La resistència del buit: ruïna, cos i gest obscè en l'obra de Ciprì i Maresco

Author

Miralles i Broto, Joan Jordi

Director

Pintor Iranzo, Ivan

Date of defense

2016-02-03

Pages

391 p.



Department/Institute

Universitat Pompeu Fabra. Departament de Comunicació

Doctorate programs

Programa de doctorat en Comunicació

Abstract

Aquest tesi traça un recorregut per tres dels pilars fonamentals de l’univers particular de Daniele Ciprì i Franco Maresco: el territori, el cos i el gest obscè. Mitjançant una metodologia transversal i comparativa, que posa en joc tant conceptes estètics com antropològics, es demostra com aquestes tres categories estableixen una relació basada en una necessitat recíproca, capaç de confeccionar una matèria expressiva allunyada dels processos d’homologació i dels convencionalismes. Efectivament, la visió original i radical del cinema i la televisió de Ciprì i Maresco ateny el límit de la representació, fomentant un valor de resistència que permet que les imatges romanguin amb el pas del temps. La darrera part de la tesi consta d’un extens repertori de la gestualitat obscena emprada pels dos directors sicilians.


This thesis traces a journey through three of the mainstays of the unique universe of Daniele Ciprì and Franco Maresco: the land, the body and the obscene gesture. Using a cross-disciplinary and comparative methodology, which brings into play both aesthetic and anthropological concepts, demonstrates how these three categories establish a relationship based on a mutual need, with the ability to create expressive material without the approved and conventional processes. Thus, Ciprì and Maresco’s original and radical vision of cinema and television reaches the limit of representation, making it resistant and allowing their images to survive the passage of time. The last part of the thesis consists of an extensive repertoire of the obscene gestures used by two Sicilian directors.

Keywords

Resistència; Ruïna; Cos; Gest obscè; Obscenitat; Cinisme; Sublim; Crueltat; Postapocalipsi; Freak; Degradació; Perifèria; Carn; Absurd; Buit; Dona; Monstre; Grotesc; Màfia; Cel; Palerm; Televisió; Rostre; Disgust; Compassió; Resistance; Ruin; Body; Obscene; Gesture; Obscenity; Cynicism; Sublime; Cruelty; Postapocalipsis; Freak; Degradation; Periphery; Flesh; Nonsense; Empty; Woman; Monster; Mafia; Sky; Palermo; Television; Face; Disgust; Compassion

Subjects

77 – Photography. Cinematography

Documents

tjjmb.pdf

155.4Mb

 

Rights

ADVERTIMENT. L'accés als continguts d'aquesta tesi doctoral i la seva utilització ha de respectar els drets de la persona autora. Pot ser utilitzada per a consulta o estudi personal, així com en activitats o materials d'investigació i docència en els termes establerts a l'art. 32 del Text Refós de la Llei de Propietat Intel·lectual (RDL 1/1996). Per altres utilitzacions es requereix l'autorització prèvia i expressa de la persona autora. En qualsevol cas, en la utilització dels seus continguts caldrà indicar de forma clara el nom i cognoms de la persona autora i el títol de la tesi doctoral. No s'autoritza la seva reproducció o altres formes d'explotació efectuades amb finalitats de lucre ni la seva comunicació pública des d'un lloc aliè al servei TDX. Tampoc s'autoritza la presentació del seu contingut en una finestra o marc aliè a TDX (framing). Aquesta reserva de drets afecta tant als continguts de la tesi com als seus resums i índexs.

This item appears in the following Collection(s)