Pasolini en context: Trauma, memòria, identitat i història cultural a la Itàlia de postguerra

Autor/a

Lluró, Josep M.

Director/a

Monegal, Antonio

Data de defensa

2016-05-24

Pàgines

301 p.



Departament/Institut

Universitat Pompeu Fabra. Departament d'Humanitats

Programa de doctorat

Programa de doctorat en Humanitats

Resum

Pasolini va conceptualitzar en la seva obra els processos destructors del capitalisme posterior a la segona guerra mundial. La seva narrativa els enfoca des de la perspectiva dels grups socials dels suburbis degradats els quals van crear una cultura híbrida entre el substrat camperol i les respostes morals a les pressions d una vida urbana. El seu cinema explora la necessitat de reformular els mites humanístics per a fer front a la desertització espiritual i cultural a què ens condemna el consumisme del darrer capitalisme. La seva poesia narra els estralls personals que comporta l enfrontament contra aquests processos de destrucció i contra les convencions socials. El nostre treball pretén seguir el diàleg de Pasolini amb la tradició de pensament crític del marxisme romàntic i contextualitzar l originalitat de la seva obra dins d alguns dels corrents crítics que als anys seixanta qüestionaven la conversió del món en una pura mercaderia.


Throughhiswork, Pasolini conceptualized the destructive processes of post- SecondWorldWarcapitalism. Hisnarrativefocuses on the processes from the perspective of social groupsfromdilapidatedsuburbs: a mass of dispossessedpeoplewhocreated a hybridculturebetween the peasantsubstrataand the moral responses to the pressure of urbanlife.Hiscinematicwork explores the necessity of reforminghumanistmyths in order to combat the spiritualand cultural desertionthatcondemns us to the consumerism of contemporarycapitalism. Hispoetryspeaks of the personal havocthatleads to clashesagainstthesedestructive processes andagainst social conventions. Comingfrom a radical originality, Ourstudyaims to followPasolini sdialoguewiththe RomanticMarxisttradition of criticalthoughtand to bring context to the originality of hisworkwithinsome of the criticaltrends of the 1960s that, questioned the transformation of the worldinto a purelycommercialentity.

Paraules clau

Antropologia; Cinema; Consumisme; Cos; Feixisme; Història; Identitat; Itàlia; Marxisme; Neoliberalisme; Novel·la; Poesia; Trauma; Anthropology; Body; Cinema; Consumerism; Fascism; History; Identity; Italy; Marxism; Neoliberalism; Novel; Poetry; Trauma

Matèries

82 - Literatura

Documents

tjmll.pdf

3.265Mb

 

Drets

ADVERTIMENT. L'accés als continguts d'aquesta tesi doctoral i la seva utilització ha de respectar els drets de la persona autora. Pot ser utilitzada per a consulta o estudi personal, així com en activitats o materials d'investigació i docència en els termes establerts a l'art. 32 del Text Refós de la Llei de Propietat Intel·lectual (RDL 1/1996). Per altres utilitzacions es requereix l'autorització prèvia i expressa de la persona autora. En qualsevol cas, en la utilització dels seus continguts caldrà indicar de forma clara el nom i cognoms de la persona autora i el títol de la tesi doctoral. No s'autoritza la seva reproducció o altres formes d'explotació efectuades amb finalitats de lucre ni la seva comunicació pública des d'un lloc aliè al servei TDX. Tampoc s'autoritza la presentació del seu contingut en una finestra o marc aliè a TDX (framing). Aquesta reserva de drets afecta tant als continguts de la tesi com als seus resums i índexs.

Aquest element apareix en la col·lecció o col·leccions següent(s)