Subtle subversion: an analysis of female desire in the works of Frances Sheridan, Frances Brooke, Elizabeth Griffith and Sophia LEE

dc.contributor
Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Filologia Anglesa i de Germanística
dc.contributor.author
Sánchez Campos, Noelia
dc.date.accessioned
2017-09-04T07:29:01Z
dc.date.available
2017-09-04T07:29:01Z
dc.date.issued
2017-05-26
dc.identifier.isbn
9788449071454
en_US
dc.identifier.uri
http://hdl.handle.net/10803/405313
dc.description.abstract
Esta tesis examina el tema del deseo femenino en la obra de cuatro autoras poco conocidas de finales del siglo XVIII. Los textos primarios son Memoirs of Miss Sidney Bidulph (1761) de Frances Sheridan, The History of Lady Julia Mandeville (1763) de Frances Brooke, The Delicate Distress (1769) de Elizabeth Griffith y The Recess (1783) de Sophia Lee. El objetivo principal de mi tesis es determinar el discurso de deseo producido por las autoras que he seleccionado. La cuestión de la tesis tiene como objetivo la detección del alcance del nivel de resistencia a la marcada configuración de la mujer “correcta” que puede observarse en la obra de estas autoras y, especialmente, el propósito de esa resistencia. La tesis también propone que estas autoras representan personajes femeninos aparentemente convencionales que logran conseguir un dominio considerable sobre ellas mismas. Uno de los aspectos analizados en esta tesis es la noción de la virtud femenina en apuros, introducida por Samuel Richardson y continuada por otros novelistas, Frances Sheridan incluida. La ficción amorosa es otra tradición considerada, lo cual crea una dinámica complicada en la que el rol que la mujer juega en la seducción es examinado. Esta tesis pone en duda suposiciones generales sobre la vida familiar (y sus implicaciones para la mujer). Mediante un minucioso análisis de la figura de la ‘heroína’, se examinan las representaciones culturales y sociales de la mujer y los elementos perturbadores inherentes en la figura de la mujer fatal. Tradiciones literarias con gran prevalencia, como la ficción histórica y el Gótico Femenino, también son consideradas. Algunos elementos del psicoanálisis, pertenecientes a figuras destacadas como Freud y Julia Kristeva, son utilizadas para determinar las maneras en las que el psicoanálisis puede ser usado para acceder textos literarios. Otra tradición importante bajo análisis es la ausencia materna, la cual es usada para detectar los efectos que este aspecto literario tiene sobre la narrativa.
en_US
dc.description.abstract
This thesis examines the topic of female desire in the work of four lesser-known late eighteenth century women writers. The texts under analysis are Frances Sheridan’s Memoirs of Miss Sidney Bidulph (1761), Frances Brooke’s The History of Lady Julia Mandeville (1763), Elizabeth Griffith’s The Delicate Distress (1769) and Sophia Lee’s The Recess (1783). The main objective of my thesis is to determine the discourse of desire produced by the authors I have selected. My thesis question aims at detecting the extent to which these women writers resist the strict configuration of the ‘proper’ woman and, especially, the purpose that lies behind that resistance. It also aims to propose that those women writers depict apparently conventional female characters who achieve a significant amount of self-command. One of the aspects analysed in this thesis is female virtue in distress, introduced by Samuel Richardson and continued by later novelists, Frances Sheridan included, is examined. Amatory fiction is yet another significant tradition which is analysed, which creates a complicated dynamics in which the role women play in seduction is examined. The present thesis interrogates general assumptions about family life – and its implications for women – and also, most importantly, in its careful analysis of the figure of the ‘heroine, women’s cultural and social representations and the disruptive components inherent in femme fatale figures are carefully examined. Mainstream, powerful literary traditions such as Historical Fiction and the Female Gothic, are also considered. Some elements of psychoanalytical thought, such as Freud’s notion of the uncanny or Julia Kristeva’s notion of abjection, are used to determine the ways in which Psychoanalysis can be used to access literary texts. Maternal absence is yet another traditional trope which is analysed to detect the effects such influential and perpetual literary trope has on the narratives.
en_US
dc.format.extent
283 p.
en_US
dc.format.mimetype
application/pdf
dc.language.iso
eng
en_US
dc.publisher
Universitat Autònoma de Barcelona
dc.rights.license
L'accés als continguts d'aquesta tesi queda condicionat a l'acceptació de les condicions d'ús establertes per la següent llicència Creative Commons: http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/
dc.rights.uri
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/
*
dc.source
TDX (Tesis Doctorals en Xarxa)
dc.subject
Escriptores britàniques
en_US
dc.subject
Escritoras británicas
en_US
dc.subject
British women writers
en_US
dc.subject
Literatura
en_US
dc.subject
Literature
en_US
dc.subject
Subversió
en_US
dc.subject
Subversión
en_US
dc.subject
Subversion
en_US
dc.subject.other
Ciències Humanes
en_US
dc.title
Subtle subversion: an analysis of female desire in the works of Frances Sheridan, Frances Brooke, Elizabeth Griffith and Sophia LEE
en_US
dc.type
info:eu-repo/semantics/doctoralThesis
dc.type
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.subject.udc
8
en_US
dc.contributor.authoremail
noeliasanchezcampos@gmail.com
en_US
dc.contributor.director
Owen, David
dc.embargo.terms
cap
en_US
dc.rights.accessLevel
info:eu-repo/semantics/openAccess


Documents

nsc1de1.pdf

1.137Mb PDF

Aquest element apareix en la col·lecció o col·leccions següent(s)