Reimagining the city: hip hop and the social transformation of Comuna 13, Medellín

dc.contributor
Universitat Pompeu Fabra. Departament d'Humanitats
dc.contributor.author
Lindmäe, Maria
dc.date.accessioned
2020-04-17T12:06:59Z
dc.date.available
2022-01-12T01:00:15Z
dc.date.issued
2020-01-13
dc.identifier.uri
http://hdl.handle.net/10803/668921
dc.description.abstract
This dissertation studies the role of music making in the social construction of the city within the paradigm of the experience economy. Music making as collective organization of sound that requires decisions of what is being emitted and what not, of what creates harmony and what produces dissonance, is also the organization of the imaginary and real spaces where it is created. Looking at hip hop as a social process that is constitutive of and constituted by in-between differential spaces, the thesis puts into value vernacular practices of creativity, analysing their role in the social reconstruction of Comuna 13 in Medellín, Colombia. Focusing on the cultural heritage of Comuna 13 that has been created by young artists as a means of resistance to (state) violence, the dissertation argues that urban social formations, such as hip hop groups, have an important role in empowering youth and in creating counter-dominant place narratives to the elitist city imagery.
dc.description.abstract
La presente tesis estudia el papel de la práctica musical en la construcción social de la ciudad desde el paradigma de la economía de la experiencia. La práctica musical, entendida como la organización colectiva sonido que requiere tomar decisiones sobre lo que se emite o lo que no, y sobre lo que crea armonía o lo que produce disonancia, también organiza el espacio imaginario y real donde esa música se crea. Destacando al hip hop como un proceso social que constituye y a su vez está constituido por espacios intermedios diferenciales, la tesis pone en valor las prácticas de creatividad vernácula, analizando su función en la reconstrucción social de la Comuna 13 de Medellín, Colombia. La investigación, centrada en el patrimonio cultural creado por jóvenes artistas como un medio de resistencia a la violencia (estatal), sostiene que las formaciones urbano-sociales, como los grupos de hip-hop, tienen una repercusión importante en el empoderamiento de la juventud y en la creación de narrativas de lugar alternativas al imaginario elitista de la ciudad.
dc.format.extent
264 p.
dc.format.mimetype
application/pdf
dc.language.iso
spa
dc.publisher
Universitat Pompeu Fabra
dc.rights.license
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dc.source
TDX (Tesis Doctorals en Xarxa)
dc.subject
Hip hop
dc.subject
Music making
dc.subject
Music video analysis
dc.subject
Urban transformation
dc.subject
Spatial discourse
dc.subject
Place narrative
dc.subject
Medellín
dc.subject
Práctica musical
dc.subject
Análisis del video musical
dc.subject
Transformación urbana
dc.subject
Discurso espacial
dc.subject
Narrativa de lugar
dc.title
Reimagining the city: hip hop and the social transformation of Comuna 13, Medellín
dc.type
info:eu-repo/semantics/doctoralThesis
dc.type
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.subject.udc
9
dc.contributor.authoremail
maria.lindmae@upf.edu
dc.contributor.director
Luna García, Antoni
dc.embargo.terms
24 mesos
dc.rights.accessLevel
info:eu-repo/semantics/openAccess
dc.description.degree
Programa de doctorat en Humanitats


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