Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Didàctica de l'Expressió Musical, Plàstica i Corporal
El desenvolupament de la consciència corporal en la pràctica d’un instrument musical ha esdevingut objecte d’interès emergent en l’àmbit de la investigació acadèmica. Cada dia hi ha més músics instrumentistes que practiquen i es formen en els anomenats mètodes de consciència corporal, i investiguen els aspectes beneficiosos que aquests mètodes poden aportar a la seva pràctica instrumental. Aquesta tesi s’emmarca en aquest context i avalua un Programa d’Educació Psicofísica per a Flautistes basat en el mètode Cos-Art i en els requeriments corporals en la pràctica de la flauta travessera. Els resultats obtinguts assenyalen que aquest programa afavoreix la presa de consciència d’un millor ús corporal, incideix en l’adquisició d’hàbits saludables, proporciona millores tècnicomusicals i aporta una ampliació de recursos de cara a la pràctica docent.
El desarrollo de la conciencia corporal en la práctica de un instrumento musical se ha convertido en objeto de interés emergente en el ámbito de la investigación académica. Cada día hay más músicos instrumentistas que practican y se forman en los llamados métodos de conciencia corporal, e investigan los aspectos beneficiosos que estos métodos pueden aportar a su práctica instrumental. La presente tesis se enmarca en este contexto y evalúa un Programa de Educación Psicofísica para Flautistas basado en el método Cos-Art y en las demandas corporales en la práctica de la flauta travesera. Los resultados obtenidos indican que este programa favorece la toma de conciencia de un mejor uso corporal, incide en la adquisición de hábitos saludables, proporciona mejoras técnico-musicales y aporta una ampliación de recursos para la práctica docente.
The development of body awareness in the practice of a musical instrument has become an emerging interest in the field of academic research. Every time there are more and more instrumentalist musicians who rehearse and are being formed in the so-called methods of body awareness and they are doing research on the beneficial aspects that these methods can bring to the practice of their instruments. This thesis is framed in this context and it evaluates a Psychophysical Education Program for Flute Players based on the Cos-Art method and on the corporal requirements in flute practice. The results indicate that this program promotes a better awareness of the use of the body, it enhances the acquisition of healthy habits, it provides technical musical improvement and it gives a wide range of teaching resources.
Consciència corporal; Conciencia corporal; Body awareness; Flauta travessera; Flauta travesera; Flute; Mètode cos-art; Método cos-art; Cos-art method
78 - Música
Ciències Socials