dc.contributor
Universitat de Lleida. Departament de Història de l'Art i Història Social
dc.contributor.author
Solé i Martí, Esther
dc.date.accessioned
2016-04-14T10:16:37Z
dc.date.available
2016-04-14T10:16:37Z
dc.date.issued
2015-12-18
dc.identifier.uri
http://hdl.handle.net/10803/371736
dc.description.abstract
Aquesta tesi presenta una panoràmica en clau artísica del pla de Lleida entre 1875
i 1936. Hem constatat que durant aquesta època prenen forma i es consoliden
uns mecanismes, unes estructures i unes dinàmiques imprescindibles per a
la supervivència del fet artístic a Ponent, de tal manera que la concepció tòpica
d’aquest territori com una estepa pel que feia a l’àmbit cultural i artístic queda en
entredit.
Sense oblidar que el nostre objecte d’estudi ocupa una posició perifèrica dins del
marc general de l’art català d’època contemporània, presentem una lectura renovada
gràcies a la incorporació de propostes metodològiques pròpies de disciplines amb
poca o cap relació directa amb la història de l’art com són la teoria dels camps
de poder (pròpia de la sociologia) i la teoria dels polisistemes (habitual en estudis
de traducció). Des d’aquest punt de vista hem superat un escenari tradicionalment
definit en base a oposicions binàries, sublimades en la relació Lleida-Barcelona i
en la dialèctica centre-perifèria, i hem traçat un panorama sensiblement més ric en
matisos, que aporta una major dimensió al coneixement disponible i encaixa com
una peça més en el gran polisistema que és l’art català d’època contemporània.
cat
dc.description.abstract
La presente tesis ofrece una panorámica en clave artística de la zona conocida como
“Ponent” o “pla de Lleida” (llano en el sur de la provincia de Lleida, aproximadamente
formado por las comarcas de la Noguera, Segrià, Urgell y Pla d’Urgell) entre 1875
y 1936. Hemos constatado que durante esta época se forman y se consolidan
unos mecanismos, unas estructuras y unas dinámicas imprescindibles para la
supervivencia del hecho artístico de Ponent, de tal modo que la concepción tópica
sobre este territorio como una estepa en lo referente al ámbito artístico y cultural
queda en entredicho.
Sin olvidar que nuestro objeto de estudio ocupa una posición periférica dentro del
marco general del arte catalán de época contemporánea, presentamos una lectura
renovada gracias a la incorporación de propuestas metodológicas propias de
disciplinas con poca o ninguna relación directa con la historia del arte, como son la
teoría de los campos de poder (propia de la sociología) y la teoría de los polisistemas
(habitual en estudios de traducción). Desde este punto de vista hemos superado un
escenario tradicionalmente definido en base a oposiciones binarias sublimadas en
la relación Lleida-Barcelona y en la dialéctica centro-periferia, y hemos trazado un
panorama sensiblemente más rico en matices, que aporta una mayor dimensión al
conocimiento disponible y encaja como una pieza más en el gran polisistema que
es el arte catalán de época contemporánea.
spa
dc.description.abstract
This thesis presents a panoramic view of the artistic phenomena occured in the area
known as “pla de Lleida” or “Ponent” (the plain territory located in the southern part
of Lleida’s province in West Catalonia, currently roughly comprised by Noguera,
Segrià, Pla d’Urgell, and Urgell regions) between 1875 and 1936. During this period,
the mechanisms, structures, and dynamics essential to ensure Ponent’s artistic life
are developed and consolidated, setting grounds for discussion about the traditional
cliché about Lleida being an artistic and cultural desert.
Regarding Catalan contemporary art as a whole, our subject matter is certainly
in a peripheric position. However, this stance is observed from a renewed point
of view by the means of a combination of field and polysystem theory. This is a
rare approach in art history, but it has allowed us to overcome a scenario based
upon binary oppositions —condensed in centre-periphery relationships and the
dialectics between Lleida and Barcelona— and thus to draw a richer panorama,
which provides a new dimension to available knowledge and fits in as another part
in the great polysystem of contemporary Catalan art.
eng
dc.format.extent
563 p.
cat
dc.format.mimetype
application/pdf
dc.publisher
Universitat de Lleida
dc.rights.license
L'accés als continguts d'aquesta tesi queda condicionat a l'acceptació de les condicions d'ús establertes per la següent llicència Creative Commons: http://creativecommons.org/licenses/by-sa/3.0/es/
dc.rights.uri
http://creativecommons.org/licenses/by-sa/3.0/es/
*
dc.source
TDX (Tesis Doctorals en Xarxa)
dc.subject
Fet artístic
cat
dc.subject
Camps de poder
cat
dc.subject
Polisistemes
cat
dc.subject
Hecho artístico
cat
dc.subject
Campos de poder
cat
dc.subject
Polisistemas
cat
dc.subject
Artistic phenomenon
cat
dc.subject
Field theory
cat
dc.subject
Polysystem theory
cat
dc.subject.other
Història de l'art
cat
dc.title
L'Art i la vida artística a les terres de Lleida, 1875-1936: lectura sistèmica d'una perifèria
cat
dc.type
info:eu-repo/semantics/doctoralThesis
dc.type
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.contributor.director
Vilà i Tornos, Frederic
dc.contributor.tutor
Vilalta i Escobar, María José, 1962-
dc.rights.accessLevel
info:eu-repo/semantics/openAccess