Universitat Pompeu Fabra. Departament de Comunicació
Programa de doctorat en Comunicació
This thesis investigates the design process of mobile-based narratives to verify whether the affordances and constraints of the supporting medium have contributed to shaping specific discursive strategies and particular participation modes. Have properties such as connectivity, location-awareness, portability and multimodality enabled narrative formats that gained force by contesting traditional patterns and classic narrativity notions? The unveiling of the research inquiry happens through a bricolage of methods from artistic and scientific domains. The study of the phenomenon comprises three correlated stages: 1) theoretical literature review that investigates the artistic use of locative and mobile media, and their influence in the basic principles governing narratives, 2) case study of Blast Theory artistic practice grounded in the ethnographic approach of a site-visit, and resulting in a qualitative analysis of four of their projects, 3) applied-theory activities that lead to the collaborative development of a geolocated narrative which serves to evaluate participant's experience.
Esta tesis explora el diseño de las narrativas basadas en dispositivos móviles observando si los recursos expresivos y las limitaciones del medio contribuyen a la formación de estrategias discursivas y modos de participación particulares y específicos. La conectividad, la geolocalización, la portabilidad y la multimodalidad han permitido la aparición de nuevos formatos narrativos que ganan fuerza disputando los patrones y las nociones clásicas de la narratividad? El estudio comprende tres etapas: 1) revisión de la literatura teórica que investiga el uso artístico de los locative media y su influencia en los principios básicos que rigen las narrativas, 2) estudio de caso de la práctica artística del colectivo Blast Theory, basada en el abordaje etnográfico de una visita de campo y posterior análisis cualitativo de cuatro de sus obras, 3) actividades de teoría aplicada que incluyen el desarrollo colaborativo de una narrativa geolocalizada que sirve para evaluar la experiencia de los participantes.
Arts-based research; Computer-based systems; Mixed Reality Game; Interactivity; Locative media; Participative; Situationism; Social communication; Blast Theory; Matt Adams; Ju Row Farr; Nick Tandavanitj; Audiovisual; Juegos de realidad alternativa; Internet; Interactivo; Medios de comunicación móviles; Playfulness
316 - Sociología. Comunicación
ADVERTIMENT. L'accés als continguts d'aquesta tesi doctoral i la seva utilització ha de respectar els drets de la persona autora. Pot ser utilitzada per a consulta o estudi personal, així com en activitats o materials d'investigació i docència en els termes establerts a l'art. 32 del Text Refós de la Llei de Propietat Intel·lectual (RDL 1/1996). Per altres utilitzacions es requereix l'autorització prèvia i expressa de la persona autora. En qualsevol cas, en la utilització dels seus continguts caldrà indicar de forma clara el nom i cognoms de la persona autora i el títol de la tesi doctoral. No s'autoritza la seva reproducció o altres formes d'explotació efectuades amb finalitats de lucre ni la seva comunicació pública des d'un lloc aliè al servei TDX. Tampoc s'autoritza la presentació del seu contingut en una finestra o marc aliè a TDX (framing). Aquesta reserva de drets afecta tant als continguts de la tesi com als seus resums i índexs.