The Economy of the Curatorial and the Fields of the Contemporary Art World: Curatorial instances and the market of contemporary art in and from (South) Africa

dc.contributor
Universitat Pompeu Fabra. Departament d'Humanitats
dc.contributor.author
Franzoni, Mariella
dc.date.accessioned
2019-10-16T11:34:36Z
dc.date.available
2021-04-05T02:00:11Z
dc.date.issued
2019-10-08
dc.identifier.uri
http://hdl.handle.net/10803/667674
dc.description.abstract
This dissertation analyzes the relationship between curating and the contemporary art market, inscribing its enquiry in the realm of curatorial theory. Contributing to epistemological discussions on the notion of the curatorial, this study frames itself as an “economy of the curatorial”, an expression with which we define the sphere of economic relations of production and mediation engendered by curatorial practice and discourse in the contemporary art field. This field is considered increasingly dominated by market imperatives, since market players (commercial galleries, art fairs, and auction houses) have acquired an increasing authority in consecrating artists and, hence, in establishing both the economic and the symbolic value of art. Adopting a situated approach, this thesis is based on qualitative field research carried out in South Africa, and on the analysis of several instances that disclose the role of curators in the market of contemporary African art since 1989. The main case study is the analysis of curators’ role at the Goodman Gallery, which illustrates the performing of the curatorial within the marketplace.
en_US
dc.description.abstract
Esta tesis propone un análisis de la relación entre la curaduría y el mercado del arte contemporáneo, inscribiéndose en el ámbito de la teoría curatorial. A la vez que contribuye a las discusiones epistemológicas sobre la noción de lo curatorial, este estudio propone pensar estas relaciones como parte de una “economía de lo curatorial”, expresión con la que definimos el ámbito de las relaciones económicas de producción y mediación generadas por la práctica y el discurso curatoriales en el campo del arte contemporáneo. Este campo se considera como cada vez más dominado por los imperativos del mercado, siendo que las galerías comerciales, las ferias de arte y las casas de subastas han adquirido autoridad a la hora de consagrar a los artistas y, por ende, de establecer tanto el valor simbólico como económico del arte. Adoptando un enfoque situado, esta tesis se basa principalmente en una investigación de campo llevada a cabo en Sudáfrica, y en el análisis de varios casos y coyunturas que revelan el papel de los curadores en el mercado del arte africano contemporáneo desde 1989. El caso de estudio clave consiste en el análisis del papel de los curadores en la galería Goodman, las cual ilustra como la curaduría opera en un contexto de mercado.
en_US
dc.format.extent
595 p.
en_US
dc.format.mimetype
application/pdf
dc.language.iso
eng
en_US
dc.publisher
Universitat Pompeu Fabra
dc.rights.license
ADVERTIMENT. L'accés als continguts d'aquesta tesi doctoral i la seva utilització ha de respectar els drets de la persona autora. Pot ser utilitzada per a consulta o estudi personal, així com en activitats o materials d'investigació i docència en els termes establerts a l'art. 32 del Text Refós de la Llei de Propietat Intel·lectual (RDL 1/1996). Per altres utilitzacions es requereix l'autorització prèvia i expressa de la persona autora. En qualsevol cas, en la utilització dels seus continguts caldrà indicar de forma clara el nom i cognoms de la persona autora i el títol de la tesi doctoral. No s'autoritza la seva reproducció o altres formes d'explotació efectuades amb finalitats de lucre ni la seva comunicació pública des d'un lloc aliè al servei TDX. Tampoc s'autoritza la presentació del seu contingut en una finestra o marc aliè a TDX (framing). Aquesta reserva de drets afecta tant als continguts de la tesi com als seus resums i índexs.
dc.source
TDX (Tesis Doctorals en Xarxa)
dc.subject
Curating
en_US
dc.subject
Curatorial practice and discourse
en_US
dc.subject
The curatorial
en_US
dc.subject
Art field
en_US
dc.subject
Economic value
en_US
dc.subject
Symbolic value
en_US
dc.subject
Contemporary art
en_US
dc.subject
Art market
en_US
dc.subject
Contemporary African art
en_US
dc.subject
South Africa
en_US
dc.subject
Post-apartheid
en_US
dc.subject
Goodman gallery
en_US
dc.subject
Curaduría
en_US
dc.subject
Comisariado
en_US
dc.subject
Practica y discurso curatorial
en_US
dc.subject
Lo curatorial
en_US
dc.subject
Campo del arte
en_US
dc.subject
Valor económico
en_US
dc.subject
Valor simbólico
en_US
dc.subject
Arte contemporáneo
en_US
dc.subject
Mercado del arte
en_US
dc.subject
Arte contemporáneo africano
en_US
dc.subject
Sudáfrica
en_US
dc.subject
Galería Goodman
en_US
dc.title
The Economy of the Curatorial and the Fields of the Contemporary Art World: Curatorial instances and the market of contemporary art in and from (South) Africa
en_US
dc.type
info:eu-repo/semantics/doctoralThesis
dc.type
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.subject.udc
94
en_US
dc.contributor.authoremail
mariella.franzoni@gmail.com
en_US
dc.contributor.director
Valverde, Isabel
dc.embargo.terms
18 mesos
en_US
dc.rights.accessLevel
info:eu-repo/semantics/openAccess
dc.description.degree
Programa de doctorat en Humanitats


Documents

tmf.pdf

202.7Mb PDF

Aquest element apareix en la col·lecció o col·leccions següent(s)