entre les que destaquen la impremta Brusi, Piferrer, Oliva, Sierra y Martí, Saurí o Bergnes de las Casas. I a continuació les noves impremtes que sorgeixen a finals de la dècada dels anys trenta i principis dels quaranta com els Oliveres, Estivill, Indar o Verdaguer. En l’anàlisi de conjunt tampoc hem d’oblidar el mercat que els impressors donen resposta, doncs tenen una determinada clientela i un nivell cultural que es limita als coneixements i les modes de la primera meitat del segle XIX. Les temàtiques lluny de ser reduïdes manifesten una gran diversitat en la que es tracten múltiples temes. Les obres il·lustrades amb estampes, a grans trets, es centren en obres de literatura (novel·les per entregues d’autors europeus traduïts al castellà a partir de la versió francesa), llibres d’història, de viatges, de geografia que tracten terres llunyanes, llibres tècnics i científics, artístics, llibres de religió, de poesia o medicina.
The intaglio produced in Barcelona during the first half of the nineteenth century is the objective of this thesis. The study of this artwork has been discussed as a phenomenon linked to the productive activity of the presses, as well as loose prints market, the main demand came from the publishing world to cover the need to illustrate their publications. The study conducted has two areas, a bibliography and analysis, and a more artistic, in catalog. The analysis illustrated book examines the various stages of the publishing industry, from the chronology of 1800-1843, and in which we refer to the authors, printers, producers of the book decorated with prints, and artists. These phases have forced us to analyze part of the editorial and literary at the time, and find the models that were introduced in Barcelona. Broadly speaking these lines converge at the Barcelona publishing of the first half of the nineteenth century was limited to re-edit and copy works carried out by other printers, and in rare cases published original works. The catalog brings together a sampling of illustrations and are the foundation of the analysis of the books published in Barcelona. The relationship between the analysis and the catalog is presented from the press in Barcelona from the first half of the nineteenth century, of which only studies the book decorated with intaglio prints, because we believe that the technique was neglected by the historiography graphic art of this era. The main protagonists are the printers. The Barcelona of the time is a city that lives the turbulent historical events that shake the early nineteenth century, but nevertheless surprised by the vitality of small family printing passing from father to son, and where we will also see how they special importance widows of printers. Some of these houses have meritorious works although we also found that the total volume of publications decorated with prints was minimal, something that after all is not as important as the figures above highlights the enthusiasm and good trade transmitted in each of the published works, as in the case of printing Compañia Jordi, Roca y Gaspar. Or printers with more continuity in time and left a remarkable number of published works, among which the press Brusi, Piferrer, Oliva, Sierra y Martí, Saurí or Bergnes de las Casas. And the new presses that arise late in the thirties and early forties as Oliveres, Estivill, Indar or Verdaguer. In the overall analysis we must not forget the market for printers to respond, as they have a certain clientele and cultural level is limited to knowledge and fashions of the first half of the nineteenth century. The themes of the works far from being reduced show a great diversity which addresses multiple issues. And in these works illustrated with engravings would say that, broadly speaking, are works of literature (novels in installments of European authors translated into Spanish from the French), history books, travel, geography dealing with land distant, technical and scientific books, art, religion books, poetry and medicine.
Art gràfic; Gravat; Llibre il·lustrat
76 - Artes gráficas
Ciències Humanes
ADVERTIMENT. L'accés als continguts d'aquesta tesi doctoral i la seva utilització ha de respectar els drets de la persona autora. Pot ser utilitzada per a consulta o estudi personal, així com en activitats o materials d'investigació i docència en els termes establerts a l'art. 32 del Text Refós de la Llei de Propietat Intel·lectual (RDL 1/1996). Per altres utilitzacions es requereix l'autorització prèvia i expressa de la persona autora. En qualsevol cas, en la utilització dels seus continguts caldrà indicar de forma clara el nom i cognoms de la persona autora i el títol de la tesi doctoral. No s'autoritza la seva reproducció o altres formes d'explotació efectuades amb finalitats de lucre ni la seva comunicació pública des d'un lloc aliè al servei TDX. Tampoc s'autoritza la presentació del seu contingut en una finestra o marc aliè a TDX (framing). Aquesta reserva de drets afecta tant als continguts de la tesi com als seus resums i índexs.