El teatro infantil en la primera mitad del siglo XX: Implicaciones pedagógicas en la obra de Elena Fortún, Magda Donato y Concha Méndez

Author

Molina Angulo, Raquel

Director

Selfa Sastre, Moisés

Date of defense

2019-12-19

Pages

371 p.



Department/Institute

Universitat de Lleida. Departament de Didàctiques Específiques

Abstract

El teatre infantil del segle XIX i dels primers anys del segle XX es caracteritzava per el seu marcat caràcter moralitzant i adoctrinador. Era fruit de la continuïtat d’una llarga tradició dins la qual les obres teatrals estaven intrínsecament lligades a la religió i en molts casos eren emprades com un mitjà per transmetre valors, més que un fi artístic en si mateixes. Els anys 20 del segle passat van portar una renovació per al panorama teatral infantil espanyol. Tres de les impulsores i creadores d’aquest canvi de paradigma son Elena Fortún, Magda Donato i Concha Méndez. Aquesta tesi doctoral pretén oferir una anàlisi, des d’una visió literària i pedagògica, de les obres de teatre infantil d’aquestes tres autores que van contribuir a la renovació del teatre infantil espanyol.


El teatro infantil del siglo XIX y de los primeros años del siglo XX se caracterizaba por su marcado carácter moralizante y adoctrinador. Era fruto de la continuidad de una larga tradición en la que las obras teatrales estaban intrínsecamente ligadas a la religión y en muchos casos eran utilizadas como un medio para transmitir valores, más que un fin artístico en sí mismas. Los años 20 del siglo pasado trajeron consigo una renovación para el panorama teatral infantil español. Tres de las impulsoras y creadoras de este cambio de paradigma son Elena Fortún, Magda Donato y Concha Méndez. Esta tesis doctoral pretende ofrecer un análisis, des del punto de vista literario y pedagógico, de las obras de teatro infantil de estas tres autoras que contribuyeron a la renovación del teatro infantil español.


Children’s theatre in the19th century and throughout the early years of the 20th century was characterised by its highly moralising and indoctrinating character. This was the result of a long tradition in which plays were intricately linked to religion and, in many cases, were used for conveying values. Such plays were not always an artistic purpose in themselves. The 1920s saw a renewal in children’s theatre in Spain. Three writers who were key in bringing about this change were Elena Fortún, Magda Donato and Concha Méndez. This Ph. D. dissertation analyses children’s plays written by these three authors, all of whom favoured the renewal of Spanish children’s theatre.

Keywords

Teatre femení; Literatura infantil y juvenil; Literatura espanyola; Teatro femenino; Literatura infantil y juvenil; Literatura española; Women’s theatre; Children’s literature; Spanish literature

Subjects

82 - Literature

Knowledge Area

Didàctica de la Llengua i la Literatura

Documents

Trma1de1.pdf

2.567Mb

 

Rights

L'accés als continguts d'aquesta tesi queda condicionat a l'acceptació de les condicions d'ús establertes per la següent llicència Creative Commons: http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/
L'accés als continguts d'aquesta tesi queda condicionat a l'acceptació de les condicions d'ús establertes per la següent llicència Creative Commons: http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/

This item appears in the following Collection(s)