dc.contributor
Universitat Pompeu Fabra. Departament d'Humanitats
dc.contributor.author
Clariana Rodagut, Ainamar
dc.date.accessioned
2017-11-09T11:26:27Z
dc.date.available
2017-11-09T11:26:27Z
dc.date.issued
2017-10-04
dc.identifier.uri
http://hdl.handle.net/10803/456171
dc.description.abstract
The aim of this research is to analyze the apearance of theye's visual
motif, interpreted in its corespondence betwen the iner eye and the
outer eye. This corelation wil be studied in the films:
Emak Bakia
(1926), by Man Ray;
La coquilet le clergyman
(1928), paying special
atention to Antonin Artaud's theoretical contribution;
La Chute de la
maison Usher
(1928), by Jean Epstein;
Un chien andalou
(192
9),
emphasizing Luis Buñuel's imagery both in his first film and in the
rest of his filmography; Le sang d'un poète (1932) by Jean Cocteau.
The study of the visionary or creativexperience, in thexamined
artists, articulates the diferent sections of th
e text. Pasivity and the
scren are thelements that link the diferent experiences. And, also,
they alow to propose an iconography of theye, especialy in cinema,
in the Parisian and surealist artisticontext betwen 1926 and 1932.
en_US
dc.description.abstract
Esta investigación tiene la finalidade analizar laparición
del moti
vo
visual del ojo
, interpretado en su
corespondencia
entre ojo interior y
ojo exterior,
en las películas
:
Emak Bakia
(1926)
,
de Man Ray;
La
coquilet le clergyman
(1928), prestando especial atención a la
aportación teórica de Antonin Artaud;
La
Chute de la maison Usher
(1928)
,
de Jean Epstein;
Un chien andalou
(1929), haciendo hinca
pié
en el imaginario que
Luis Buñuel
desarola
en su primera película y en
el resto de su filmografía;
Le sang d’un poète
(1932), de Jean Cocteau.
El estudio de la ex
periencia visionaria
o creativa,
en los artistas
tratados
,
articula
los diferentes apartados del texto. La pasividad y la
pantala son los elementos que cohesionan las diversas vivencias.
Y
permiten
proponer
una icono
grafía
del ojo
,
especialmenten el
sép
timo arte,
en
el contexto artístico
parisino y surealista
situado entre
1926 y 1932
.
en_US
dc.format.extent
711 p.
en_US
dc.format.mimetype
application/pdf
dc.language.iso
spa
en_US
dc.publisher
Universitat Pompeu Fabra
dc.rights.license
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dc.rights.uri
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/
*
dc.source
TDX (Tesis Doctorals en Xarxa)
dc.subject
Iconografía del ojo
en_US
dc.subject
Estética surrealista
en_US
dc.title
Iconografía del ojo: A partir del cine de autores afines a la estética surrealista (1926-1932)
en_US
dc.type
info:eu-repo/semantics/doctoralThesis
dc.type
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.contributor.authoremail
ainamar.clariana@gmail.com
en_US
dc.contributor.director
Cirlot, Victòria
dc.embargo.terms
cap
en_US
dc.rights.accessLevel
info:eu-repo/semantics/openAccess
dc.description.degree
Programa de doctorat en Humanitats