Sota el signe de l'Odissea: el viaggio in Italia del cinema modern: de Rossellini a El menyspreu

Author

Llorca, Vicenç

Director

Pérez, Xavier

Date of defense

2015-10-30

Legal Deposit

B 30017-2015

Pages

281 p.



Department/Institute

Universitat Pompeu Fabra. Departament de Comunicació

Doctorate programs

Programa de doctorat en Comunicació

Abstract

Aquesta tesi pretén demostrar que l’Odissea constitueix un dels eixos vertebradors del cinema modern, ja que actua com a signe des del qual s’estableix un paradigma interpretatiu de la pròpia modernitat cinematogràfica i com a focus de noves formes artístiques i nous continguts temàtics. El film que ho fa possible és Le Mépris (1963) de Jean-Luc Godard. Per fonamentar-ho, s’hi han investigat dos aspectes clau: la influència de Roberto Rossellini i l’evolució del cinema italià de la mà d’Antonioni i Fellini, i el diàleg establert entre l’obra de Godard i la novel•la de la qual parteix, Il disprezzo (1954) d’Alberto Moravia. Aquestes dues línies d’anàlisi reconeixen com a comú denominador el tractament temàtic del sentiment del menyspreu, esdevingut símbol de l’evolució de la parella en la segona meitat del segle XX i de la metàfora del buit i de la crisi de valors de l’època.


This thesis aims to demonstrate that the Odyssey is one of the backbones of modern cinema as it acts as a sign from which it establishes an interpretative paradigm of modern cinema itself and as a source of new artistic forms and new thematic content. The film that makes this possible is Le Mépris (1963) by Jean-Luc Godard. In support of this, two key aspects were investigated: the influence of Roberto Rossellini and the evolution of Italian cinema through directors Fellini and Antonioni, and the dialogue established between Godard's work and the novel from where it starts, Il disprezzo (1954) by Alberto Moravia. These two lines of analysis have one common denominator: The way in which the feeling of contempt is treated, by becoming a symbol of the evolution of couples during the second half of the twentieth century and also of the metaphor of the void and of the crisis of moral values from that time period.

Keywords

Odissea; Homer; Ulisses; Penèlope; Troia; Ítaca; Rossellini; Viaggio in Italia; Modernitat cinematogràfica; Menyspreu; Le Mépris; Il disprezzo; Moravia; Godard; Antonioni; Fellini; Mise en abîme; Odyssey; Odysseus; Penelope; Troy; Ithaca; Film modernity; Contempt

Subjects

316 – Sociology. Communication

Documents

tvll.pdf

2.005Mb

 

Rights

ADVERTIMENT. L'accés als continguts d'aquesta tesi doctoral i la seva utilització ha de respectar els drets de la persona autora. Pot ser utilitzada per a consulta o estudi personal, així com en activitats o materials d'investigació i docència en els termes establerts a l'art. 32 del Text Refós de la Llei de Propietat Intel·lectual (RDL 1/1996). Per altres utilitzacions es requereix l'autorització prèvia i expressa de la persona autora. En qualsevol cas, en la utilització dels seus continguts caldrà indicar de forma clara el nom i cognoms de la persona autora i el títol de la tesi doctoral. No s'autoritza la seva reproducció o altres formes d'explotació efectuades amb finalitats de lucre ni la seva comunicació pública des d'un lloc aliè al servei TDX. Tampoc s'autoritza la presentació del seu contingut en una finestra o marc aliè a TDX (framing). Aquesta reserva de drets afecta tant als continguts de la tesi com als seus resums i índexs.

This item appears in the following Collection(s)