Universitat Pompeu Fabra. Departament d'Humanitats
Programa de doctorat en Humanitats
The aim of this research is to analyze the apearance of theye's visual motif, interpreted in its corespondence betwen the iner eye and the outer eye. This corelation wil be studied in the films: Emak Bakia (1926), by Man Ray; La coquilet le clergyman (1928), paying special atention to Antonin Artaud's theoretical contribution; La Chute de la maison Usher (1928), by Jean Epstein; Un chien andalou (192 9), emphasizing Luis Buñuel's imagery both in his first film and in the rest of his filmography; Le sang d'un poète (1932) by Jean Cocteau. The study of the visionary or creativexperience, in thexamined artists, articulates the diferent sections of th e text. Pasivity and the scren are thelements that link the diferent experiences. And, also, they alow to propose an iconography of theye, especialy in cinema, in the Parisian and surealist artisticontext betwen 1926 and 1932.
Esta investigación tiene la finalidade analizar laparición del moti vo visual del ojo , interpretado en su corespondencia entre ojo interior y ojo exterior, en las películas : Emak Bakia (1926) , de Man Ray; La coquilet le clergyman (1928), prestando especial atención a la aportación teórica de Antonin Artaud; La Chute de la maison Usher (1928) , de Jean Epstein; Un chien andalou (1929), haciendo hinca pié en el imaginario que Luis Buñuel desarola en su primera película y en el resto de su filmografía; Le sang d’un poète (1932), de Jean Cocteau. El estudio de la ex periencia visionaria o creativa, en los artistas tratados , articula los diferentes apartados del texto. La pasividad y la pantala son los elementos que cohesionan las diversas vivencias. Y permiten proponer una icono grafía del ojo , especialmenten el sép timo arte, en el contexto artístico parisino y surealista situado entre 1926 y 1932 .
Iconografía del ojo; Estética surrealista
77 - Fotografía. Cinematografía